قاچاق روزانه بیش از ۷ میلیون لیتر سوخت از مرز سیستان و بلوچستان

By | ۱۳۹۷-۱۲-۲۴

مسئولان مبارزه با قاچاق کالا در استان سیستان و بلوچستان می‌گویند روزانه نزدیک به ۸ میلیون لیتر سوخت از مرزهای این استان قاچاق می‌شود. در سال گذشته بیش از ۳۵ مرکز دپوی سوخت و ۳۰۰ نفتکش قاچاق در این استان شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند. ۸۵ درصد سوختی که قاچاق می‌شود، از استان‌های دیگر و با استفاده از بارنامه جعلی به سیستان و بلوچستان وارد می‌شود. استفاده از کارت سوخت ماشین‌های سنگین از راه‌های قاچاق سوخت است. بیش از۱۶۵ هزار کارت سوخت مهاجر در سال گذشته در استان باطل شده. برخی رانندگان ماشین‌های سنگین برای استفاده از سهمیه سوخت با استفاده نکردن از خودرو تنها از طریق کارت سوخت، درآمد زایی می‌کنند. به اعلام مسئولان، هم اینک حدود ۸۰ درصد ماشین‌های سنگین سیستان و بلوچستان، برای استفاده کارت سوخت پارک هستند.

استان‌وایر- دبیر کمیسیون نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان سیستان و بلوچستان می‌گوید که روزانه ۷.۵ تا هشت میلیون لیتر سوخت از مرزهای این استان به خارج کشور قاچاق می‌شود.

مجید محبی گفته که این حجم قاچاق در صورتی است که نیاز سیستان و بلوچستان به نفت روزانه سه میلیون و ۶۰۰ لیتر است.

به گفته محبی «برای مقابله با قاچاق سوخت افزون بر ۳۵ مرکز دپوی سوخت در زاهدان شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.»

وی اعلام کرده «برای جلوگیری از تخلفات تعاونی های مرزنشین در زمینه قاچاق سوخت با لایحه جدید، سوخت این قشر از طریق مزایده به فروش می‌رسد.»

این مقام مسئول همچنین خبر داده که «افزون بر ۱۶۵ هزار کارت سوخت مهاجر در راستای مبارزه با قاچاق سوخت در ۱۱ ماه امسال در این استان شناسایی و باطل شده است.»

به گفته وی «۸۵ درصد سوختی که از مرزهای سیستان و بلوچستان قاچاق می‌شود و از دیگر استان‌های کشور با استفاده از بارنامه جعلی به این استان وارد می‌شود.»

براساس آمار‌ها ۱۳ میلیون و ۹۷۰ هزار و ۲۷۸ لیتر سوخت قاچاق در ۱۱ ماه امسال در سیستان و بلوچستان توسط نیروهای انتظامی و مرزبانی کشف شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *