تولید داخلی برطرف کننده کدام نیاز است؟

By | ۱۳۹۷-۱۲-۱۱

در حالی که کمتر از ۱۰۰ ساعت تا ورود به نیمه دوم اسفند ماه در ایران مانده است، حال و هوای عید و خریدهای همیشگی ایرانیان در بازار بسیار کم رونق گزارش می شود.

بازار تهران اگرچه مملو از شهروندان در حال عبور و مرور است اما خریدی همچون شب های عید سالهای گذشته صورت نمی گیرد.

گزارشات به دست آمده از متروی ۱۵ خرداد در بازار تهران حاکی از شلوغی بسیار زیاد این محدوده است.

همچنین بررسی نقشه های شرکت های تپسی و اسنپ (ناوگان های حمل و نقل تاکسیرانی اینترنتی) نشان می دهد بیشترین تردد در محدوده ۱۵ خرداد صورت می گیرد و پس از آن بوستان طبیعت در بزرگراه شهید همت، بوستان ملت در محدوده صدا و سیمای جمهوری اسلامی و همچنین خیابان های الهیه، قیطریه و تجریش است.

شلوغی های محدوده های شمالی شهر تهران، چه در روزهای منتهی به عید نوروز و چه روزهای عادی کاملا طبیعی است.

اما تراکم جمعیت در محدوده بازار، گلوبندک و خیابان مولوی منتهی به میدان محمدیه، نشان می دهد صف های زیادی از مردم در بازار هستند.

با این حال گزارشاتی که حتی صدا و سیمای جمهوری اسلامی از این محدوده تهیه می کند، نشان از نارضایتی مردم از قیمت هاست و اخباری مبنی بر گردش پول در بازار به گوش نمی رسد.

اصناف مختلف از جمله دوزندگان لباس و کفش البته معتقد هستند هنوز خریدهای شب عید مردم آغاز نشده است در حالی که معمولا شب عید در ایران از هفته نخست اسفند ماه آغاز می شود.

وضعیت در بازار خشکبار نیز به همین ترتیب است.

قیمت های درج شده در بازار خشکبار بسیار بالا و خارج از توان کارگران برای خرید است.

به طور مثال هر کیلو مغز پسته شور حدود ۳۲۰ هزار تومان عرضه می شود و قیمت تخمه آفتابگردان به بیش از ۳۰ هزار تومان در برخی مراکز رسیده است.

در خصوص برخی محصولات تولید داخل به عنوان مثال کفش می توان گفت تولید داخلی کفش به دلیل آنکه در تامین مواد اولیه، ابزار و ارتقا ماشین‌آلات با مشکلاتی همراه است، توان پاسخگویی به نیاز کشور وجود ندارد.

با این حال رییس اتحادیه کفاشان دست دوز می گوید با توجه به قدرت خرید عموم افراد جامعه بازار با رکود مواجه شده و آن‌طور که باید، تقاضایی برای خرید شب عید در بازار ایجاد نشده است و می‌توان مدعی شد که خرید شب عید هنوز آغاز نشده است.

باید این نکته را در نظر گرفت که کفش های تولید داخل اگرچه مشتریان ثابت خود را دارند اما این مشتریان ثابت عموما از اقشار فرودست هستند که توان خرید همین قیمت ها را نیز ندارند.

در همین حال اقشار فرادست اصولا از تولید داخل در مقایسه با تولید خارجی به دلیل کیفیت مرغوب و جنس بهتر خرید نمی کنند و این فشار مضاعفی بر قشر دوزنده کفش می آورد.

رسول شجری خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان در شرایط فعلی با مشکل تامین مواد اولیه، ابزارآلات و ارتقا ماشین‌آلات تولید مواجه هستند که اگر این مشکلات رفع شود، میزان تولید رشد قابل توجهی خواهد داشت.
شبکه بیان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *