معاون وزیر دفاع ایران: اگر آمریکا دست از پا خطا کند پایگاه‌هایش را می‌زنیم

By | ۱۳۹۷-۱۱-۲۲

معاون وزیر دفاع ایران مدعی شد “همه پایگاه‌های آمریکا در سوریه زیر برد سلاح‌های فرامرزی ماست”. او آمریکایی‌ها را تهدید کرد که “اگر دست از پا خطا کنند” جمهوری اسلامی این پایگاه‌ها را “از داخل ایران” هدف قرار می‌دهد.

رضا طلایی‌نیک، معاون وزیر دفاع ایران، روز یکشنبه ۲۱ بهمن (۱۰ فوریه) گفت که ۴۰ سال تحریم باعث شده است تا جمهوری اسلامی به “قدرت نخست نظامی منطقه” تبدیل شود. این مقام دولتی ایران افزود: «آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها از قدرتمند شدن ایران احساس خطر کرده‌اند زیرا می‌خواستند سوریه را وابسته به خود و آل‌سعود کنند، اما سردار حاج قاسم سلیمانی و مدافعان حرم درسی به آن‌ها دادند که پشیمان شدند.»
دویچه وله:

معاون وزیر دفاع ایران سپس ایالات متحده را تهدید کرد و گفت: «همه پایگاه‌های آمریکا در این منطقه زیر برد سلاح‌های فرامرزی ماست و اگر دست از پا خطا کنند آن‌ها را از داخل ایران هدف قرار می‌دهیم.»

این مقام دولتی ایران کارنامه جمهوری اسلامی در عرصه‌هایی مانند “قدرت دینی” و حوزه‌های علمی و فرهنگی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: «امروز انقلاب اسلامی توانسته به قدرت بزرگ منطقه تبدیل شود و در چند موضوع قدرت نخست منطقه است که نخستین مورد آن دین است.»

“ضعف” تنها در عرصه اقتصادی و اجتماعی

طلایی‌نیک در مورد “قدرت نظامی” جمهوری اسلامی هم گفت: «۴۰ سال تحریم نظامی موجب شد تا با تکیه بر توان داخلی به قدرت نخست نظامی در منطقه تبدیل شویم.»

به گفته این مقام وزارت دفاع ایران: «تنها در عرصه اقتصادی و اجتماعی دچار ضعف هستیم و دشمن قصد دارد با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم جوانان را به انحراف بکشاند.»

رضا طلایی‌نیک با بیان اینکه “مردم ناراضی هستند و مشکلات اقتصادی دارند”، مدعی شد که “اما اصل نظام و انقلاب را تنها نمی‌گذارند.”

“دنیا و آخرت زیر سایه نظام”

معاون وزیر دفاع جمهوری اسلامی که بخش عمده سخنانش به چهل سالگی انقلاب ایران اختصاص داشت تأکید کرد: «دنیا و آخرت ما زیر سایه نظام جمهوری اسلامی به سمت سعادت در حرکت است و مدار و محور این نظام ولایت فقیه است.»

فرارسیدن چهلمین سالگرد انقلاب ایران با تهدیدهای متقابل جمهوری اسلامی و آمریکا همراه بوده است. احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان و امام جمعه موقت تهران نیز روز گذشته ضمن اشاره به “حیاتی” بودن “اقتدار موشکی و هسته‌ای” برای ایران به منظور مقابله با آمریکا و هم‌پیمانانش، گفته بود که جمهوری اسلامی “فرمول” ساخت بمب اتمی را در اختیار دارد.

آمریکا اوایل ماه جاری، بهمن ماه، در “سند راهبرد اطلاعاتی” جدید خود ایران را به عنوان یکی از تهدیدهای آتی و چالشی پیش روی ایالات متحده ارزیابی کرد. پیش از این برایان هوک، رئیس “گروه اقدام ایران” در وزارت خارجه آمریکا هشتم آذرماه هشدار داده بود که در صورت تهدید منافع ایالات متحده، این کشور در اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی تردید نخواهد کرد.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، روز ۳۰ آبان‌ماه گفته بود که پایگاه‌های آمریکا در افغانستان، امارات متحده عربی، قطر و نیز ناوهای هواپیمابر این کشور در خلیج فارس و دریای عمان در تیررس موشک‌های جمهوری اسلامی قرار دارند.

حاجی‌زاده با اشاره به پایگاه‌های آمریکا در منطقه گفته بود: «پایگاه‌های العدید و‌ ظفره کمتر از ۳۰۰ کیلومتر و پایگاه قندهار ۴۰۰ کیلومتر با ما فاصله دارند. این پایگاه‌ها‌ گوشت زیر دندان ما هستند و تکان بخورند آنها را می‌زنیم.»

فرمانده نیروی هوافضای سپاه افزوده بود: «همین شرایط در دریا هم هست. امروز به موشک‌های دریایی رسیدیم که برد ۷۰۰ کیلومتری دارند و قابل استفاده در دریای عمان است و ناوهای هواپیمابر آمریکا برای ما یک سیبل هستند.»

مقام‌های ایران در حالی بر تهدیدهای خود افزوده‌اند که نه تنها آمریکا بلکه اروپا نیز خواستار توقف برنامه موشک‌های بالستیک ایران شده است. اتحادیه اروپا آغاز به کار کانال ویژه مالی موسوم به اینس‌تکس را برای معاملات غیردلاری با ایران اعلام کرده، اما هم‌زمان نسبت به برنامه موشکی جمهوری اسلامی ابراز “نگرانی جدی” کرده و خواستار گفت‌وگو بر سر سیاست‌های منطقه‌ای این کشور شده است. مقام‌های ایران اما تاکنون هرگونه گفت‌وگو بر سر برنامه موشکی خود را رد کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *