فستیوال موسیقی کوچه، رقص دختران و پلمپ دو کافه در بوشهر

By | ۱۳۹۷-۱۲-۲۶
دومین فستیوال موسیقی «کوچه» در بوشهر برگزار شد،هدف این جشنواره موسیقی معرفی آواها و ملودی‌ها بومی و محلی و زنده نگاه داشتن موسیقی نواحی است. این فیلم‌ها توسط «مهسا»، شهروند خبرنگار ایران‌وایر در بوشهر تهیه‌شده‌اند. «مهسا» در خصوص این جشنواره موسیقی به ایران‌وایر می‌گوید:«این جشنواره فقط با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد برپاشده است. دولت و حکومت هیچ‌گونه حمایت دیگری از این رویداد هنری نکرده‌اند. علت عدم حمایتشان هم وجود نگاه‌های مذهبی و مخالف هنر در بدنه فکری حکومت است. با موسیقی و فرهنگ واقعی مشکل‌دارند. تاجایی که من اطلاع دارم برگزارکنندگان این جشنواره بادست‌خالی و بدون پشتوانه دولتی دومین رویداد  «کوچه» را برگزار کرده‌اند.

در چهارمین شب برگزاری فستیوال موسیقی «کوچه»، کافه «لنج» و کافه «ناجی»، دو مکان از ۵ محل برگزاری این فستیوال موسیقی توسط نیروهای امنیتی و انتظامی پلمب شدند.
محمد تنگستانی, ایران‌وایر:

در روزهای گذشته برگزای این فستیوال موسیقی در بوشهر یکی از خبرهای مهم فرهنگی در رسانه و شبکه‌های اجتماعی ایران بوده است. برگزار کنندگان فستیوال «کوچه» هدف از برگزاری این رویداد هنری را معرفی آواها و ملودی‌ها بومی و محلی و زنده نگاه داشتن موسیقی نواحی عنوان کرده بودند.

بعد از انتشار چند فیلم از رقص و همنوایی مخاطبین این فستیوال دو گروه مذهبی «القارعه» و «مضلین» وابسته به بسیج و سپاه پاسداران استان بوشهر در بیانیه‌ای برپایی این فستیوال موسیقی را محکوم و برگزار کنندگان این جشنواره را تهدید کردند: «فعالیت‌های ضد اخلاقی و ضد دینی « کافه لنج» در شهرستان شهیدپرور و ضد استعماری بوشهر مورد رصد سربازان گمنام امام زمان و عوامل شناسایی گردان القارعه قرار گرفته است و با مسببان این تهاجم فرهنگی و این استعمار نوین به شدت برخورد خواهد شد. گردانندگان کافه‌های بوشهر و شهرستان‌های ساحلی بدانند که چشمان تیزبین حزب الله مداوم و لاینقطع در حال رصد و شناسایی دشمنان این کشور است.

محسن ش. ، احسان الف. ، شاهین ب. و ادریس الف بدانند که اقدامات غیرقانونی و غیر اخلاقی با پتک آهنین قانون پاسخ داده می‌شود.»

یک نوازنده سازهای محلی که نمی‌خواهد نامش فاش شود خصوص اهمیت این فستیوال به ایران وایر می‌گوید: «این فستیوال خیلی خودمانی و خیلی محفلی برگزار شده است. برگزار کنندگان نفس موسیقی نواحی را بدون واسطه و خودمانی یعنی همان گونه که هست به مخاطب عرضه کرده‌اند. در این فستیوال به این دلیل که موسیقی بومی و محلی عرضه می‌شود نوازندگان بین مردم اجرا می‌کنند و مردم هم خیلی صمیمی و راحت دور گروه و یا نوازنده حلقه می‌زنند. نفس موسیقی بومی و محلی راحتی و سینه به سینه بودن آن است اینگونه رویدادهای فرهنگی هم در بخش خصوصی تلاش می‌کنند که ذات این موسیقی را زنده نگاه دارند. کار جالبی که دست‌اندرکاران این جشنواره کرده بودند این بود که امسال علاوه بر گروه‌های شناخته شده به گروه‌هایی که به اصلاح به آنها زیرزمینی گفته می‌شود هم فضایی برای عرضه آثارشان داده بودند. گروهایی که شاید اصلا ما اسم آنها را هم نشنیده بودی. و از همه مهمتر امسال کلاس‌های آموزشی و ورک‌شاپ موسیقی گذاشته بودند. سال گذشته فقط در یک کوچه از صدها کوچه شهرستان بوشهر این فستیوال برگزار شد. امسال اما مابقی کوچه‌های قدیمی بوشهر هم درگیر این رویداد هنری کردند. خب وقتی ابعاد کار بزرگ می‌شود و می‌خواهند علاوه‌بر برگزاری، آموزش هم داشته باشیم قاعدتا تبعاتی هم دارد.»

این هنرمند ۴۶ ساله بوشهری، در خصوص پلمب شدن دو کافه به ایران وایر می‌گوید: «نتوانستیم آنگونه که باید نظارت داشته باشیم و عدم توانایی در نظارت سبب شب که کافه « لنج» پلمب شود و حالا هم که می‌گویید کافه «ناجی» را امروز پلمب کرده‌اند. دغدغه هنرمندان بوشهر فقط و فقط موسیقی نواحی و موسیقی محلی خودمات است. ما دغدغه سیاسی نداریم. ما در کوچه‌ها همه چیز می‌شنویم. از عاشقانه‌ترین نغمه‌ها تا غمناک‌ترین‌ها در کوچه‌ها زمزمه می‌شوند. ما هدفمان ترویج و زنده نگاه داشتن آن نغمه‌هاست. تعدادای هنرمند بومی هستیم که دغدغه موسیقی نواحی را داریم و از وضعیت پیش آمده در حوزه موسیقی دلخوریم. ما دلخوریم که مردم فقط به موسیقی پاپ اهمیت می‌دهند، حقیقتش خواستیم به دغدغه و فرهنگ خودمان اهمیت بدهیم. »

یکی ازنوازندگان زن در استان بوشهر هم در خصوص برگزاری این رویداد هنری به ایران‌وایر می‌گوید: « به عنوان یک نوازنده زن وقتی شنیدیم که این فستیوال برای دومین سال پیاپی قرار است برگزار شود خوشحال شدم. مردم ایران به موسیقی نواحی و بومی خود وابسته هستند. موسیقی‌ای که کم‌کم دارد به دست فراموشی سپرده می‌شود. اما خب وقتی حکومت با شادی مردم مشکل دارد چکارش می‌شود کرد؟»

او به علت پلمپ کافه‌ها هم اشاره می‌کند: « به دلیل اینکه خانم « مسیح علینژاد» از رقص زن‌ها در این فستیوال فیلمی در صفحه ایسنتاگرامش منتشر کرده است، گروه‌های فشار و لباس‌شخصی دست به اینگونه کارها می‌زنند. » او رقص را بخشی از این موسیقی می‌داند: «از یک طرف رقص هم بخشی از این ژانر موسیقی محسوب می‌شود و کسی اجازه ندارد بخشی از موسیقی را سانسور و حذف کند. این ما هستیم که سانسور می‌شویم. چرا نباید من به عنوان یک زن بتوانیم با موسیقی محلی خودم شادی کنم و برقصم.»

اما هنرمند دیگری که با ایران وایر گفت و گو کرده، رقص زنان در کافه «لنج» را مانند عبور از چراغ قرمز در خیابان می‌داند و می‌گوید وقتی از چراغ قرمز عبور کنید باید منتظر جریمه بود. این نوازنده سازهای محلی به ایران‌وایر می‌گوید: «دوستان ما ما به شکل خاصی برای برگزاری این فستیوال مجوز گرفته بودند. گرفتن مجوز این فستیوال مانند گرفتن مجوز برای کنسرت نبوده است. آنها به صورت کلی گفته بودند می‌خواهند این کار را انجام بدهیم که هم در این وضعیت اقتصادی سبب شادی مردم بشود و هم سبب زنده نگاه داشتن موسیقی محلی. اما پلمپ شدن این دو کافه ربطی به اداره ارشاد ندارد. در بوشهر اداره امکان این کارها را می‌کند. چند ویدئوها منتشر شد که بد بودند و چیزی نبود که برگزار کنندگان می‌خواستند.»

این هنرمند بوشهری در پاسخ به این سوال که آیا شادی و رقص مخالف هستید می‌گوید: «ما خودمان به عنوان نوازنده و موزیسین موسیقی جنوب مروج شادی و رقص هستیم. اما وقتی رقص مرسوم نباشد و جرم تلقی شود معلوم است که قانون‌گذار برخورد می‌کند. ما نه خواسته‌ایم و نه می‌خواهیم رژیم را عوض کنیم و نه سیاست‌های فرهنگی حکومت را. عوض کردم رژیم و سیاست‌های فرهنگی حکومت دست ما نیست. ما همیشه گفته‌ایم می‌خوایم به شکلی عمل کنیم که اینگونه فستیوال‌ها را ادامه بدهیم. ما باید بتوانیم شادی‌هایمان را زیرپوستی‌تر عرضه کنیم تا این گونه رویدادهای هنری ادامه داشته باشند. و گرنه ما مخالف شادی نیستیم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *