دو سناتور آمریکا: دولت ترامپ برای “تغییر رژیم” در ایران، به دنبال حمله نظامی به ایران است

By | ۱۳۹۷-۱۲-۱۵

واشنگتن‌پست، سناتور تام یودال و سناتور ریچارد دوربین : براساس این یادداشت، دولت ترامپ همانند روش توجیه جنگ عراق توسط دولت جرج دابلیو بوش رئیس جمهوری پیشین آمریکا، روایت های نادرستی از عدم پایبندی ایران به برجام ارائه می کند. دو سناتور نوشته اند که دولت ترامپ به بهانه های واهی در تلاش برای جنگ‌افروزی علیه ایران است. کنگره باید با تصویب قانون تازه‌ای، با چنین تلاشی مقابله کند. آنان با اشاره به حمله آمریکا به عراق و تبعات آن اقدام، نوشته‌اند: «سیاست دولت ترامپ در قبال ایران که روی خاکستر راهبرد شکست‌خورده در قبال عراق بنا شده، دارد ما را به سمت اقدام نظامی با هدف تغییر رژیم در تهران سوق می‌دهد. ما نباید اشتباهات گذشته را تکرار کنیم و کنگره باید سریعا برای اطمینان از این موضوع، وارد عمل شود.»

تلاش آمریکا برای متهم کردن ایران به عدم پایبندی به توافق هسته‌ای و همچنین ادعای ارتباط ایران با القاعده، آن هم بر اساس ادله‌ای «مبهم»، تکرار سناریوی دولت جورج بوش برای حمله به عراق است.  «اگر این موضوعات جنگ را توجیه می‌کند، در آن صورت رژیم‌های دیگری هم در آن منطقه هستند که باید به جای دریافت کمک‌های نظامی ایالات متحده، هدف ایالات متحده باشند.» «هرچند ایران بازیگری معصوم نیست، اما سیاست‌ها و مواضع دولت ترامپ تنها به تشدید تنش در آن منطقه منجر شده است.

از زمانی که رئیس‌جمهور [دونالد] ترامپ بی‌محابا از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد، رئیس‌جمهور ادبیاتی خصومت‌آمیز در پیش گرفته که هدف آن تشدید تنش‌ها بوده است. امروز، ایالات متحده به تنهایی ناقض آن توافق است و دوستان و دشمنان خود را با تهدید و تحریم، تهدید می‌کند. این خسارت پایدار به جایگاه جهانی ما، ما را منزوی کرده و موقعیت چندانی برای رهبری برای ما باقی نگذاشته است. این واقعیت هیچ‌کجا مانند نشست “ورشو” مشهود نبود. این گردهمایی دستاورد واقعی چندانی نداشت، اما ناخرسندی فزاینده جامعه بین‌المللی از رویکرد یکجانبه‌گرایانه سیاستگذاری در دولت ترامپ را آشکار کرد.

یکی از نشانه‌های افول نفوذ ترامپ در خارج از کشور این بود که اعضای کلیدی توافق هسته‌ای با ایران از جمله فرانسه، آلمان، اتحادیه اروپا، روسیه و چین دیپلمات‌های رده‌پایین خود را به این نشست اعزام کردند یا اصلا کسی را نفرستادند، آن هم با وجود آنکه هم [مایک] پامپئو [وزیر خارجه آمریکا] و هم [مایک] پنس [معاون رئیس‌جمهور آمریکا] در این نشست حضور داشتند.» مایک پامپئو و جان بولتون مهمترین حامیان جنگ با ایران در دولت ترامپ هستند.  به همین دلیل ما قصد داریم به زودی طرحی را در سنا مطرح کنیم که اختیارات رئیس‌جمهور آمریکا برای اقدام نظامی علیه ایران را محدود می‌کند. «اگر از کنگره نخواهیم که فورا وارد عمل شود و اقدامی قاطع برای مسدود کردن مسیر رئیس‌جمهور به سوی جنگ انجام دهد، ما محکوم به تکرار اشتباهات گذشته خواهیم بود و در آن صورت همه ما دوباره بهای آن را می‌پردازیم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *