ساخن بتن ضدیخ توسط یک دانشجوی ایرانی در ترکیه

By | ۱۳۹۷-۱۲-۲۷

خبرگزاری آناتولی: حیدر دهقانپور دانشجوی دکترای مهندسی عمران در دانشگاه ساکاریای ترکیه در چارچوب تحقیقات برای پایان‌نامه خود موفق به ساخت نوعی بتون از پسماندهای لاستیک خودرو شده است که خاصیت رسانایی و ضدیخ دارد.

این بتون ترکیبی از 40 ماده مختلف از جمله فیبر کربنی بوده و ازلحاظ خواص مکانیکی بهبود و هزینه تولید آن نیز کاهش یافته است.

فرودگاه ها، پل‌ها و مسیرهای شیب دار مناطق سردسیر که احتمال یخ زدگی در آنها وجود دارد از جمله مراکز مورد استفاده این تکنولوژی جدید خواهد بود.

دکتر کمال الدین ییلماز، استاد راهنمای پایان نامه وی در گفتگو با خبرگزاری آناتولی با اشاره به مضرات استفاده از نمک برای یخ زدایی تصریح کرد:

سالانه 100 هزار تن فیبر کربن از پسماندهای لاستیک به‌دست می آید که استفاده اقتصادی ندارد. ما آن را در بتن استفاده کردیم. در فواصل یک متری الکترودهایی را تعبیه کرده که با عبور جریان از بتن سطح آن گرم می‌شود”.

حیدر دهقانپور نیز در خصوص این نوآوری گفت:

“بتون الکتریکی در ایالات متحده آمریکا مورد مطالعه قرار گرفته است. ما نیز نمونه هایی با کارایی بالا را تولید کردیم. در گام بعدی می خواهیم این نمونه ها را در ابعاد واقعی در فرودگاه ارزروم پیاده کنیم”.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *