رئیس کل بانک مرکزی ایران: راه دریافت بدهی های ایران از عراق پیدا شد

By | ۱۳۹۷-۱۱-۱۷

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به عراق سفر کرده و پس از دیدار با مقام های این کشور گفته که علیرغم وجود تحریم های آمریکا علیه ایران، راه حلی برای پرداخت بدهی های عراق پیدا شده است.

در جریان دیدار روسای بانک‌های مرکزی ایران و عراق، سازوکار پرداخت مالی بین دو کشور تعیین شد و جزئیات آن به امضای دو طرف رسید.
بی بی سی:

رئیس کل بانک مرکزی ایران گفته “عراق بزرگ‌ترین شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران است و لازمه دوام این ارتباط میان دو کشور، روابط بانکی است”.

یک روز پیش از این بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران گفته بود بدهی عراق بابت خرید گاز و برق به دو میلیارد دلار رسیده “اما /عراق/ می گوید ایران تحریم است و پول ما را نمی‌دهد”.

وزیر نفت ایران گفته بود که عراق تحریم های آمریکا علیه ایران را به طور جدی به اجرا گذاشته و از همکاری در میادین مشترک و کوچک نفتی دو کشور هم خودداری می کند.

یک روز پس از گفته های آقای زنگنه، رئیس کل بانک مرکزی گفته که راه حل مبادلات مالی میان دو کشور به دست آمده اما به جزئیات آن اشاره ای نکرده است.

آقای همتی که هنوز در عراق به سر می برد گفته “آمریکا با راه انداختن جنگ اقتصادی علیه ایران تلاش گسترده‌ای برای بر هم ریختن اوضاع اقتصادی و سیاسی ایران کرد اما با تمهیدات اندیشیده شده از سوی ایران، توطئه‌های دشمن خنثی شده و در حال حاضر ثبات لازم در اقتصاد ایران حاکم است”.

رئیس کل بانک مرکزی ایران خبر داده که این نهاد با کشورهای روسیه، ترکیه، هند و چین هم “به راهکارهای مناسب مالی برای مبادلات دست یافته است”.

دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا اواسط بهار سال جاری خورشیدی از توافق هسته ای موسوم به برجام با ایران خارج شد. تحریم های رفع شده آمریکا علیه ایران، با خروج ایالات متحده از برجام به طور کامل بازگشته است.

اعضای ارشد دولت دونالد ترامپ گفته اند که می خواهند درآمدهای نفتی ایران را به صفر برسانند. از زمان بازگشت تحریم های ایالات متحده آمریکا، صادرات نفت ایران که نزدیک به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز بود، به حدود یک میلیون بشکه کاهش یافته است. مقام های ایرانی می گویند آمریکا نه تنها می خواهد صادرات نفت ایران را قطع کند که به دنبال غیرممکن کردن دستیابی ایران به منابع مالی خود در خارج از کشور است.

یک هفته پیش از اعلام دستیابی ایران و عراق به راهکاری برای مبادلات مالی، سه کشور اروپایی بریتانیا، آلمان و فرانسه از ثبت یک صندوق مالی با هدف تسهیل تجارت مشروع با ایران خبر دادند. این صندوق در ابتدای فعالیت برای خرید اقلام بشردوستانه مانند غذا و دارو به کار گرفته خواهد شد. جمهوری اسلامی از تاسیس این صندوق استقبال کرده است.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در روز سیزدهم آبان همزمان با شروع تحریم های نفتی ایالات متحده گفته بود که کشورش این بار “تحریم ها را با افتخار دور خواهد زد”.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *