محمدجواد ظریف: خطر وقوع جنگ بین ایران و اسرائیل بالاست

By | ۱۳۹۷-۱۱-۲۹

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز یک‌شنبه ۲۸ بهمن، در کنفرانس امنیتی مونیخ، در پاسخ به این پرسش که آیا خطر جنگ در منطقه افزایش یافته، گفت: «قطعاً کسانی دنبال این هستند.»

وی در پاسخ به این سؤال که «چه کسی؟»، عنوان کرد: «اسرائیل».

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای ظریف در مورد خطر وقوع جنگ بین ایران و اسرائیل ادامه داد: «خطر بالاست و اگر همچنان پایمال شدن‌های فاحش قانون بین‌الملل را نادیده بگیرید این خطر بیشتر هم می‌شود.»

او اسرائیل را به نقض قانون بین‌الملل متهم کرد و گفت که «رفتار» اسرائیل و آمریکا «دارد قانون بین‌الملل را از حیز انتفاع خارج می‌کند.»

وزیر امور خارجه ایران درباره درخواست قدرت‌های غربی برای توقف برنامه موشکی جمهوری اسلامی نیز گفت: «همین آیا کسی به ما سلاح می‌فروشد؟ آیا کسی به ما جنگنده‌ای برای دفاع از خود می‌فروشد؟ اگر مورد حمله قرار بگیریم، قرار است با شمشیر از خود دفاع کنیم؟»

تنش‌های بین جمهوری اسلامی و اسرائیل از زمان پیروزی حکومت متحد ایران در سوریه بر مخالفان و استقرار بیشتر نیروهای هم‌راستا با جمهوری اسلامی در نزدیکی‌های مرز سوریه و اسرائیل بیشتر شده است.

پیش از این مقام‌های اسرائیلی بارها خواستار خروج نیروهای ایرانی از سوریه شده و اعلام کرده‌اند که به حملات خود علیه مواضع جمهوری اسلامی ادامه خواهند داد. در مقابل فرماندهان سپاه ایران نیز اسرائیل را تهدید به شلیک موشک کرده‌اند.

پس از هشدار دبیر کل حزب‌الله لبنان به نخست‌وزیر درباره تبعات جنگ جدید در منطقه، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران نیز تهدید کرد که جنگ جدید در منطقه «محو» اسرائیل را «در پی خواهد داشت».

حسین سلامی روز هشتم بهمن، در واکنش به تهدیدهای مقامات اسرائیل برای هدف قرار دادن مواضع ایران‌‌ در سوریه گفت: «راهبرد ما محو اسرائیل از جغرافیای سیاسی جهان است و به‌نظر می‌رسد با شرارت‌هایی که اسرائیل در حال انجام است، خودش را به این واقعیت نزدیک می‌کند».

واکنش تند ظریف به درخواست معاون ترامپ از اروپایی‌ها

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز یک‌شنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ، به درخواست معاون رئیس‌جمهوری آمریکا از اروپایی‌ها برای خروج از برجام نیز واکنش تندی نشان داد.

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، روز شنبه یک بار دیگر ایران را به «حمایت از تروریسم در دنیا»متهم کرد و گفت که زمان آن رسیده تا اروپا از برجام خارج شود و با هدف اعمال فشار حداکثری به ایران به آمریکا بپیوندد.

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنج‌شنبه گذشته نیز، از اتحادیه اروپا خواسته بود تا از توافق هسته‌ای با ایران، برجام، خارج شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر خارجه ایران در واکنش، این درخواست آقای پنس را «گردن‌کشانه» و «تکرار مضحکه» خواند و او و دیگر مقامات آمریکایی را متهم کرد که «تمرکز بیمارگونه و وسواس فکری بدخیم نسبت به ایران» دارند.

محمدجواد ظریف گفت: «دیروز در همین مونیخ، پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا، این مضحکه را مجدداً تکرار کرد و گردن‌کشانه عنوان کرد که اروپا می‌بایست به آمریکا پیوسته و بدون در نظر گرفتن امنیت خود را تعهدات برجامی‌اش را نقض کند. اتهامات نفرت‌آمیز وی به ایران، به ویژه اتهام جاهلانه وی در نسبت دادن یهودی‌ستیزی به وارثان مردمی که در تورات به پاس نجات دادن یهودیان، مسیح خوانده شده، مضحک و در عین حال خطرناک است.»

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، در کنفرانس امنیتی مونیخ ایران را به «یهودستیزی» متهم کرده و گفته که «جمهوری اسلامی از راه دشمنی با اسرائیل، به دنبال برپایی هولوکاستی جدید است».

محمد جواد ظریف یک روز پیش از این، در مصاحبه با نشریه آلمانی اشپیگل نیز این سخنان را «مسخره» خوانده بود.

کنفرانس امنیتی مونیخ از سال ۱۹۶۲ میلادی هرساله با حضور مقام‌های بلندپایه و رسمی دولت‌های مختلف برگزار می‌شود.

امسال در این کنفرانس که از روز جمعه آغاز به کار کرده بیش از ۳۰ رئیس کشور و رئیس دولت، ۸۰ وزیر دفاع و خارجه کشورهای مختلف جهان، حضور دارند.

آقای ظریف در ادامه سخنرانی روز یک‌شنبه خود آمریکا را به «تمرکز بیمارگونه و وسواس روان‌پریشانه» بر جمهوری اسلامی متهم کرد و گفت که آن کشور «برای مدت طولانی مشوق ماجراجویی مخرب و یاغی‌گری دولت‌های اقماری خودش بوده‌است.»

بسیاری از کشورهای منطقه خاورمیانه ایران را به دخالت در امور خود متهم می‌کنند و محمدجواد ظریف به این مسئله اشاره کرده و گفت: «ایالات متحده ادعا می‌کند و برخی نیز طوطی‌وار و چشم بسته اتهامات مطروحه را تکرار می‌کنند، که ایران در منطقه دخالت می‌کند. اما هیچ‌کس تاکنون از آنکه کشور پرسیده‌است که منطقه چه کسی؟»

با استفاده از رویترز، ایسنا، ایرنا و فارس؛ پ.پ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *