شروط اروپایی‌ها برای رابطه عادی با جمهوری اسلامی: موشک‎پرانی و دخالت‎های منطقه‎ای و تهدیدات علیه اسرائیل باید متوقف شود

By | ۱۳۹۷-۱۲-۱۳

– فرانسه، انگلیس، آلمان و ایتالیا از رژیم ایران خواسته‌اند به دخالت‎های خود در لبنان، سوریه، یمن و عراق پایان دهد.
– شرق‎الاوسط در گزارشی نوشته کشورهای اروپایی سه شرط پیش روی جمهوری اسلامی گذاشته‎اند و آن را برای عادی‌سازی روابط رژیم ایران با جهان ضروری دانسته‌اند.
– سه شرط اروپا درواقع همان ۱۲شرط آمریکا به شکل فشرده است به اضافه صراحت در لزوم توقف تهدیدات جمهوری اسلامی علیه اسرائیل!

نمایش موشک‎های سپاه در راهپیمایی حکومتی ۲۲ بهمن

کیهان چاپ لندن:

چهار کشور اروپایی خواهان تغییر مواضع جمهوری اسلامی در قبال کشورهای منطقه و هماهنگی تهران با کنوانسیون وین شدند و بهبود روابط ایران با دیگر کشورهای جهان در صحنه بین‎المللی را منوط به سه شرط دانستند.

وبسایت روزنامه الشرق الاوسط، یکشنبه سوم مارس (۱۲ اسفند)، گزارش داد فرانسه، انگلیس، آلمان و ایتالیا از رژیم ایران خواسته‌اند موضع خود در لبنان، سوریه، یمن و عراق را تغییر دهد و روابط خود با آنها را مطابق با کنوانسیون وین تنظیم کند.

دیپلمات‌های اروپایی از تهران خواسته‌اند تا با جامعه بین‌المللی سازگار باشد نه اینکه در مقابله با آن عمل کند.

منابع آگاه به شرق‌الاوسط می‎گویند جلسات منظمی بین نمایندگان کشورهای موسوم به E4 و جمهوری اسلامی در مورد سیاست‎های منطقه‎ای ایران صورت گرفته است. آنها گفته‌اند دخالت‌های جمهوری اسلامی در این کشورها موجب نقض حاکمیت آنها می‎شود.

کشورهای اروپایی سه مسئله را برای عادی‌سازی روابط رژیم ایران و جهان ضروری دانسته‌اند.

اول اینکه خطر نیروهای نظامی شیعه را تشخیص دهد و متوجه تهدید این نیروها علیه سایر کشورهای عربی باشد.

دوم، فعالیت‎های موشکی جمهوری اسلامی اعم از ساخت و آزمایش‎ موشک‎های بالستیک و یا قرار دادن تجهیزات نظامی و انواع موشک در اختیار گروه‎های شبه‌نظامیان منطقه متوقف شود. اروپایی‌ها خواسته‌اند اقدامات ایران در این حوزه مطابق با قوانین شورای امنیت باشد.

سوم، جمهوری اسلامی به تهدیدات مداوم علیه اسرائیل پایان دهد.

آنچه اروپایی‎ها پیش پای جمهوری اسلامی گذاشته‌اند تکرار بخشی از شروط ۱۲گانه‎ی آمریکاست که مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده، در ماه مه سال ۲۰۱۸ اعلام کرد و اجرای آنها را پیش‌شرط لازم برای گفتگو میان ایران و آمریکا دانست. افزون بر اینکه آمریکا اشاره مستقیم به مسئله تهدید اسرائیل توسط جمهوری اسلامی نکرده اما اروپایی‎ها روی آن نیز دست گذاشته‌اند. دست‌کم هشت شرط از شروط ۱۲ گانه‎ی آمریکا با آنچه اروپایی‎ها از ایران خواسته‎اند در یک جهت قرار دارد و درواقع سه شرط اروپاییان، همان ۱۲ شرط آمریکا منتها به شکل فشرده و خلاصه است.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در کنفرانس مونیخ که اواسط فوریه ۲۰۱۹ برگزار شد گفته بود که هدف مشترک اروپا و آمریکا، مهار نقش مخرب جمهوری اسلامی است و اختلافات اتحادیه اروپا با ایالات متحده تاکتیکی است.

گفتنی است که به شروط اروپایی‎ها باید لزوم پیوستن ایران به کارگروه ویژه اقدام مالی FATF و تصویب CFT و پالرمو را نیز افزود که پیش‌شرط آغاز به کار سیستم مالی «اینستکس» است.

آمریکا ۱۸ مه ۲۰۱۸، به صورت یکجانبه از برجام خارج شد. از آن زمان اروپایی‎ها تلاش بسیار کردند تا بدون حضور آمریکا برجام را حفظ کنند اما جمهوری اسلامی نه تنها با آنها همکاری نکرد بلکه به اقدامات خرابکارانه‌ی خود ادامه داد و سرانجام اروپایی‎ها را نیز به همان نقطه‎ای رساند که دولت آمریکا رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *