ایران و هلند سفرای خود را از پایتخت‌های یکدیگر فراخواندند

By | ۱۳۹۷-۱۲-۱۳

وزیر خارجه هلند روز دوشنبه ۱۳ اسفند اعلام کرد که پس از اخراج کارکنان سفارتش در تهران توسط مقام‌های جمهوری اسلامی، سفیر خود را از ایران فراخوانده است.

استف بلوک در توئیتی نوشت: «تصمیم گرفته شد تا سفیر هلند در تهران را برای پاره‌ای مشورت‌ها فرا بخوانیم. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که دو نفر از کارکنان سفارت هلند [در تهران] اخراج شدند. این پذیرفتنی نیست».

وی همچنین با انتشار بیانیه‌ای افزوده که تهران دو تن از کارکنان سفارت هلند را «عنصر نامطلوب» معرفی کرده و اضافه کرده که «به همین دلیل سفیر ایران را به وزارت خارجه هلند احضار کردیم و صریحاً گفتیم که اخراج دو همکار هلندی غیرقابل قبول و برای روابط دو جانبه منفی است».

استف بلوک، وزیر خارجه هلند، اقدام ایران در اخراج دو تن از کارکنان سفارت این کشور در تهران را «خیلی ناگهانی» خواند.

وی اقدام جمهوری اسلامی ایران را «خیلی ناگهانی» توصیف کرده و گفته که کارکنان اخراج شده سفارت هلند، خاک ایران را ترک و به کشورشان برگشته‌اند.

آقای بلوک در بیانیه خود افزوده که این اقدام ایران «واکنشی است به اخراج دو دیپلمات ایرانی توسط هلندکه در ماه ژوئن ۲۰۱۸ اتفاق افتاد. دلیل آن هم وجود قرائن قوی است که سازمان اطلاعات هلند از دست داشتن ایران در قتل دو هلندی ایرانی‌تبار در خاک هلند ارائه کرده است».

در همین حال، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران به این موضوع واکنش نشان داده و گفته که ایران نیز سفیر خود را برای مشورت فراخوانده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، وی گفته که اخراج دو دیپلمات ایرانی از هلند «غیرقانونی است» و افزوده است: «ما نیز سفیر را برای مشورت فرا خواندیم و اقدامات لازم را انجام خواهیم داد».

آقای ظریف توضیح بیشتری درباره اقدامات احتمالی ایران در قبال هلند نداده است.

هلند ۱۸ دی‌ماه امسال جمهوری اسلامی ایران را به دست داشتن در طراحی دو ترور در خاک این کشور متهم کرد که یکی از این ترورها مربوط به قتل یک شهروند ایرانی به نام احمد مولا ابوناهض، مشهور به احمد نیسی، از مؤسسان «جنبش آزادی‌بخش الاحواز» است که ۱۷ آبان‌ پارسال در مقابل محل زندگی‌اش در شهر لاهه به قتل رسید.

در ۲۴ آذر ۱۳۹۴ (۱۵ دسامبر ۲۰۱۵) نیز فردی به نام علی معتمد در شهر آلمیره هلند توسط فردی از نزدیک هدف گلوله قرار گرفت و همان روز در بیمارستان جان سپرد.

طی ماه‌های گذشته تنش در روابط تهران و برخی از کشورهای اروپایی به دلیل آنچه که تلاش ماموران وزارت اطلاعات ایران برای بمبگذاری در این کشورها و ترور مخالفان جمهوری اسلامی عنوان شده، بالا گرفته است.

در همین رابطه، فرانسه دهم مهرماه اعلام کرد که دارایی‌های متعلق به وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و همچنین دو شهروند ایرانی را به دلیل ارتباط با حمله نافرجام به همایش پاریس توقیف کرده است؛ در عین حال اعلام شد که یک دیپلمات ایرانی از خاک فرانسه اخراج شده است.

همایش مجاهدین خلق نهم تیرماه در حومه پاریس برگزار شد و به دنبال آن مقامات فرانسه از خنثی‌سازی یک طرح حمله به این همایش خبر دادند.

آذرماه نیز اعلام شد که آلبانی سفیر ایران و یک دیپلمات ایرانی را به ظن فعالیت‌های غیرقانونی که امنیت کشور را به خطر انداخته، اخراج کرده است.

سرویس امنیتی دانمارک هم هشتم آبان خبر داد که یک شهروند نروژی ایرانی‌تبار در این کشور به ظن همکاری با وزارت اطلاعات ایران و تلاش برای حمله به اعضای یک گروه مخالف جمهوری اسلامی بازداشت شده است.

اتحادیه اروپا به دلیل آنچه که «طرح‌ریزی ترور در خاک اروپا» خواند، دی‌ماه امسال با وضع تحریم‌هایی علیه وزارت اطلاعات ایران موافقت کرد.

ایران هم در واکنش به این اتهام‌ها و اعلام تحریم جدید، از «تجدید نظر در همکاری اطلاعاتی و امنیتی خود» با کشورهای عضو اتحادیه اروپا و «عمل متقابل» علیه اروپا خبر داد.

بر اساس توئیت وزیر خارجه هلند، خبرگزاری ایسنا و سایت رادیو فردا/ ک.ر / پ.پ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *