پیام‌های نوروزی دبیرکل سازمان ملل، مقام‌های ایران و جهان

By | ۱۳۹۸-۰۱-۰۱

رهبر جمهوری اسلامی و دیگر مقام‌های ایران به مناسبت فرارسیدن نوروز و سال نو پیام‌هایی را منتشر کرده‌اند. مقام‌های ارشد افغانستان، ترکیه و دبیرکل سازمان ملل از دیگر مقام‌هایی هستند که پیام‌های نوروزی منتشر کرده‌اند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در پیام نوروزی خود سال ۱۳۹۷ را «سالی پرماجرا» توصیف کرده و «دشمنان» را متهم به نقشه کشیدن کرده، هرچند می‌گوید این نقشه‌ها «ناموفق» بودند.

آقای خامنه‌ای در پیام نوروزی خود گفته «مشکل اساسی کشور همچنان مشکل اقتصادی است؛ به‌خصوص در این ماه‌های اخیر، مشکلات معیشتی مردم زیاد شد. بخشی از این‌ها مربوط است به مدیریت‌های نارسا در زمینه‌ مسائل اقتصادی که این‌ها حتما بایستی جبران بشود».

او به‌مانند سال‌های گذشته، شعاری هم برای سال جاری انتخاب کرده است: «رونق تولید».

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، نیز در پیام نوروزی خود گفته هدف دولت او این است «که کالاهای اساسی به مقدار کافی در اختیار مردم باشد». او می‌گوید «دولت برنامه‌های جدید خودش را در اوایل سال جدید اعلام خواهد کرد».

رئیس‌جمهوری ایران در بخش دیگری از پیام خود گفته «هدف ما این است که حقوق‌بگیران ثابت، در رنج و فشار کمتری باشند».

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در پیام نوروزی خود با یادآوری نوروز، به‌عنوان جشنی که بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در جهان آن را گرامی می‌دارند گفته «نوروز یعنی آغازی نو: فرا رسیدن یک سال جدید، نخستین روز بهار، نو شدن طبیعت».

آقای گوترش افزوده است نوروز «بخت دوباره‌ای برای همه ما است تا بر تعهد خود به صلح، حقوق بشر و شان انسان‌ها تاکید کنیم؛ گفت‌وگو و رواداری را بگسترانیم، از سیاره خود حفاظت کنیم و آینده‌ای بسازیم که در آن همه دوشادوش هم باشند».

آنتونیو گوترش با تبریک سال نو ابراز امیدواری کرده که نوروز الهام‌بخش همه مردم جهان باشد.

اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، در آستانه نوروز با سفرای کشورهای حوزه نوروز دیدار کرده و سال نو را به آن‌ها تبریک گفته است.

آقای غنی بر لزوم تمرکز بر کشاورزی در کشورش تاکید کرده‌است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز در پیام نوروزی خود با تبریک این جشن می‌گوید «نوروز، که با فرا رسیدن بهار نمایانگر می‌شود، دربرگیرنده این پیام است که باید از آن‌چه باعث جدایی می‌شود گذشت، و از گذشته و آینده در اتحاد و همبستگی حفاظت کرد».

آقای اردوغان با تبریک به شهروندان ترکیه، ابراز امیدواری کرده جشن‌ نوروز به‌عنوان «جشن عشق و دوستی» در سراسر کشورش ادامه یابد.

رئیس‌جمهوری آذربایجان نیز با تبریک نوروز به شهروندان کشورش گفته نتیجه «اصلاحات» دیده می‌شوند و در سال نو این «اصلاحات» ادامه خواهد یافت.

منابع: ایرنا، ینی‌شفق، ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان، سازمان ملل، آذربایجان۲۴
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *