ترامپ: ایران یک تهدید بزرگ است

By | ۱۳۹۷-۱۱-۱۲

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه ۱۱ بهمن در پاسخ به پرسشی در خصوص دیدگاه مقا‌م‌های اطلاعاتی در خصوص تهدیدهای پیش روی ایالات متحده گفته است، گذشت زمان نشان خواهد داد، من درست گفته‌ام.

به گزارش رویترز، دونالد ترامپ در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص اعتماد به دن کوتس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، جینا هسپل، مدیر اطلاعات مرکزی «سی‌آی‌ای» پس از اظهارات آنها در سنا گفت، من با برخی از حرفهای مشخصی که آنها زدند، مخالفم. فکر می‌کنم حرفم درست است و احتمالا گذشت زمان ثابت خواهد کرد که من درست می‌‌گویم.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: فکر می‌کنم ایران یک تهدید است، ایران یک تهدید بسیار بزرگ است.با لغو توافق هسته‌ای احمقانه کار بزرگی انجام دادم. توافقی وحشتناک و یک‌جانبه بود.

دونالد ترامپ در ادامه گفته است: اگر یادتان باشد آنها ۱۰ ملوان ما را در آب‌های (بین المللی)مورد مناقشه بازداشت کردند و هدفشان این بود که ما را بسیار بد نشان دهند. در همین حال، قرار بود یک روز بعد پولی به آنها پرداخت شود، در نهایت آنها را آزاد کردند. مجبور بودند این کار بکنند.

۱۰ ملوان نیروی دریایی آمریکا دی ماه ۱۳۹۴ در خلیج فارس از سوی نیروی دریایی سپاه پاسداران بازداشت شدند و یک شب در اسارت ایران بودند.

نهادهای اطلاعاتی آمریکا روز سه شنبه با حضور در کمیته اطلاعاتی سنا ارزیابی تازه خود از تهدیدهای جهانی از جمله درباره ایران، داعش و کره شمالی بیان کردند.

دن کوتس در سخنانش به این ارزیابی دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا اشاره کرد که ایران «در حال حاضر فعالیت‌های کلیدی که برای ساخت بمب هسته‌ای ضروری است را دنبال نمی‌کند».

جینا هاسپل هم در این نشست گفته بود که ایران به رغم خروج آمریکا از توافق هسته‌ای موسوم به برجام به تعهداتش در چارچوب آن پایبند بوده است.

ترامپ برداشت نهادهای اطلاعاتی آمریکا از تهدید ایران را ساده‌لوحانه دانست

دونالد ترامپ همچنین ساعاتی بعد در توییتر از دیدار خود با مقام‌های اطلاعاتی ایالات متحده در کاخ سفید خبر داد و اظهار داشت، مقام‌های اطلاعاتی می‌گویند که رسانه‌ها اظهارات آنها را در جلسه سنا را تحریف کرده‌اند.

دونالد ترامپ در توییتر خود نوشته است: همین الان دیدار بسیار خوب با تیم اطلاعاتی‌ام در دفتر کاخ سفید به پایان رسید، آنها به من گفتند آنچه که در جلسه سنا در روز سه شنبه گفته بودند توسط رسانه‌ها نادرست منتقل شده بود و ما کاملا در مورد ایران، داعش، کره شمالی و دیگر موارد اتفاق نظر داریم.

رئیس جمهوری ایالات متحده تصریح کرده است: شهادت آنها در (سنای آمریکا) توسط رسانه تحریف شده بود.

آقای ترامپ در توییت دیگری گفته است که می بایست متن کامل شهادت مقام‌های اطلاعاتی در کمیته سنا خوانده شود.

رئیس جمهوری آمریکا نوشته است: روایت دروغ برای کشور ما بسیار بد است. من برای جامعه اطلاعاتی ارزش قائلم. ما مذاکره بسیار خوبی داشتیم و همه ماهمگی و هم‌نظر هستیم.

دن کوتس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، جینا هسپل، مدیر اطلاعات مرکزی «سی‌آی‌ای» و کریستوفر ری، مدیراداره تحقیقات فدرال آمریکا «اف‌بی‌آی» روز سه شنبه در سنا گزارش خود در خصوص تهدیدهای امنیتی پیش روی آمریکا را ارائه کردند.

مقام‌های اطلاعاتی آمریکا درباره ایران گفته بودند برنامه موشکی ایران در سال ۲۰۱۹ را همچنان تهدیدی برای خاورمیانه می‌دانند.

دن کوتس نیز با اشاره به پایبندی ایران به برجام گفته بود،ادامه این روند باعث شده است که زمان لازم برای تولید مواد مورد نیاز به منظور ساخت یک سلاح هسته‌ای از چند ماه به حدود یک سال افزایش یابد.

این در حالی بود که روز چهارشنبه دونالد ترامپ به این اظهارات واکنش نشان داد و گفته بود، به نظر می رسد مقام‌های اطلاعاتی در خصوص تهدید ایران «ساده و خام» بوده و «اشتباه» می‌کنند.

وی افزود: «به نظر می‌رسد وقتی پای خطر ایران به میان می‌آید اطلاعاتی‌ها افرادی منفعل و ساده هستند. آنها اشتباه می‌کنند».

دن کوتس روز سه شنبه در خصوص کره شمالی در سنا گفته بود، بعید است آن کشور زرادخانه هسته‌ای خود را کاملا از بین ببرد.

او بدون ارائه جزییات اضافه کرده بود: «مشاهدات ما از برخی فعالیت‌ها در آن کشور که با خلع سلاح هسته‌ای کاملا مغایر است این ارزیابی را تقویت می کند.»

رهبران نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا در خصوص گروه حکومت اسلامی، داعش، در سنا گفته‌ بودند، گروه داعش در عراق «از نظر تروریستی و اقدامات آشوب‌گرانه همچنان یک تهدید به شمار می‌رود»، آن‌هم در حالی که ناامیدی از دولت در میان مردم عراق رو به افزایش است.

با استفاده از توییتر و گزارش رادیو فردا؛ خ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *