سیل «بی‌سابقه» در شمال ایران؛ خسارت چند میلیاردی به بخش کشاورزی

By | ۱۳۹۷-۱۲-۲۸

سیل در مازندران خسارتی ۲ و نیم میلیارد تومانی در بخش کشاورزی به بار آورد.

به گفته‌ محمد  هادی زاده، رییس اداره جهادکشاورزی فریدونکنار، این میزان خسارت به خزانه‌‌ محصولات کشاورزی و مزارع وارد شده است.

در دو روز گذشته بارش شدید باران سبب آبگرفتگی شهرها و روستاهای شرق مازندران، از جمله سوادکوه، ساری، سیمرغ، میاندورود، نکا، بهشهر و گلوگاه شد. بعضی از ساکنان این مناطق برای رفت و آمد در خیابان ها از قایق استفاده کردند و برخی روستاها هم تخلیه شدند.

بارش شدید باران و برف و کاهش شدید دما در استان مازندران که از روز یکشنبه ۲۶ اسفند آغاز شد همچنان ادامه دارد.

براساس برآورد هواشناسی مازندران بارش زمستانی چند روز اخیر در این استان «طی سی سال اخیر» بی‌سابقه بوده، اما یک فرماندار این استان گفته مشکلات سیل کنونی «در صد سال اخیر» سابقه نداشته است.
ایران اینترنشنال:

مجتبی اکبری مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران از آبگرفتگی «۱۳ شهر استان» خبر داد و تعداد سیل‌زدگان را تاکنون «هزار و ۵۹۱ نفر» اعلام کرد.

اما علی اصغر احمدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران گفت که تقریبا تمام شهرهای این استان دچار آبگرفتگی شدند اما وضعیت در برخی از شهرها بحرانی است. او گفت: «در شهرستان سیمرغ و در شهر کیاکلا شدت آبگرفتگی بیشتر از دیگر مناطق بوده است.»

همچنین معاون عمرانی استاندار مازندران از زیر آب رفتن کامل روستای حسن آباد میاندورود خبر داده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران گزارش داده که سه روستا به صورت کامل تخلیه شد و در جاده فیروزکوه نیز ریزش درخت و سنگ موجب مرگ یک جوان شده است.

رئیس ستاد مدیریت بحران مازندران بخشی از خسارت‌های  سیل به خصوص در روستاها را «ناشی از ساخت و سازهای غیرقانونی در حاشیه رودخانه‌ها» دانست.

تعدادی از مردم دوشنبه‌شب را در محل‌هایی خارج از خانه خود گذراندند. این در حالی است که در برخی از مناطق آب قطع شده و راه‌های ارتباطی نیز مسدود شده است.

مدیر کل راه‌آهن شمال گفت: «به علت ریزش کوه و آبگرفتگی در خطوط ریلی حرکت قطار در مازندران متوقف شد.» همچنین پروازهای فرودگاه ساری به دلیل «سختی دسترسی مردم به فرودگاه» لغو شده است.

مدیرکل هواشناسی مازندران تأکید کرده که وضعیت ناپایدار جوی همراه با بارش باران و برف و لغزندگی جاده‌ها تا روز پنجشنبه اول فرودین در این استان ادامه خواهد داشت.

در بخش کشاورزی نیز سیل آسیب‌های زیادی وارد کرده است. یک مقام وزارت جهاد کشاورزی گفته که تا کنون به بیش از دو هزار هکتار خزانه در استان مازندان به میزان حدود یک میلیارد تومان خسارت وارد شده و همچنین هزار و پانصد هکتار از اراضی به میزان یک و نیم میلیارد تومان آسیب دیده است.

بخشدار کلیجانرستاق نیز گفته که «سیل و باران به بیش از نود درصد از اراضی کشاورزی این بخش خسارت وارد کرد.»

علاوه بر مازندران در استان گلستان نیز سیل به «بیش از ۸۸۰ نفر» آسیب زده است.

ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران در این باره نوشت که باد و باران در استان گلستان «موجب سقوط تابلوهای راهنمایی و رانندگی، تیرهای انتقال برق، شکستن درختان و شیشه مکان‌های مسکونی، آبگرفتگی معابر و جاده‌های برون شهری و زمین‌های کشاورزی، وارد شدن آسیب به سقف خانه‌ها، لغو پرواز فرودگاه گرگان، طغیان رودخانه‌ها، سرریز شدن آب سدها و لغو حرکت قطار» شده است.

با این حال هنوز جزئیات بیشتری از تلفات جانی احتمالی و مجموع خسارات مالی این سیل ارائه نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *