افزایش ۱۱۰ میلیون دلاری درآمد بانک هندی از تحریم های ایران

By | ۱۳۹۷-۱۲-۰۸

بازگشت مجدد تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران، سودهی یکی از بانک های کوچک دولتی هند را که زیر فشار مطالبات غیرجاری با چالش روبروست، افزایش می‌دهد.

به گفته آتول کومار گئول ، مدیر ارشد اجرایی این بانک، بانک یوسی ‌اُ شعبه کلکته انتظار دارد با امتیاز این بانک برای انتقال پرداخت‌های پالایشگاه‌ها برای محموله‌های نفت ایران، بیش از ۸ میلیارد روپیه (۱۱۰ میلیون دلار) به درآمد سالانه‌اش افزوده شود.

پالایشگاه‌های هندی ملزم شده‌اند تا در زمان تحریم‌های آمریکا، هر پولی که به مقصد ایران است را بدون سود در بانک یوسی‌اُ سپرده‌گذاری کنند.

بانک یوسی ‌اُ از سال ۲۰۱۵ در نبود این جریان پول از سوی پالایشگاه‌ها، درحال از دست دادن پول است.

گئول در مصاحبه اخیر در دفتر کارش در کلکته گفت: «مشارکت در واردات نفت از ایران، به ما دسترسی به سرمایه‌هایی می‌دهد که با سود صفر است.»
وی افزود: « این درآمد سود خالص ما و همچنین سود عملیاتی را بهبود خواهد بخشید.»

بانک یو ‌سی‌اُ در سال ۲۰۱۲ توسط دولت هند به عنوان بانک پرداخت پول نفت ایران در نظر گرفته شد. این بانک به علت حضور محدود در عرصه‌های بین‌المللی که آن را نسبت به هرگونه بازخورد مشارکت در تجارت نفتی با ایران کمتر آسیب‌پذیر می‌کرد، انتخاب شد.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران در سال ۲۰۱۵ برداشته شد و با ورود دیگر بانک‌های هندی به این تجارت، سود بانک یو ‌سی‌اُ کاهش پیدا کرد.

هند یکی از کشورهایی است که از تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران معافیت دریافت کرده است و اجازه یافته تا ماه آوریل، ماهانه ۹ میلیون بشکه نفت از ایران وارد کند. بانک یوسی ‌اُ که توسط دولت هند برای پرداخت واردات در زمان معافیت انتخاب شده است، اعلام کرد از اوایل امسال، شروع به دریافت این وجوه برای پرداخت محموله‌ها کرده است و اکنون بیش از ۱۰۰ میلیارد روپیه نقدینگی دارد.

گئول توضیح داد: «وجوه از سوی پالایشگاه‌ها از ماه ژانویه شروع به پرداخت کرده است و ما پرداخت‌ها را روزانه به صادرکنندگان می‌پردازیم.» وی افزود این بانک بیش از یک میلیارد روپیه در روز برای نفت می‌پردازد.

افزایش درآمدها از این وجوه بدون سود، احتمالا تلاش‌های این بانک برای خروج از برنامه اقدام اصلاحی فوری را به دنبال دارد. برنامه‌ای که بانک‌ها را در زمان ترمیم ترازنامه، در وام دادن محدود می‌کند. این برنامه از سوی بانک مرکزی هند اعمال شده است. / کانال بلومبرگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *