توسعه بندر چابهار “باید فرصتی برای اشتغال‌زایی بلوچ‌ها و کاهش ناامنی باشد”

By | ۱۳۹۷-۱۲-۱۱

توسعه بندر چابهار می‌تواند وضعیت اقتصادی سیستان و بلوچستان، یکی از فقیرترین استان‌های کشور را تغییر دهد. فقر و بی‌کاری در چابهار بیداد می‌کند. مولوی عبدالحمید گفت توسعه چابهار باید به اشتغال‌زایی برای مردم بلوچ کمک کند.

هند و ایران قصد دارند بندرچابهار را به قطب تجاری و انرژی منطقه تبدیل کنند. چابهار برای هند  از این جهت اهمیت دارد که راه تجاری این کشور از طریق ایران به آسیای مرکزی، بازار ایران و ترکیه  باز می‌شود. در حال حاضر، هند  ۱/۱ میلیون تن گندم را از طریق بندر چابهار و بدون عبور از خاک پاکستان به افغانستان ارسال می‌کند.

هند به این ترتیب می‌تواند رقیب خود، پاکستان را که راه‌های حمل و نقل هند در منطقه را بسته، دور بزند.

اما اهمیت چابهار برای ایران و به ویژه مردم استان دوچندان است. رهبران دینی بلوچ ابراز امیدواری کردند که توسعه بندر چابهار در سیستان و بلوچستان اشتغال‌زایی کند و موقعیت اقتصادی و امنیتی فقیرترین استان کشور را تغییر دهد.

دویچه وله :

خبرگزاری آناتولی ترکیه روز پنجشنبه ۹ اسفند (۲۸ فوریه) در مصاحبه اختصاصی با مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان در ارتباط با توسعه بندر چابهار و اشتغالزایی ساکنان بومی صحبت کرده است.

مولوی عبدالحمید به خبرگزاری آناتولی گفت: «در منطقه سیستان و بلوچستان محرومیت، بیکاری و فقر بسیار زیاد است. توسعه بندرچابهار می‌تواند این شهرستان و استان را متحول کند.»

رهبران مذهبی بلوچ از جمله عبدالحمید خواسته‌اند که از “پتانسیل بومی‌ها” استفاده شود.

علیم‌یارمحمدی، نماینده زاهدان در مجلس هم پیش‌تر در مصاحبه با روزنامه ایران گفته است که ناامنی‌های سیستان و بلوچستان ریشه بسیار عمیقی در مسائل اقتصادی دارند و اگر منطقه به لحاظ اقتصادی توسعه پیدا کند زمینه بسیاری از این ناامنی‌ها هم برچیده می‌شود. اشتغال‌زایی به گفته یارمحمدی می‌تواند جلوی خشونت‌ها و ناامنی‌ها را در پهناورترین و ناامن‌ترین استان کشور بگیرد.

یکی از دست اندرکاران مدرسه دینی دارالعلوم در زاهدان که نخواست نامش برده شود به دویچه وله گفت: نگرانی مردم بلوچ فقط به توسعه چابهار ختم نمی‌شود. مردم بومی درباره احداث تاسیسات پتروشیمی در منطقه هم ابراز نگرانی کرده بودند که مشکلات زیست محیطی مثل نقاط دیگر کشور فاجعه بار شود. آنان خواستار ضمانت دولتی برای رعایت معیارهای سلامتی بودند که برای مردم مشکلی ایجاد نکند.

این کارشناس مدرسه دینی دارالعلوم در ادامه تاکید کرد که توسعه بندر چهابهار مردم را نگران کرده است که افرادی که در اینجا مشغول به کار می‌شوند از جاهای دیگر آورده شوند و ترکیب جمعیتی به هم بخورد.

رهبران دینی بلوچ تاکید دارند که اگر قرار باشد اشتغال‌زایی شود بنابراین مردم بومی باید استخدام شوند و افراد از جاهای دیگر استخدام نشوند. فقر و بیکاری در چابهار بیداد می‌کند و به همین خاطر می‌گویند که اگر توسعه بخواهد باشد اولویت باید اشتغال‌زایی مردم بومی باشد تا فقر و بیکاری برچیده شود.

به گفته این کارشناس محلی در روستاهای اطراف چابهار مردم در کپر زندگی می‌کنند و حتی منطقه‌ای که نزدیک ساحل است و زمین‌های حاصلخیزی دارد مردمش زیر خط فقر زندگی می‌کنند. حالا مردم بلوچ می‌پرسند که با توسعه چابهار فقر و بیکاری برطرف می‌شود یا نه؟

این کارشناس در ادامه صحبت‌های خود با دویچه وله تاکید کرد که کسی در سیستان و بلوچستان راضی به ناامنی نیست اما اگر مردم در توسعه شریک باشند دیگر به بهانه فقر و اشتغال‌زایی نمی‌توانند ناامنی ایجاد کنند و خود مردم جلوی ناامنی را خواهند گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *