ایران از یک زیردریایی جدید بومی به نام «فاتح» رونمایی کرد

By | ۱۳۹۷-۱۱-۲۹

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی، از یک زیردریایی ساخت داخل به نام «فاتح» رونمایی کرد که رسانه‌های ایران می‌گویند پیشرفته‌ترین زیردریایی ایران و مجهز به پرتابگر موشک است.

مراسم رونمایی از این زیردریایی روز یکشنبه ۲۸ آبان در بندر لنگه برگزار شد.

رسانه‌های ایران می‌گویند که با دستور رئیس‌جمهوری اسلامی، زیردریایی «فاتح» عازم اولین ماموریت خود در آب‌های جنوب کشور شد.

امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران، گفته که این زیردریایی از «سامانه‌های سوناری، رانش الکتریکی، مدیریت نبرد ترکیبی، سامانه هدایت موشک زیر سطح به سطح، هدایت اژدر، جنگ‌های الکترونیکی و مخابراتی، سامانه مخابراتی امن و یکپارچه برخوردار است».

خبرگزاری ایرنا در گزارشی از مختصات «فاتح» نوشته که این زیردریایی ۵۲۷ تن وزن دارد و نخستین زیردریایی نیمه سنگین ساخت ایران است؛ ضمن اینکه «توانایی حرکت در عمق ۲۰۰ متر را به صورت عادی داشته و ژرفای قابل دستیابی برای آن نیز ۲۵۰ متر است».

این گزارش می‌افزاید فاتح «توان دریانوردی به مدت ۳۵ روز را دارد» و «دارای چهار مقر پرتاب اژدرهای کالیبر ۵۳۳ میلی‌متری است و توانایی حمل هشت مین دریایی و دو اژدر رزرو را دارد».

خبرگزاری فارس نیز در گزارشی اعلام کرده که ساخت این زیردریایی «حاصل بیش از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر ساعت کار و تلاش متخصصان صنایع دفاعی کشور با همکاری ۵۰۰ شبکه همکار شامل ۴۸ مرکز طراحی، ۱۲۰ مرکز صنعتی، ۸۰ شرکت دانش بنیان، ۵۷ مرکز دانشگاهی و ۱۹۵ مرکز پژوهشی کشور است».

این خبرگزاری افزوده که با دستور رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، زیردریایی فاتح عازم اولین ماموریت خود در آب‌های جنوب کشور شد.

در همین حال، حسن روحانی یکشنبه شب در جمع مدیران و مسئولان استان هرمزگان گفت که برای ساخت این زیردریایی ۶۸ میلیون دلار هزینه شده است.

به گفته وی، «اگر قرار بود این زیردریایی را از خارج بخریم، باید ۲۵۰ میلیون دلار هزینه می‌کردیم و چه بسا قطعات مورد نیاز آن را به ما نمی‌دادند».

حسین آرین، تحلیلگر نظامی، در گفت‌وگو با سایت رادیو فردا درباره تاریخچه زیردریایی‌های ایران گفت: ایران بعد از دریافت سه زیر دریایی کلاس کیلو (به نام‌های طارق، نوح و یونس) از روسیه بین سال‌های ۱۹۹۷-۱۹۹۲، تلاش کرد خود زیردریایی بسازد. در این راستا ابتدا زیردریایی‌های کوچک کلاس «غدیر» با وزن جا به جائی نزدیک به ۱۲۰ تن را ساخت. تا به حال بیش از ۲۰ فروند از این زیردریایی‌ها به نیرو‌ی دریایی ارتش و سپاه پیوسته‌اند.

وی افزود: تلاش بعدی صنایع نظامی ایران در سال ۲۰۰۶ برای ساختن یک زیردریایی نیمه سنگین با وزن جابجایی حدود ۴۰۰ تن به نام «نهنگ» بود. یک فروند از این نوع زیر دریایی ساخته شد ولی هرگز خبر الحاق آن به نیروی دریایی ارتش انتشار نیافت.

آقای آرین می‌گوید: دو سال بعد ایران اعلام کرد که ساختن زیردریایی «بعثت» (نام قبلی قائم) با وزن جابجایی نزدیک به ۱۲۰۰ تن را آغاز کرده است و اینکه تا سال ۲۰۱۵ دو فروند از این گونه زیردریایی عملیاتی خواهد شد. به نظر می‌رسد این پروژه فعلاً مسکوت مانده است.

به گفته این تحلیلگر نظامی، اکنون ایران اولین زیردریایی نیمه سنگین خود به نام «فاتح» را رونمایی کرده است که به احتمال قوی مدل تکمیل شده و بهینه‌سازی شده زیر دریایی «نهنگ» است. به گفته دریادار حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریائی ارتش، «نسل‌های بعدی زیر دریایی فاتح» نیز ساخته خواهد شد.

وی تاکید کرد: فاتح با توجه به وزن جابجایی و ویژگی‌هایش برای عملیات در عمق کم خلیج فارس مناسب نیست ولی بی‌شک برای عملیات در دریای عمان و آب‌های فراتر در کنار زیر دریایی‌های کلاس کیلو گزینه خوبی است.

رونمایی در اوج تنش ایران و آمریکا

رونمایی از این زیردریایی در زمانی صورت می‌گیرد که تنش در مناسبات ایران با آمریکا و اسرائیل بالا گرفته است و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، گفته که اسرائیل به دنبال جنگ با ایران است.

وی که در کنفرانس امنیتی مونیخ صحبت می‌کرد، افزود: «رفتار» اسرائیل و آمریکا «دارد قانون بین‌الملل را از حیز انتفاع خارج می‌کند».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، ۱۸ اردیبهشت امسال واشینگتن را از توافق شش قدرت جهانی با ایران خارج کرد و دو دور تحریم‌های گسترده علیه تهران را بازگرداند.

ایران می‌گوید که برای مقابله با فشارها و تحریم‌ها، صنایع تسلیحاتی داخلی خود را توسعه داده است. بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، صادرات و واردات اسلحه به و از ایران ممنوع است.

تهران پارسال نیز اعلام کرد که از یک ناوشکن ساخت داخل رونمایی کرده است که به گفته رسانه‌های ایران، قابلیت‌های رادارگریز دارد.

این ادعا در حالی مطرح شد که حسین آرین، کارشناس نظامی، در گفت‌وگو با رادیو فردا تصریح کرده بود: «اگر رادارگریزی را معادل “استیلث” بدانیم بعید است که ایران به این تکنولوژی دست یافته باشد. آمریکا، روسیه و چین تنها کشورهایی هستند که این تکنولوژی را در اختیار دارند».

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایرنا و فارس و سایت رادیو فردا/ ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *