قاسم سلیمانی به روایت فرماندهان نظامی آمریکا، در دیدارهای محرمانه با فرمانده سپاه قدس چه گذشت؟

By | ۱۳۹۷-۱۲-۲۱

روزنامه اکسپرس انگلیس در گزارشی به مستندی درباره قاسم سلیمانی اشاره کرده که قرار است این هفته از بی بی سی منتشر شود. در این مستند قاسم سلیمانی را مغز متفکر سیاست‌های ایران در خاورمیانه معرفی کرده است.

رویداد۲۴ – همزمان با آنکه رهبر انقلاب نشان ذوالفقار را به سردار قاسم سلیمانی اهدا کرد، نشریه اکسپرس انگلیسی گزارشی درباره او نوشت و به برنامه‌های او برای گسترش ایدئولوژی انقلاب ایران در خاورمیانه پرداخت. این نشریه درباره پیشینه سلیمانی نوشته او از طبقه کارگر برآمده و یکی از باورمندان به ایدئولوژی انقلاب اسلامی است که فرماندهی سپاه قدس ایران را برعهده گرفته است.
آنگونه اکسپرس خبر داده این هفته قرار است مستندی از بی بی سی درباره سردار قاسم سلمانی پخش شود که در آن از نقش سلیمانی در تمام منطقه گفته می‌شود.
نام این مستند هنوز اعلام نشده اما گفته شده قرار است به نقش سلیمانی در منطقه از سازماندهی حزب الله در لبنان در دهه ۱۹۸۰ گرفته تا فرماندهی سیاست ایران در عراق و سوریه پرداخته شود.
به نوشته اکسپرس نیرو‌های بریتانیایی در بصره بعد از جنگ سال ۲۰۰۳ متوجه اقدامات نظامی قاسم سلیمانی برای افزایش قدرت ایران در منطقه شده‌اند؛ اقداماتی از جمله تسلیح جهادی‌ها با تجهیزات خاص نظامی.
گرت کولت فرمانده بریتانیایی به اکسپرس گفته ما می‌دانستیم که عراق به برخی تکنولوژی‌های دست پیدا نکرده و در نتیجه ابزار ساخت این تسلیحات از ایران می‌آمد. این حرف من با محموله‌های متعددی که ما کشف می‌کردیم ثابت می‌شود.
دیوید پترائوس فرمانده نیرو‌های آمریکایی در عراق گفته سلیمانی چهره تاثیرگذار سیاست‌های معاصر خاورمیانه است. او بیشتر از هر فردی در طرف ما قدرت دارد. در عراق روشن شده که ایران با اعراب شیعه همکاری نزدیکی دارد و آن‌ها را به ایران می‌فرستد و سپس به عراق برمی‌گرداند تا بتوانند به نیروهایی ماهر و خبره تبدیل شوند.
جاناتان شاو فرمانده ارتش بریتانیا در عراق در سال ۲۰۰۷ گته سلیمانی از دور رشته امور را در دست داشت. ایران شبه نظامیانش را با ابزار‌های انفجاری گسیل کرده بود. ما می‌دانستیم که این اتفاق افتاده، اما نمی‌توانستیم جلوی آن را بگیریم. بمب‌های آن‌ها روز به روز بزرگ‌تر می‌شد و حفاظت ما بیشتر. این یک کمپین با هدایت سلیمانی بود. آتش را بر روی ما نگه می‌داشت تا به ما بگوید بهتر است آنجا را ترک کنیم.
اعتبار حفظ اسد در سوریه به خاطر سردار قاسم سلیمانی است
مک کریستال گفته بعید است که رژیم اسد صلاحیت ماندگاری را بدون سلیمانی می‌داشت. در بعضی موارد هم آن‌ها با آمریکا هم‌پیمان شدند. بعد از حادثه یازده سپتامبر مردم ایران در خیابان‌ها برای قربانیان حادثه‌ای که توسط القاعده انجام شده بود، اظهار نگرانی و همدردی می‌کردند. در آن زمان سلیمانی پیشنهاد کمک به نیرو‌های آمریکایی در افغانستان را برای مبارزه با متحدان القاعده یعنی طالبان مطرح کرد. دیدار‌های محرمانه‌ای در ژنو میان رایان کروکر و یکی از نمایندگان فرماندهان ایرانی انجام شد.
کروکر گفته بود دیدارهایی در افغانستان انجام شده بود که ژنرال سلیمانی نقشه‌ای را آورد و جبهه‌هایی که طالبان در آن در افغانستان می‌جنگید را نشان داد. او همزمان این توصیه را مطرح کرد که ما اول به اهداف حمله می‌کنیم. من از او پرسیدم که می‌توانم نوت (یادداشت) بردارم؟ او نقشه را به من داد و گفت پیش خودت نگه دار. این توانایی سلیمانی بود که همه چیز را با سرعت انجام می‌داد.
این لحظه همکاری ایران و آمریکا به سرعت زمانی که بوش، ایران را یکی از محور‌های شرارت خواند تمام شد. کروکر گفته محورت شرارت خواندن ایران همه در‌ها را ناگهان بست و این در‌ها دیگر هرگز باز نشد.
شش سال بعد زمانی که شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران تهدید کردند که بصره را می‌گیرند، سلیمانی از نوری المالکی نخست وزیر وقت استفاده کرد تا پیام دیگری را این بار به ژنرال پترائوس مخابره کند.
به گفته پترائوس، المالکی گفت: او تازه از یک دیدار با سلیمانی می‌آید که واقعا تعجب‌آور بود. او گفت: پیامی از سوی سردار سلیمانی به شما دارم. شما باید بدانید که من کنترل سیاست ایران را در عراق و سوریه و افغانستان و غزه در دست دارم. نکته حرف او این بود که بگوید ما باید یک توافقی با هم داشته باشیم. این مذاکره اما انجام نشد.
علی انصاری استاد دانشگاه اندریوس درباره سلیمانی گفته شجاعت سلیمانی در میدان جنگ و وفاداری او به رهبر ایران او را به اسطوره نظامی تبدیل کرده و استراتژی هلال شیعی که توسط سلیمانی تدوین شده، به راحتی قابل اجراست.
به گفته دنی یاتوم رییس سابق موساد، استراتژی او استراتژی ایران است. ایجاد کریدوری که تهران را به سواحل مدیترانه از طریق عراق متصل می‌کند. آن‌ها از این طریق می‌توانند تجهیزات بیشتری را جابجا کنند و به این ترتیب در مقابله با اسرائیل مزایای بیشتری دارند. اما اسرائیل در مقابل آنها خواهد ایستاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *