نرخ واقعی دلار و آینده بازار ارز

By | ۱۳۹۷-۱۱-۲۶

یک فرمول‌ علمیِ محاسبه قیمت دلار که مورد قبول همگان قرار دارد، نشان می‌دهد قیمت این ارز معتبر چیزی حدود 13400 تومان است؛ اما برخی مسئولان جمهوری اسلامی اظهارات بی‌اساسی را مطرح می‌کنند تا به زعم خودشان در آستانه عید نوروز بازار ارز را کنترل کنند.

یک فرمول‌ علمیِ محاسبه قیمت دلار که مورد قبول همگان قرار دارد، نشان می‌دهد قیمت این ارز معتبر چیزی حدود 13400 تومان است؛ اما برخی مسئولان جمهوری اسلامی اظهارات بی‌اساسی را مطرح می‌کنند تا به زعم خودشان در آستانه عید نوروز بازار ارز را کنترل کنند.

به گزارش «شبکه رسانه‌ای بیان» هم‌زمان که پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای ارزهای خارجی در آستانه تعطیلات عید نوروز بالا خواهد رفت و قیمت‌ها نیز افزایش خواهد یافت، عضو هیئت‌رئیسه مجلس ایران با این ادعا که قیمت دلار به 8 تا 10 هزار تومان کاهش می‌یابد، اظهار داشته است «موج دوم کاهش قیمت ارز در روزهای آینده کلید می‌خورد و ارز  به مرز قیمت واقعی خود می‌رسد.»

این اظهارات بی‌پایه و اساس اکبر رنجبرزاده در حالی است که همین حالا هم نرخ دلار آزاد با فشار بانک مرکزی بیش از یک هزار تومان پایین‌تر از قیمت واقعی تعیین ‌شده است.

محاسبات علمی نشان می‌دهند قیمت واقعی هر دلار آمریکا هم‌اکنون حدود 13400 تومان است. یک فرمول معروف و معتبر برای به دست آوردن قیمت دلار به این شرح است که قیمت ریالی هر سکه بهار آزادی تقسیم بر قیمت دلاری هر انس طلا می‌شود و رقم به‌دست‌آمده نیز باید در عدد 4.1 (ضریب تبدیل عیار و وزن طلای جهانی به سکه طلا) ضرب شود؛ حاصل محاسبه از طریق این فرمول، قیمت واقعی دلار است.

با توجه به قیمت چهار میلیون و 290 هزار تومانی سکه بهار آزادی و نرخ 1312 دلاری هر انس طلای جهانی در لحظه تنظیم این گزارش، می‌توان پی برد که قیمت واقعی هر دلار آمریکا 13400 تومان است. حال اینکه امروز (25 بهمن 97) قیمت دستوری دلار 12150 تومان تعیین شده است.

با این تفسیر، معلوم نیست اکبر رنجبرزاده، عضو هیئت‌رئیسه مجلس با چه فرمولی به این نتیجه رسیده است که نرخ دلار واقعی نیست و «در روزهای آینده قیمت دلار به 8 تا 10 هزار تومان» خواهد رسید.

به نظر می‌رسد این اظهارات غیرمنطقی آن‌هم از سوی کسی هر کلام و جمله‌اش باید بر اساس صداقت و دقت بیان شود، نشان‌دهنده پراکندگی مدیریتی و نبود یک راهبرد منسجم در بانک مرکزی جمهوری اسلامی است.

این نماینده مجلس با چنین اظهارنظر بی‌پایه‌ای می‌کوشد هراس به دل مردم بیندازد و کسانی را که اندک پس‌انداز ارزی دارند، ترغیب به فروش آن کند. حال اینکه مردم طی یک سال گذشته با ترفندها و حقه‌های مسئولان رژیم آشنا شده‌اند و به راحتی فریب نمی‌خورند.

بازار ارز هم‌اکنون در آستانه تنش جدی قرار دارد و به دلیل فشار تقاضا در ماه‌های اسفند و فروردین نرخ ارزهای خارجی سیر صعودی خواهند گرفت. علاوه بر این، آثار تحریم‌های آمریکا در اردیبهشت 1398 کامل خواهد و چون گلوگاه‌های ارزی رژیم ایران مسدود شده‌اند، بازار ارز به زودی بار دیگر با شوک بزرگی روبرو می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *