دونالد ترامپ: حضور نیروهای نظامی آمریکا در عراق برای زیر نظر داشتن ایران است

By | ۱۳۹۷-۱۱-۱۵

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید حفظ نیروهای نظامی این کشور در عراق مهم است چون باعث می‌شود که واشینگتن از نزدیک ایران را زیر نظر داشته باشد.

دونالد ترامپ در گفت‌وگو با برنامه «رو در رو با ملت» شبکه سی‌بی‌اس که روز یکشنبه ۱۴ بهمن پخش شد، افزود: «یکی از دلایلی که می‌خواهم این نیروها را حفظ کنم برای این است که تا حدودی ایران را زیرنظر داشته باشم زیرا این کشور یک مشکل واقعی است».

آقای ترامپ این اظهارات را در پاسخ به این پرسش بیان کرد که دلیل حفظ نیروهای آمریکایی در عراق برای این است که امکان حمله به ایران را داشته باشید؟

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «نه، به این خاطر است که می‌خواهم ایران را زیر نظر داشته باشم. تمام چیزی که می‌خواهم این است که بتوانم [ایران را] زیر نظر داشته باشم. ما پایگاهی غیرقابل باور و پرهزینه در عراق ساخته‌ایم. این پایگاه کاملا مناسب زیر نظر داشتن تمام بخش‌های مختلف خاورمیانه مشکل‌ساز است تا اینکه از آن خارج شویم. و این چیزی است که خیلی از مردم آن را درک نمی‌کنند».

آقای ترامپ افزود: «ما به نظارت و مشاهده خود ادامه می‌دهیم و اگر مشکلی بروز کند، اگر کسی بخواهد سلاح‌های هسته‌ای یا چیزهای دیگر درست کند، قبل از اینکه چنین کاری بکند متوجه آن می‌شویم».

اگر افراد اطلاعاتی من می‌گویند که در حقیقت ایران یک کودکستان خوب و عالی است، صد در صد با آنها مخالفم. ایران کشوری شرور است که مردم زیادی را می‌کشد. یعنی وقتی که پای شکنجه و خیلی چیزهای دیگر به میان می‌آید.
رئیس‌جمهوری آمریکا

دولت باراک اوباما در سال ۲۰۱۱ بسیاری از نیروهای آمریکایی را از عراق خارج کرد و بعد در سال ۲۰۱۴ ناچار شد که بار دیگر به خواست دولت عراق و با هدف جلوگیری از پیشروی نیروهای داعش به سوی بغداد، نظامیان ایالات متحده را در این کشور مستقر کند.

بغداد پارسال در نبرد با داعش اعلام پیروزی کرد ولی ایالات متحده هنوز بیش از پنج هزار نیرو در عراق دارد که مسئولیت اصلی آنها آموزش نیروهای نظامی این کشور است.

رئیس‌جمهوری آمریکا پیشتر از خروج نیروهای نظامی این کشور از سوریه خبر داده و گفته بود که برخی از آنها به پایگاه ایالات متحده در عراق منتقل خواهند شد و برخی دیگر به کشور باز می‌گردند.

مخالفت دوباره با ارزیابی نهادهای اطلاعاتی

دونالد ترامپ در مصاحبه‌اش بار دیگر با ارزیابی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا درباره عدم تهدید هسته‌ای مخالفت کرد و گفت: «اگر افراد اطلاعاتی من می‌گویند که در حقیقت ایران یک کودکستان خوب و عالی است، صد در صد با آنها مخالفم. ایران کشوری شرور است که مردم زیادی را می‌کشد. یعنی وقتی که پای شکنجه و خیلی چیزهای دیگر به میان می‌آید».

وی بار دیگر توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی از جمله آمریکا را «توافقی وحشتناک» خواند که به گفته او، باراک اوباما- رئیس‌جمهوری سابق- و جان کری- وزیر خارجه سابق- آن را امضاء کردند، و او آن را لغو کرد.

ایالات متحده روز ۱۸ اردیبهشت امسال از این توافق که موسوم به «برجام» است و دو دور تحریم‌های معلق شده علیه ایران را بازگرداند.

رئیس‌جمهوری آمریکا افزود: «وقتی من این توافق را فسخ کردم، ناگهان ایران کشوری متفاوت شد. سریعا به کشوری تبدیل شد که در حال حاضر با مشکلات بزرگ مالی دست‌وپنجه نرم می‌کند. صبر کنید ببینیم چه اتفاقی رخ می‌دهد».

گزارش ۱۶ نهاد اطلاعاتی آمریکا از چشم‌انداز رفتارهای ایران در سال ۲۰۱۹

۱۶ نهاد اطلاعاتی آمریکا روز ۹ بهمن در گزارش تازه‌ای که به کمیته اطلاعاتی سنا ارائه کردند، گفتند که ایران «در حال حاضر فعالیت کلیدی مرتبط با توسعه سلاح هسته‌ای» را دنبال نمی‌کند ولی در عین حال برنامه موشکی ایران در سال ۲۰۱۹ را همچنان تهدیدی برای خاورمیانه می‌دانند.

آقای ترامپ می‌گوید: وقتی من رئیس‌جمهورآمریکا شدم، دو هفته بعد به وزارت دفاع (پنتاگون) رفتم چون می‌خواستم بدانم اوضاع ایران چطور است.

رئیس‌جمهوری آمریکا تصریح کرد: «در بسیاری از نقاط خاورمیانه با مشکلات عظیمی روبرو بودیم. هر جا که دست می‌گذاشتید پای کشور اول تروریستی جهان یعنی ایران در میان بود. بنابراین وقتی نیروهای اطلاعاتی من می‌گویند که ایران چه کشور فوق‌العاده‌ای است- اگر مخالفت نداشته باشید، باید بگویم من همان کاری را می‌کنم که خودم باور دارم».

وی گفت: «من افراد اطلاعاتی خودم را دارم ولی این بدان معنا نیست که با آنها موافقم. پرزیدنت بوش هم آدم‌های اطلاعاتی خودش را داشت که می‌گفتند صدام حسین در عراق سلاح‌های هسته‌ای دارد- همه نوع سلاح‌های کشتار جمعی دارد؟ خب بعد چی شد؟ آن آدم‌ها نمی‌دانستند دارند چکار می‌کنند، و ما را درگیر جنگی کردند که هرگز نباید اتفاق می‌افتاد. و ما هفت تریلیون دلار در خاورمیانه خرج کردیم و کشته‌های زیادی دادیم».

ونزوئلا؛ «گزینه نظامی روی میز»

آقای ترامپ در بخش دیگری از مصاحبه روز یکشنبه خود به بحران ونزوئلا اشاره کرد و گفت که اعزام نیروی نظامی به این کشور «جزو گزینه‌ها» است.

او افزود درخواست نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا که مشروعیتش زیر سوال است، را برای ملاقات نپذیرفته است.

آقای ترامپ گفت: ««او درخواست ملاقات کرد و من نپذیرفتم زیرا تحولات از این مراحل گذشته است».

آقای مادورو با اعتراضات و مخالفت‌های روزافزون داخلی و خارجی روبه‌رو است.

اظهارات دونالد ترامپ در حالی است که هفته گذشته دوربین‌های رسانه‌ها متوجه یادداشتی در دست جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید شدند. در دفترچه جان بولتون نوشته بود «۵۰۰۰ نیرو به کلمبیا».

این عبارت گروهی از رسانه‌ها و تحلیلگران را بر آن داشت تا درباره احتمال مداخله نظامی آمریکا در ونزوئلا گمانه‌‌زنی کنند.

کلمبیا در همسایگی ونزوئلا قرار دارد و مثل بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین خوآن گوآیدو، رئیس پارلمان و رقیب مادورو، را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت به رسمیت شناخته است.

از سوی دیگر لیندسی گراهام سناتور جمهوری‌خواه یکشنبه گذشته در گفت‌وگو با اکسیوس فاش ساخت که رئیس‌جمهوری آمریکا درباره مداخله نظامی با او صحبت‌ کرده است.

لیندسی گراهام اظهار داشت: «(ترامپ) گفت که “درباره استفاده از نیروی نظامی چه فکر می‌کنی؟” و من گفتم “خب بهتر است که آرام‌تر پیش بروی، (مداخله نظامی) می‌تواند مسئله‌ساز شود”. و ترامپ گفت “مرا شگفت‌زده کردی چون تو خودت می‌خواهی به همه حمله کنی”».

دونالد ترامپ در اوت ۲۰۱۷ نیز گفته بود آمریکا در مقابل ونزوئلا گزینه‌های زیادی روی میز دارد که به گزینه نظامی هم تعبیر شده بود.

گزارش رابرت مالر

رئیس‌جمهوری آمریکا در بخش دیگری از مصاحبه‌اش درباره انتشار گزارش رابرت مالر، بازرس ویژه در پرونده روسیه، گفته است: «این بستگی کامل» به دادستان کل دارد که بخواهد متن این گزارش را منتشر کند.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا با انتشار علنی این گزارش مشکلی ندارد؟» گفت: «نمی‌دانم. بستگی دارد. هیچ تصوری ندارم که قرار است از گزارش چه چیزی در بیاید».

متیو ویتاکر، سرپرست دادستانی کل، هفته گذشته گفت که تحقیقات رابرت مالر «به پایان خود نزدیک می‌شود».

دمکرات‌های کنگره آمریکا به ویلیام بار، نامزد پیشنهادی برای سمت دادستان کل، فشار آورده‌اند که تعهد بدهد متن کامل گزارش را منتشر می‌کند. آقای بار گفته که «نمی‌داند چه چیزی از این گزارش قابل انتشار است» یا مالر چه چیزی نوشته است.

وی گفته که مقررات وزارت دادگستری می‌گوید گزارش مالر باید محرمانه باشد.

آقای مالر از سال ۲۰۱۷ تاکنون در حال تحقیق پیرامون احتمال تبانی کمپین دونالد ترامپ با روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا است.

آقای ترامپ بارها تحقیقات مالر را مصداق «تعقیب کینه‌توزانه» خوانده و جف سشنز، وزیر پیشین دادگستری، را نیز به خاطر سلب مسئولیت از خود در قبال پرونده دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ هدف انتقادات شدید قرار داده است.

شماری از نزدیکان سیاسی آقای ترامپ، در پرونده روسیه، اتهام خود را پذیرفته‌اند. از جمله مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی و ریک گیتس، شریک تجاری پل منافورت، رئیس سابق کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ.

بر اساس مصاحبه سی‌بی‌اس با دونالد ترامپ و سایت رادیو فردا/ ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *