وزارت خارجه ایران از آزادی چهار مرزبان «ربوده‌شده» خبر داد

By | ۱۳۹۸-۰۱-۰۱

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران چهارشنبه ۲۹ اسفند از آزادی چهار مرزبان دیگر که در ٢٣ مهرماه سال ٩٧ در نقطه صفر مرزی میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان به «ربوده» شده بودند، خبر داده است.

به گزارش ایرنا، بهرام قاسمی ضمن تقدیر از دولت و ارتش پاکستان برای «عملیات موفق آزادسازی این مرزبانان» ابراز امیدواری کرده است که سایرمرزبانان باقیمانده نیز هرچه سریعتر آزاد شوند.

یک فرمانده نظامی از «عملیات ارتش پاکستان» برای آزادی مرزبانان ایرانی خبر داد

ایرنا می‌گوید، پنج نفر از این مرزبانان ۲۴ آبان با پیگیری های دولت پاکستان آزاد و به ایران تحویل داده شدند، اما به گفته محمد مارانی،فرمانده قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه جنوب شرق کشور، اکنون ۶ نفر دیگر در اختیار گروه «جیش العدل» قرار دارند.

در همین زمینه، مقام های نظامی ایران روز یکشنبه اعلام کردند که ارتش پاکستان به آنها اعلام کردند، برای آزادسازی مرزبانان ربوده‌ شده «عملیاتی را آغاز کرده است».

قاسم رضایی روز یکشنبه ۲۶ اسفند گفته بود: «بر مبنای آخرین پیگیری‌ها مرزبانان زنده و در خاک پاکستان هستند».

به گفته آقای رضایی، «بر مبنای آخرین گفت‌وگو و رایزنی‌ها، ارتش پاکستان اعلام کرده که درباره روند آزادسازی مرزبانان ربوده‌شده، عملیاتی را آغاز کرده» است

گروه «جیش‌العدل» اواخر مهرماه سال جاری اعلام کرد که به یک پایگاه مراقبتی در شهرستان میرجاوه حمله کرده و ۱۲ مرزبان ایرانی را به «اسارت» گرفته است.

در همین حال گروه «جیش‌العدل» اعلام کرده بود که پس از آزاد شدن پنج نفر در آبان ماه، سپاه پاسداران «حاضر به گفت‌وگو و مذاکره» درباره این افراد «نشده است».

در واکنش به این گزارش، حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزیر کشور، روز یکشنبه گفت که این گروه «به دنبال امتیاز بیشتری است و خواهان آزادی افراد خود در ایران است که این کار شدنی نیست».

پیش از این نیز محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، اعلام کرده بود که «جیش‌العدل» به دنبال آزادی تعدادی از اعضای زندانی خود در ازای آزادی مرزبانان است اما جمهوری اسلامی «قبول نکرده» و «درست نیست که زیر بار این خواسته برود».

این در حالی است که روز ۲۴ بهمن نیز در پی حمله انتحاری به اتوبوس حامل اعضای سپاه پاسداران در مسیر خاش – زاهدان ۲۷ عضو سپاه کشته شدند و ۱۲ زخمی بر جای ماند.

مقامات جمهوری اسلامی گروه «جیش‌العدل» که مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است، یک گروه «تروریستی» می‌خوانند.

این گروه اما هدف از اقدامات خود را دفاع از حقوق اهل سنت سیستان و بلوچستان اعلام کرده است.

با استفاده از ایرنا و رادیو فردا؛ خ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *