محمود صادقی: ۲۰ برابر پیش از انقلاب زندانی داریم

By | ۱۳۹۷-۱۱-۲۰

نماینده اصلاح‌طلب مجلس می‌گوید از زمان انقلاب تا امروز شمار زندانیان ۲۰ برابر شده است. او می‌گوید در زمینه آزادی مطبوعات و میزان فساد نمره خوبی نداریم، اما مشارکت مردم در انتخابات به معنای رفراندوم برای تأیید نظام است.

محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس از لیست امید، در گفت‌وگو با سایت “شفقنا” درباره موفقیت‌ها و ناکامی‌های نظام جمهوری اسلامی در طول چهل سال حیات خود سخن گفت.

صادقی گفت: «برای سنجیدن دستاوردها باید به اصول مختلف قانون اساسی مراجعه کنیم چون گاهی به طنز یا به جد گفته می‌شود که ما در انقلاب می‌دانستیم چه چیزی نمی‌خواهیم اما نمی‌دانستیم چه چیزی می‌خواهیم.»

این نماینده اصلاح‌طلب به اصل سوم قانون اساسی و ۱۶ بند آن اشاره کرد که وظایف دولت جمهوری اسلامی را شرح داده است.

او به وظیفه دولت در زمینه “ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی بر اساس ایمان، تقوا و مبارزه با کلیه‌ مظاهر فساد و تباهی” پرداخت و گفت: «در شاخص‌های دستکاری، امانتداری، راستگویی، وجدان کاری، سلامت، سوءاستفاده نکردن از امکانات و… خوب رشد کردیم و در ابعادی نه تنها رشد خوبی نداشتیم حتی رشد معکوسی هم داشتیم.»

دویچه وله :

او در عین حال افزود: «ما در حوزه فساد رتبه خوبی از نظر بین‌المللی نداریم حتی بر اساس اعلام سازمان شفافیت بین‌المللی نسبت به سال گذشته تنزل هم داشتیم و رتبه ما از بین ۱۶۰ کشور، ۱۳۰ است.‌»

صادقی می‌گوید، در حالی که در حوزه سلامت فردی رشد کرده‌ایم، «در حوزه سلامت اجتماعی وضعیت نامطلوبی داریم که با اهداف انقلاب هیچ سازگاری ندارد. ما در آمار زندانیان در بین ۱۰ کشور بالا قرار داریم. بر اساس آمارها در سال ۵۸ زیر ۱۰ هزار نفر زندانی داشتیم ولی در سال ۹۷ بالای ۲۴۰ هزار نفر زندانی داریم. یعنی نسبت به رشد جمعیت هم بسنجید، اصلا قابل مقایسه نیست، چراکه بیش از ۲۰ برابر شده است».

“انتخابات‌ یعنی رفراندوم برای تأیید نظام”

این نماینده اصلاح‌طلب در باره شاخص مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود می‌گوید: «گاهی برخی از جوانان به حرف امام در بهشت زهرا استناد می‌کنند که گفتند بر فرض گذشتگان ما این رژیم را خواستند، نسل بعد که نمی‌خواهد. و الان هم عده‌ای می‌گویند بر فرض که پدران ما این نظام را می‌خواستند، معلوم نیست ما هم بخواهیم یا نه. من می‌گویم انتخاب‌هایی که انجام می‌شود شبیه نوعی رفراندوم است.»

محمود صادقی در پاسخ به این پرسش که چرا جمهوری اسلامی نتوانسته در مبارزه با پولشویی موفق شود، ضمن اشاره به اینکه مقوله پولشویی در ایران بسیار گسترده است، گفت که یکی از دلایل مشکلات اقتصادی ایران همین مقوله است. او افزود: «به عنوان مثال عملکردهای حساب‌های بانکی، کارت‌های بازرگانی و بعضی از مشاغل شفاف نیست. در این خصوص مذاکراتی را با مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی وزارت اقتصاد داشتیم، اما متاسفانه آمارهایی که ارائه می‌دهند بسیار نگران کننده است. ابزار فساد، پولشویی است و به عنوان مثال بانک سرمایه که ۱۴ هزار میلیارد تومان بدهی معوقه داشت در بخش عمده‌ای از مکانیزم‌های پولشویی استفاده کرده است. در واقع فردی که شرکت به نام اوست، یک کارتن خواب است، و آقای هدایتی هم می‌گوید: “من تعداد زیادی از کارتن خواب‌ها را به نان و نوا رساندم”، در حالی که شرکت‌های کاغذی‌ای را به نام آنها درست کرده و با نام آنها پول‌ها را مبادله می‌کرد و در عین حال ادعا می‌کند که هیچ چیزی به نام خودش ندارد! متاسفانه نظام بانکی ما در رده اول پولشویی قرار دارد و بخشی از تراکنش‌های بانکی در خارج از کشور انجام می‌شود و ما در این زمینه مشکلات زیاد داریم.»

“امید به زندگی افزایش یافته است”

این نماینده اصلاح‌طلب می‌گوید در طول چهل سال جمهوری اسلامی امید به زندگی افزایش یافته است. به گفته‌ی او شاخص امید به زندگی در سال ۱۳۵۴ حدود ۴۵ سال بود ولی در سال ۷۹ به بالای ۷۵ سال رسیده است؛ یعنی ۳۰ سال متوسط عمر ایرانی‌ها افزایش پیدا کرده است.

محمود صادقی اما در بخش دیگری از این مصاحبه با ابراز نگرانی می‌گوید: «یکی از بحران‌هایی که با آن درگیر هستیم، بحران ناامیدی نسبت به آینده است.»

صادقی در پاسخ به این پرسش که او پیش از این گفته است اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده از علی لاریجانی حمایت خواهند کرد، گفت: «من نگفتم اصلاح طلبان از آقای لاریجانی حمایت خواهند کرد گفتم ممکن است محدودیتها آنقدر زیاد شود که اصلاح طلبان چاره ای جز این نداشته باشند که از فردی با ویژگی های ایشان حمایت کنند. من می گویم ممکن است همه نیروها و عناصر و اشخاص ذی صلاح آنقدر حذف شوند و برای اینکه امیدی برای حرکت روبه جلو داشته باشیم از ایشان حمایت کنیم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *