دعوای امپراطور تجارت ایران اسدالله عسگراولادی با بانک مرکزی 

By | ۱۳۹۷-۱۲-۰۷

ماجرا از انتقاد تند اسدالله عسگراولادی از سیاست‌های ارزی بانک مرکزی و سامانه «نیما» آغاز شد و پس‌ از آن، بانک مرکزی با یک بیانیه تند از خجالت این بازرگان قدیمی در آمد؛ اما گویا این ماجرا همچنان ادامه دارد.

به گزارش «شبکه رسانه‌ای بیان» اسدالله عسگراولادی می‌گوید «زمانی که من کار صادرات را آغاز کردم، رئیس بانک مرکزی و مدیر روابط عمومی آن هنوز به دنیا نیامده بودند.» این جمله تحقیرآمیز عسگراولادی در پاسخ به بیانیه اخیر بانک مرکزی است که در آن ادعا شده بود او امسال 16.6 میلیون یورو صادرات انجام داده و ارز حاصل از آن را به کشور بازنگردانده است.

بیانیه بانک مرکزی پس از آن منتشر شد که این بازرگان مو سفیدکرده از سیاست‌های ارزی بانک مرکزی به‌تندی انتقاد کرد. او دی‌ماه امسال مدعی شد که بعد از 64 سال فعالیت در حوزه صادرات، 2 ماه می‌شود که دست از صادرات کالاهای ایرانی کشیده‌ است؛ چراکه سامانه نیما (سامانه معاملات ارزی واردکنندگان و صادرکنندگان) جوابگو نیست.

بانک مرکزی به ریاست عبدالناصر همتی اخیراً در بیانیه‌ای که علیه عسگراولادی صادر کرد، نوشته است «برخی آقایان که تمایلی ندارند در فضای شفاف فعالیت کنند و طی سالیان طولانی در اتاق‌های بسته، حوزه تجارت خارجی کشور را قبضه کرده‌اند، صادقانه به مردم بگویند نیما موجب می‌شود کارهای پنهان ما بر ملا شود.»

این میلیاردر ایرانی که با خودش «عهد» کرده است «فقط صادرات» انجام دهد، گفته است «در شش‌ماهه ابتدایی امسال صادرات من کمتر از یک ‌میلیون دلار بوده و اکنون نیز کار صادرات را به دلیل عدم توانایی در بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما متوقف کرده‌ام.»

لابه‌لای پاسخ اخیر عسگراولادی به بانک مرکزی کنایه‌ای جالب هم به چشم می‌خورد؛ او گفته است فردی که رئیس‌کل بانک مرکزی شده روز قبل از ریاست خود با من ملاقات داشت و قرار بود پیش از آن سفیر چین شود که دو هفته هم این مسئولیت را به عهده داشت و «البته ما هم سفارت را برای او جور کردیم.» در اینجا ضمیر «او» همان عبدالناصر همتی است که اکنون شمشیر را برای قدیمی‌ترین بازرگان ایران از رو بسته است.

امپراتور تجارت ایران

اسدالله عسگراولادی که هم‌زمان ریاست اتاق بازرگانی ایران و چین را بر عهده دارد، در حوزه صادرات پسته، زیره، کشمش، زعفران و برگه زردآلو فعالیت می‌کند. اگرچه این تاجر معروف می‌گوید «دارایی من در مقابل خیلی‌ها مثل ارزَن در برابر یک تپه است»، به نوشته مجله فوربز او یکی از ثروتمندترین افراد ایران به شمار می‌آید. این مجله معتبر ثروت او را بالغ بر هشت میلیارد دلار تخمین زده است.

این پیرمرد عرصه تجارت ایران برخلاف ادعایش، از رانت و نفوذ بالایی در دستگاه‌های رژیم ایران برخوردار است؛ به‌طوری‌که می‌تواند سفیر کشور را هم تعیین کند. او سال 1389 در مصاحبه با سایت عصر ایران گفته بود «به این که میلیاردر هستم افتخار می‌کنم، به این دلیل که ذره‌ای از دارایی‌هایم را با رانت ‌و کار خلاف به دست نیاورده‌ام.»

«حاج اسدالله» برادر حبیب‌الله عسگراولادی یکی از چهره‌های مطرح سیاسی و عضو حزب مؤتلفه است. خودش می‌گوید از سال 1334 به طور پیوسته در کار تجارت بوده به‌طوری‌که چند سال پیش یکی از روزنامه‌ها به او لقب «حاجی ترنسفر» را داد که سبب دلخوری‌اش شد.

عسگراولادی به اذعان خودش 10 کارخانه در ایران دارد که یکی از آن‌ها در مشهد و دیگری در قم است؛ کارخانه‌هایی در دو شهر «مقدس» ایران که نشان‌دهنده اعطای امتیازهایی از جنس موتلفه به روحانیون قدرتمند ایران است. او سال 1390 در یادداشتی نوشته بود «سال 55 اگرچه آدم سیاسى نبودم به نجف خدمت حضرت امام(ره)‌ رفتم. رفته بودم از ایشان اجازه بگیرم که در قم کارخانه بزنم و ایشان هم مرا راهنمایى کرد.»

او که در یکی از مصاحبه‌هایش خود را «امپراتور» خوانده، تجارت را بی‌رحم دانسته و در یادداشت خود نوشته است «اگر مى‌خواهى رقابت کنى باید با چشم‌ بسته بى‌رحمى کنی.» این بی‌رحمی حاج اسدالله البته به تجارت محدود نمی‌شود، در عرصه سیاست هم بی‌رحمی‌های زیادی کرده است که از جمله آن می‌توان به رأی جنجالی‌اش به محمود احمدی‌نژاد اشاره کرد.

او با اینکه معتقد به بازار آزاد و سیاست‌های لیبرالیستی در حوزه اقتصاد است، برای به دست آوردن رضایت علی خامنه‌ای، در انتخابات 1388 به محمود احمدی‌نژاد رأی داد. عسگراولادی در مصاحبه با روزنامه جام جم گفته بود «چون رهبر معظم انقلاب امر به حمایت همه از دولت احمدی‌نژاد کرده‌اند، ما از دولت ایشان حمایت می‌کنیم. با این‌که معتقدیم این دولت و سیاست‌های اقتصادی‌اش به تمام معنی فشل است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *