مدیرعامل هما: بدهی بزرگی داریم اما پروازهای اروپایی ادامه دارند

By | ۱۳۹۷-۱۲-۰۶

مدیرعامل ایران‌ایر با اشاره به بدهی بزرگ هما می‌گوید، زمان بازپرداخت هواپیماهای خریداری‌شده به زودی فرا می‌رسد. رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس خصوصی‌سازی ایر‌لاین‌ها را راه نجات هواپیمایی کشور خواند.

ایران‌ایر قدیمی‌ترین شرکت هواپیمایی در خاورمیانه است

فرزانه شرفبافی، مدیرعامل شرکت ایران‌ایر، روز یکشنبه ۵ اسفند (۲۴ فوریه) در مراسم پنجاهمین سالروز تأسیس هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) گفت که با وجود تحریم‌ها پروازهای اروپایی هواپیمایی جمهوری اسلامی انجام می‌شود ولی این شرکت شرایط بسیار دشواری را تجربه می‌کند. او گفت که بدهی انباشته “هما” رقم بزرگی است و زمان بازپرداخت آن نزدیک است.

به گزارش ایسنا، فرزانه شرفبافی در این مراسم از “شرایط بسیار سخت” این شرکت به دلیل تحریم‌ها سخن گفت. ولی به گفته مدیرعامل ایران به‌رغم این‌که این شرکت “خدمات لازم برای اوپریت در مقاصد خاصی دریافت نمی‌کند”، اما تمامی پروازهای این شرکت، از جمله پرواز‌های اروپایی آن در حال انجام است.

مدیرعامل ایران ایر در این مراسم گفت: «پس از امضای برجام اداره خزانه‌داری آمریکا سه مجوز اوفک را برای سه کارخانه سازنده هواپیما صادر کرد و قرار بر این شد تا ایرباس ۱۰۰ فروند هواپیما ATR ، ۴۰ پروند که ۲۰ فروند آن آپشنال بود و بوئینگ ۸۰ فروند هواپیما را به ما تحویل دهد و قراردادهای ایرباس و بوئینگ ۱۰ ساله بود.»

شرفبافی با اشاره به این‌که قرار بر این بود که تا سال ۲۰۱۸، ۱۲ فروند هواپیمای ATR به ما تحویل داده شود، گفت که ۵ فروند هواپیمای ATR به ایران تحویل داده شد و قرار براین بود که ۳ فروند هواپیمای دیگر نیز تحویل داده شود، اما به دلیل مسائل فنی و بالا بودن ریسک این موضوع مورد قبول این شرکت قرار نگرفت و در پایان ۵ فروند هواپیما به صورت مستقیم با کمک خلبان‌های ایرانی از تولوز به ارومیه وارد شد.

دویچه وله :

مدیرعامل ایران‌ایر خاطر نشان کرد که پس از خروج یک‌جانبه آمریکایی‌ها از برجام در ماه مه ۲۰۱۸ اداره خزانه‌داری آمریکا به این سه کارخانه اعلام کرد که مجوزهای اوفک باطل است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در تاریخ ششم تیر ۱۳۹۶ (۲۷ ژوئن ۲۰۱۸) در بیانیه‌ای اعلام کرد که مجوزهای شرکت‌هایی که قرار فروش هواپیما به ایران را داشته‌اند و دارای مالکیت آمریکایی هستند و یا برای ساخت هواپیما از قطعات ساخت آمریکا استفاده می‌کنند را باطل می‌کند. در پی این تصمیم‌گیری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا فروش ۸۰ فروند هواپیمای بویینگ و ۹۷ فروند ایرباس به ایران منتفی شد.

افزایش بدهی‌های ایران‌ایر

فرزانه شرفبافی از بدهی انباشته هما خبر داد و گفت که این بدهی رقم بزرگی است و “بازپرداخت اقساط هواپیماهای خریداری شده نزدیک است”.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: «باید با کاهش هزینه‌ها، درآمدها را افزایش دهیم و برای دستیابی به این مساله برنامه‌هایی را تدوین کرده‌ایم که چه در انتظار صدور مجوز جهت اجراست و اگر این اتفاق رخ ندهد ترازنامه هما به شرایط ایده‌آل باز نمی‌گردد.»

شرفبافی در سخنرانی خود خبر داد که ۳ فروند هواپیمای دیگر به ناوگان هواپیمایی هما اضافه می‌شود اما این هواپیماها نو نیستند و “امکان خریداری هواپیمایی نو بسیار دشوار است”.

فرزانه شرفبافی، مدیرعامل ایران‌ایرفرزانه شرفبافی، مدیرعامل ایران‌ایر

واگذاری سهام ایرلاین ها در بورس

هم‌زمان روز یکشنبه ۵ اسفند (۲۴ فوریه) شادمهر کاظم‌زاده، رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت گفت: «اگر ایرلاین‌ها همچنان در اختیار دستگاه‌های دولتی باشند، نمی‌توان به بهبود وضعیت آنها امید داشت، زیرا امروز برخی ایرلاین‌ها برای ادامه فعالیت مجبور به استقراض هستند.»

کاظم‌زاده واگذاری سهام ایرلاین‌ها به ویژه شرکت هواپیمایی هما را “رویکرد و روندی مطلوب” ارزیابی کرد که می‌تواند در حل مشکل مالی این شرکت‌ها اقدام موثری باشد. او گفت که ایرلاین‌های دولتی که درگیر با مشکلات مالی هستند کارنامه نتیجه بخشی ندارند.

نماینده مردم دهلران، آبدانان و دره شهر در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: «امروز شرکت‌های دولتی با مشکلات مالی و اعتباری بسیاری روبه رو هستند، از این رو دولتی باقی ماندن شرکت‌های دولتی از جمله شرکت‌های هواپیمایی نمی‌تواند نتیجه بخش باشد.»

رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران گفت که در شرایط کنونی ایرلاین‌ها با مشکلاتی همچون کمبود بودجه روبه رو هستند و “دولت در حوزه ایرلاین‌ها نباید تصدی‌گری داشته باشد”.

این نماینده مجلس با استناد به ماده ۴۴ قانون اساسی گفت: «طبق این اصل کشور باید به سمتی برود که اقتصاد به بخش خصوصی واگذار شود، اما متأسفانه تاکنون اهداف تعیین شده محقق نشده است.»

کاظم‌زاده تصریح کرد که برخی از ایرلاین‌ها برای ادامه فعالیت مجبور به استقراض هستند. او گفت به این دلیل اگر ایرلاین‌ها همچنان در اختیار دستگاه‌های دولتی باشند، به طور حتم نمی‌توان به بهبود وضعیت آن‌ها امید داشت.

رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس گفت که در حال حاضر ۷۵ درصد اقتصاد ایران در دست دولتی‌ها است، حدود ۲۰ درصد اقتصاد در دست بخش خصوصی و ۵ درصد در دست تعاونی‌ها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *