وزیر صنعت از ورود سپاه به خودروسازی استقبال کرد

By | ۱۳۹۷-۱۲-۰۳

رضا رحمانی می‌گوید وزارت صنعت با توجه به مشکلات صنعت خودروسازی برای واردات قطعات از همکاری همه نهادها استقبال می‌کند. وزیر کشور نیز گفته که به تازگی مجوزی به سپاه داده شده تا در مبارزه با قاچاق کالا و ارز فعالیت کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید این وزارتخانه با توجه به مشکلاتی که صنایع خودروسازی به دلیل تحریم‌ها با آن روبرو شده‌اند از حضور نهادهایی مانند وزارت دفاع و سپاه پاسداران در این صنعت استقبال و حمایت می‌کند.
دویچه وله:

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رضا رحمانی، روز جمعه سوم اسفند (۲۲ فوریه) با اشاره به مشکل خودروسازان در ماه‌های اخیر گفت: «شرکت‌های خودروسازی از قبل یک‌سری تعهدات داشتند و جدیداً خودروسازها شروع به تحویل خودروها و عمل به تعهدات کرده‌اند، شاید در تحویل تاخیر صورت گیرد ولی با برنامه پیش می‌رویم.»

خودروسازان مهم ایران در ماه‌های گذشته از جمله به دلیل مشکلاتی که بسیاری از کارگاه‌های قطعه‌سازی را به تعطیلی کشانده، در تحویل خودرو به متقاضیان دچار مشکل شده بودند. وزیر صنعت عامل التهاب را “هجوم مردم به بازار خودرو” عنوان می‌کند.

به رغم این، ایران‌خودرو و سایپا، به عنوان بزرگترین خودروسازان ایران، سال گذشته روزی دو هزار دستگاه خودرو تولید می‌کردند که این میزان در نیمه نخست سال جاری به دلیل تنگناها و محدودیت‌هایی که به طور عمده ناشی از تحریم‌های آمریکا و معضلات مبادلات بانکی می‌شد به کمتر از نصف کاهش یافت.

رضا رحمانی گفته است: «ایران‌خودرو و سایپا برای تولید قطعات خودرو وارد شده خارجی نمایشگاه برپا کرده‌اند و خوشبختانه در حال حاضر بخش عمده‌ای از قطعات وارداتی صنعت خودروسازی در داخل تولید می‌شود و می‌توان گفت ۸۰ درصد قطعات خودروهای پر تیراژ داخلی در کشور تولید می‌شود.»

ورود نظامیان به صنعت خودروسازی

وزیر صنعت در پاسخ به این پرسش که آیا از ورود وزارت دفاع و سپاه به صنعت خودروسازی حمایت می‌کند پاسخ مثبت داده و گفته است: «هر ارگان، نهاد و بخش خصوصی که بتواند قطعات وارداتی صنعت خودروسازی را تولید کرده و بومی‌سازی کند، وزارت صنعت از آن‌ تولیدکننده حمایت کرده و هم تشویقش می‌کند و امیدوار هستیم تولید قطعات خودرو به طور کامل بومی‌سازی شود.»

به گزارش سایت خبری جماران، عبدالرضا رحمانی فضلی نیز روز پنج‌شنبه، دوم اسفند، خبر داد که اخیرا مجوزی به سپاه پاسداران داده شده تا این نهاد، به ویژه در مناطق دریایی در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز وارد عمل شود.

وزیر کشور افزود: «سپاه نیز در این راستا از طریق ستادکل نیروهای مسلح با نیروی انتظامی و ارتش هماهنگی‌های لازم را انجام داده است و از هفته آینده این موضوع را اجرایی خواهد کرد.»

مطابق برخی از گزارش‌ها سپاه پاسداران از سال‌ها پیش با استفاده از اسکله‌هایی که گمرک بر آنها نظارتی ندارد اقدام به ورود غیرقانونی کالا به کشور می‌کند. رئیس جمهور پیشین، محمود احمدی‌نژاد، در سال‌های پایانی دولت دهم و زمانی که با حامیان سابق خود دچار اختلاف شده بود با اشاره به همین اسکله‌های غیرمجاز سپاهیان را “براداران قاچاقچی خودمان” خوانده بود. سپاه این اتهام را رد کرد و احمدی‌نژاد دیرتر آن را تعدیل داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *