حسن روحانی: نمی‌شود کشور را به دست ۱۰ تا ۲۰ نفر سپرد

By | ۱۳۹۷-۱۲-۰۷

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران بخش عمده‌ای از سخنرانی امروز (سه‌شنبه ۲۶ فوریه/۷ اسفند) خود در مجمع سالیانه بانک مرکزی را به مسئله تحریم ایران و ضرورت تصویب دو لایحه بلاتکلیف مانده مرتبط با FATF اختصاص داد.

آقای روحانی در جمع مدیران بانکی کشور گفت “نمی‌شود کشور را به ۱۰ الی ۲۰ نفر داده و بگوییم تابع تصمیمات شما هستیم”. او همچنین ادامه داد که “عده‌ای می‌خواهند دور کشور دیوار بکشند.”

او گفت “تصمیم‌گیری در کشورمان یا با دولت، یا با مجلس و یا با رهبری است و رهبری چندین بار به من گفته‌اند که با لوایح ۴ گانه‌ مخالفتی ندارند. دولت و مجلس هم که مشکلی با آن ندارد، پس چه کسی مخالف است”.

رئیس دولت دوازدهم از بلاتکلیف ماندن دو لایحه باقیمانده از لوایح لوایح چهارگانه مرتبط با FATF انتقاد کرد و تأکید کرد که “اگر رابطه کشورمان با گروه اقدام مالی قطع شود، فعالیت بانکی‌مان در سطح دنیا با مشکل مواجه می‌شود”.

گروه ویژه اقدام مالی با رعایت احتیاط در معامله‌ با ایران، اقدامات محدودکننده علیه تهران را طی چند مرحله تعلیق کرد و به ایران چهار ماه دیگر مهلت داده تا دو لایحه باقی‌مانده پالرمو و «سی اف تی» را به تصویب برساند.

مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار است درباره دو لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) و کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) تصمیم‌گیری کند. با وجود اصرار رئیس جمهوری و وزارت خارجه جلسات مکرر مجمع تشخیص در این باره تا کنون نتیجه‌ای در بر نداشته است.

اکنون آقای روحانی می‌گوید “با چمدان که نمی‌توانیم تجارت کنیم. نمی‌شود میلیون تن نهاده‌های دامی را با پول چمدانی جابجا کرد. بانک‌ها باید فعال شوند. اگر رابطه ما با گروه اقدام مالی قطع شود، فعالیت بانکی ما در سطح دنیا با مشکل مواجه می‌شود”.

آقای روحانی در این سخنرانی همچنین از محمدجواد ظریف وزیر خارجه، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی و بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت “به خاطر تحمل و مقاومت در فشارها به عنوان کسانی که در خط حمله ایستاده بودند و ایستاده هستند تشکر می‌کنم”.

آقای ظریف شب گذشته (۶ اسفند) به طور ناگهانی از سمت خود استعفا داد.

آقای ظریف در اظهاراتی گفته است که امیدوار است استعفایش “تلنگری” باشد برای بازگشت وزارت امور خارجه به “جایگاه قانونی” خود در روابط خارجی ایران. همزمان آقای ظریف در اظهاراتی دیگر دعواهای جناحی و حزبی را “سم مهلک” سیاست خارجی خوانده است.

آقای ظریف در مصاحبه‌ای با روزنامه جمهوری اسلامی که پیش از اعلام استعفایش انجام شده و امروز متن آن در این رسانه منتشر شده، از تصویب نشدن پیشنهادهای گروه ویژه اقدام مالی، رویکرد صداوسیما به مسائل جاری ایران، وضعیت مجمع تشخیص مصلحت نظام، حمایت نشدن دولت در مذاکره با کشورهای دیگر و برخی از ناهماهنگی ها در سطوح مختلف جمهوری اسلامی ایران گلایه کرده است.

آقای ظریف در این گفت‌وگو دعواهای جناحی و حزبی را “سهم مهلک” سیاست خارجی خوانده و گفته که حمله “خودی‌ها” به سیاست‌ خارجی دولت حسن روحانی، مردم را نسبت به آینده “نا امید” می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *