روحانی: رهبر با رأی مردم مسئولیت را بر عهده می‌گیرد

By | ۱۳۹۷-۱۱-۲۲

رئیس جمهوری ایران در مراسم ۲۲ بهمن گفت، در جمهوری اسلامی همه مسئولان از جمله رهبر “با رأی مردم” مسئولیت خود را بر عهده می‌گیرند. او همچنین با اشاره به “فشار و منگنه تحریم” گفت: «برای ساخت موشک از کسی اجازه نمی‌گیریم.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، امروز دوشنبه ۲۲ بهمن (۱۱ فوریه) در مراسم چهلمین سالگرد انقلاب ایران در میدان آزادی تهران گفت که پس از انقلاب، همه مسئولان ایران از جمله رهبر جمهوری اسلامی “با رأی مردم” مسئولیت بر عهده می‌گیرند.
دویچه وله :

روحانی “تغییر نظام مشروعیت” را یکی از دستاوردهای انقلاب بهمن ۱۳۵۷ خواند و گفت که در مقابل نظام پادشاهی «دستاورد انقلاب اسلامی، جمهوری بود و امروز همه مسئولان نظام جمهوری اسلامی از مقام معظم رهبری گرفته تا رئیس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خبرگان و شوراها با رأی مردم مسند مسئولیت را بر عهده می‌گیرند».

رئیس جمهوری ایران با اشاره به اینکه “اساس انقلاب ما بر این بود که فضیلت جای رذیلت بنشیند و اخلاق به جای ابتذال بیاید”، گفت: «اگر انقلاب ما اسلامی نبود، ایرانی بود، ملی بود، حتما این انقلاب در برابر انواع توطئه‌ها توان مقاومت نداشت.»

نقش “صندوق‌های رأی”

روحانی با بیان اینکه “اسلامیت این نظام است که ما را در برابر بدخواهان حفظ کرده است”، در عین حال تأکید کرد: «از طرف دیگر صندوق‌های رأی نیز باعث شده است که مردم ما علی‌رغم دشمنی‌های دشمنان و تحریم‌هایشان مسیر خود را ادامه دهند و دلیلش این است که مردم ما هر دو سال یک بار پای صندوق‌های رأی می‌روند و افراد مورد نظرشان را انتخاب می‌کنند.»

رئیس دولت ایران افزود: «هر کس تغییری می‌خواهد به پای صندوق‌های رأی می‌رود و از آن سو افراد نیز نظرات، ایده‌ها و برنامه‌هایشان را مطرح می‌کنند و مردم افراد مورد نظرشان را از میان آنها بر می‌گزینند.»

حسن روحانی البته جزئیات بیشتری در مورد چگونگی انتخاب رهبر جمهوری اسلامی از طریق “رأی مردم” به دست نداد. علی خامنه‌ای پس از درگذشت روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، در جلسه فوق‌العاده مجلس خبرگان در روز ۱۴ خردادماه سال ۱۳۶۸ بر مسند رهبری جمهوری اسلامی قرار گرفت.

از سوی دیگر بسیاری از منتقدان ولایت مطلقه فقیه در ایران مجلس خبرگان را به دلیل عدم نظارت بر عملکرد رهبر جمهوری اسلامی مورد انتقاد قرار می‌دهند.

“آزادی احزاب، رسانه و بیان” در ایران

روحانی همچنین ضمن حمله به تک‌حزبی بودن حکومت محمدرضا پهلوی، آخرین پادشاه ایران و اینکه اینک “ما در کشورمان آزادی احزاب، رسانه و بیان داریم”، از “مسئولان” جمهوری اسلامی خواست تا “با سعه صدر بیشتری با صندوق‌های رأی برخورد کنند”.

منتقدان از نظام انتخاباتی ایران، نقش شورای نگهبان در تعیین صلاحیت نامزدها و “نظارت استصوابی”، به عنوان جلوه‌های بارز “ناعادلانه” بودن و آزاد نبودن انتخابات در جمهوری اسلامی نام می‌برند.

رئیس دولت دوازدهم در بخش دیگری از سخنان امروز خود با بیان اینکه در دوران قاجار و پهلوی، ایران “دو سوم” خاک خود را از دست داد، بدون نام بردن از بحرین، به جدا شدن این کشور از ایران در سال ۱۳۵۰ اشاره کرد و گفت: «حتی ۴۷ سال پیش و هفت سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در زمان رژیم خائن پهلوی بخش مهمی از جنوب ایران که همواره در جغرافیا به عنوان استان چهاردهم کشور می‌شناختیم به دست خیانت‌بار پهلوی از ایران جدا شد.»

“دستاوردهای” جمهوری اسلامی

حسن روحانی یکی دیگر از “دستاوردهای” جمهوری اسلامی را “رفاه اجتماعی” عنوان کرد و گفت: «پیش از انقلاب جمعیت ما ۳۸ میلیون بود و امروز ۸۲ میلیون است. یعنی حدود دو برابر افزایش یافته است و اگر این جمعیت بیش از دو برابر شده است، حداقل باید کار، محصول و پیشرفت‌های ما هم نسبت به ۴۰ سال گذشته دو برابر باشد، اما وقتی آمارها را نگاه می‌کنیم وضع ما بسیار بیشتر از این بهتر شده است.»

Ali Khamenei Hassan Rohani Iran (leader.ir)حسن روحانی گفت که پس از انقلاب همه مسئولان ایران از جمله رهبر جمهوری اسلامی “با رأی مردم” مسئولیت برعهده می‌گیرند

روحانی همچنین با اشاره به افزایش تولیدات کشاورزی ایران به نسبت ۴۰ سال پیش، به آمار سامانه‌های آب‌رسانی به زمین‌های کشاورزی نیز اشاره کرد و افزود: «پیش از انقلاب کل زمین‌های کشاورزی که تحت آب‌رسانی قرار می‌گرفت، ۳۸ هزار هکتار بود و امروز دو میلیون و ۸۰ هزار هکتار زمین زیر آبیاری قرار گرفته است.»

او با تأکید بر اینکه “امروز در زمینه‌های مختلف شاهد پیشرفت کشور هستیم” به مقایسه سدسازی امروز با ۴۰ سال پیش پرداخت و گفت: «در زمان رژیم قبل ۱۹ سد ملی در کشور وجود داشت اما امروز ۱۷۲ سد ملی وجود دارد.»

حسن روحانی مدعی شد که ایران در دوران جمهوری اسلامی “در علم و دانش، بهداشت و درمان و رفاه و عدالت اجتماعی” نیز، به گفته او، “بی‌تردید جایگاه بسیار بلندی” دارد. او همچنین گفت: «ما در زمینه محیط زیست گام‌هایی را برداشته‌ایم که اگر بر نمی‌داشتیم، امروز با مصیبت‌های بزرگ مواجه بودیم.»

رئیس دولت ایران همچنین مدعی “حمایت” جمهوری اسلامی از اقلیت‌های قومی و دینی نیز شد و از انتخاب دو سفیر ایران در خارج از کشور به عنوان شاهد آن نام برد.

روحانی همچنین با بیان اینکه “اسلام و انقلاب به زنان مقام بالایی داد” گفت: «امروز زنان ما در تمام زمینه‌ها و رشته‌ها و مدیریت‌ها بیش از هر زمان دیگر در تاریخ ایران حضور دارند.»

حسن روحانی اما اشاره‌ای به انتقادهای وسیعی نکرد که تمامی عرصه‌های زندگی اجتماعی در ایران را در بر می‌گیرد. او در حالی به تشریح “دستاوردهای” ۴۰ ساله گذشته جمهوری اسلامی پرداخت که حتی محافل نزدیک به دولت و حکومت جمهوری اسلامی نیز بارها از “غیرقابل دفاع” بودن وضع کنونی و “فساد سیستماتیک” در ایران انتقاد کرده‌اند.

وخامت اوضاع اقتصادی، فراگیری ناهنجاری‌های اجتماعی، وجود تبعیض‌های قومی، دینی و جنسی، نقض آزادی بیان، مطبوعات و تجمع، وضعیت هشداردهنده محیط زیست، سوءمدیریت در معضل آب و نقش محافل حکومتی در سدسازی‌های بی‌رویه تنها شمار معدودی از مواردی هستند که فعالان مدنی، کارشناسان و حتی برخی از منتقدان درون‌حکومتی مطرح می‌کنند.

“برای ساخت موشک از کسی اجازه نمی‌گیریم”

روحانی از افزایش “قدرت” ایران در عرصه‌های نظامی و “کارنامه شگفت‌آور” جمهوری اسلامی در این زمینه نیز سخن گفت و با اشاره به “کمک‌های ایران به مردم سوریه، عراق، لبنان، فلسطین و یمن” افزود: «ما کمک کردیم تا مردم این کشورها به سمت آزادی و تصمیم‌گیری برای سرنوشت خود حرکت کنند.»

او در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به “قدرت” جمهوری اسلامی در ساخت سلاح‌ها و مهمات نظامی از جمله گفت: «ما برای ساختن انواع موشک‌های ضد زره، انواع موشک‌های پدافند هوایی، زمین به هوا، دریا به هوا، دریا به دریا و زمین به زمین از هیچ‌کس اجازه نگرفته‌ایم و نخواهیم گرفت و با قدرت راهمان را ادامه می‌دهیم.»

رئیس دستگاه اجرایی ایران همچنین با بیان اینکه “امروز نقش ایران در منطقه از همیشه تاریخ بیشتر است”، گفت: «ایران تنها کشوری است که اگر ملت‌های منطقه امنیت می‌خواهند، می‌تواند به کمک آنها بشتابد. بدون ایران هیچ‌گونه طرحی در این منطقه قابل اجرا نخواهد بود.»

روحانی با اشاره به “سیاست‌های خصمانه” آمریکا علیه جمهوری اسلامی و اینکه مردم ایران “در فشار و منگنه تحریم” با “مشکلاتی” مواجه شده‌اند، گفت: «اگر ما توانستیم در سال‌های اول انقلاب ترور و شورش را در کشور از بین ببریم و آرام کنیم، مردم، دولت و نیروهای مسلح پشت سر امام بودند. در جنگ نیز همین طور بود؛ در تحریم هم با ایستادگی، همکاری و تعاون‌مان در برابر آمریکا پیروز می‌شویم و نخواهیم گذاشت که آمریکا پیروز شود.»

سخنان امروز حسن روحانی می‌تواند همچون پاسخی منفی به خواست‌های اخیر اتحادیه اروپا هم تلقی شود. نه تنها آمریکا اعلام کرده که سیاست‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران را تحمل نخواهد کرد، بلکه اروپا نیز خواستار توقف برنامه موشک‌های بالستیک ایران و گفت‌وگو بر سر نقش جمهوری اسلامی در منطقه شده است. سخنان روحانی تأکیدی مجدد بر اظهارات دیگر مقام‌های ایران است که هر گونه گفت‌وگویی بر سر برنامه موشکی جمهوری اسلامی را رد کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *