۲۱ نماینده مجلس : آیا مجلس در رأس امور است؟

By | ۱۳۹۸-۰۱-۰۱

تهران- ایرنا- روزنامه ابتکار در گزارشی، نوشت: دهم آذر ماه به مناسبت شهادت سید حسن مدرس، در تقویم جمهوری اسلامی به عنوان روز «مجلس» نام گذاری شده است. روزی که فرصت خوبی برای مرور کارنامه نمایندگان به صورت فردی و گروهی و همچنین عملکرد مجالس گذشته است.

در گزیده ای از این گزارش آمده است: مجلسی که به گفته بنیانگذار انقلاب، امام خمینی(ره) قرار بود در راس امور باشد.

مجلس شورای اسلامی به عنوان یک نهاد دموکراتیک که همه اعضای آن با رای و نظر مستقیم مردم انتخاب می‌شوند، نهادی است که باید در راس همه امور حکومت قرار بگیرد. به گفته مسعود رضایی، نماینده مردم شیراز در مجلس این مقبولیت و مشروعیت انتخاب مستقیم باید از مجلس به سایر ارکان نظام تسری یابد.

بنابراین به مناسبت روز مجلس، برخی نمایندگان ملت در گفت‌وگو با «ابتکار» به تشریح شخصیت شهید مدرس و مقایسه او با نمایندگان فعلی و مجلس کنونی پرداختند. در این راستا حجت الاسلام احمد مازنی، نماینده مردم تهران در مجلس به «ابتکار» گفت: « دلیل نام‌گذاری دهم آذر به عنوان «روز مجلس» تقارن با روز شهادت آیت الله مدرس و همزمانی این مناسبت با انتظاری است که مردم از نمایندگان خود بعد از پیروزی انقلاب دارند و می‌خواهند نمایندگانی همتراز با شهید مدرس داشته باشند.»

این نماینده روحانی مجلس در توضیح شخصیت شهید مدرس تصریح کرد: «اول باید بررسی کنیم که تا چه اندازه نسبت به شهید مدرس شناخت داریم و مردم چه تصور و شناختی از مدرس دارند. مثلا جمله‌هایی از ایشان مثل «سیاست ما عین دیانت ما است و دیانت ما عین سیاست ما است»، از امام خمینی نقل شده است. همچنین درباره او مطرح می‌شود که در مجالس اول تا سوم و بعدها در هر فرصتی که به عنوان نماینده مردم در قامت اقلیت حضور داشته است، نماد حریت و آزادگی، شجاعت و صراحت‌بیان بوده است و باشهامت موازین حق را بیان می‌کرده است.»

مازنی همچنین توضیح داد:‌ «مدرس در جریان تغییر سلطنت قاجار موضع مخالف داشت و این مخالفت به این دلیل بود که تلاش داشت سلطنت مشروطه به شاهنشاهی استبدادی تبدیل نشود. با این توضیحات؛ شناخت اجمالی که از مدرس داریم به این شکل است که نماد مبارزه با استبداد، آمیختگی سیاست و دیانت، نماد حریت و شجاعت، ضدیت با استبداد و مخالفت با آن و همچنین طرفدار مشروطه و نماد استقلال و مخالف تجاوز بیگانگان بوده است. بنابراین با توجه به شناخت خصوصیات او باید ببینیم در حکومت جمهوری اسلامی، این رفتار چگونه می‌تواند مفهوم واقعی خودش را پیدا کند.»

**مجلس در راس امور است
نکته ای که نباید از نظر دور داشت؛ مسئله در راس امور بودن مجلس است که برخی در مواجهه با آن سعی می‌کنند این انتخاب مردمی را نادیده بگیرند و کلام امام خمینی (ره) را در این باره به نفع خودشان تغییر دهند. مسعود رضایی، نماینده مردم شیراز در خانه ملت با اشاره به این موضوع به «ابتکار» توضیحاتی داد. او با بیان اینکه «مجلس قرار بوده است در همه ادوار مختلف در راس امور باشد» به تشریح فلسفه طرح چنین موضوعی پرداخت.

این عضو فراکسیون امید مجلس در ادامه بیان کرد: «زمانی که در عرف سیاسی و دموکراسی قدرت را تعریف می‌کنیم و می‌گوییم قدرت باید شکسته شود تا به همه برسد و بتواند همه امور را کنترل کند، دلیل و فلسفه تفکیک قوا بر این اساس شکل گرفته است. در نتیجه مجلس به عنوان قوه مادر و قوه‌ای که مستقیم قدرت، مشروعیت و مقبولیتش را از مردم می‌گیرد، آن مقبولیت و مشروعیت را به سایر جایگاه‌ها تسری می‌دهد. پس می‌طلبد روز مجلس را بسیار باارزش قلمداد کنیم چون یک روز ملی است و مربوط به قشر و گروه خاصی نیست که در مقطعی با ارزش و زمانی بی ارزش باشد.» رضایی تاکید کرد: «همه ما باید شان و جایگاه مجلس را حفظ کنیم چرا که نماد قدرت مردم و دموکراسی حاکمیت است.»

بنابراین با توجه به حضور افرادی که در دوره‌های مختلف به عنوان نماینده مردم در نهاد قانون‌گذاری و خانه‌ملت قرار می‌گیرند، این مجلس دچار فراز و فرودهایی می‌شود و با توجه به عملکرد این افراد می‌توان چگونگی جایگاه آن را تعریف کرد.

حجت‌الاسلام مازنی در ادامه گفت‌وگوی خود با «ابتکار» تاکید کرد:‌«روی این نکته که مجلسی با عملکرد و نماد شهید مدرس می‌خواهیم، همه تفکرات سیاسی اتفاق نظر دارند، ولی در اینکه مدرس چه کسی بوده و چه چیزی می‌خواسته است و اینکه همان رفتاری که در دوره شاهنشاهی یا رفتاری که با سردار سپه داشت، باید شیوه عمل مجلس شورای اسلامی باشد یا خیر، اختلاف نظر وجود دارد و نتیجه این اختلاف نظر این می‌شود که مثلا درباره رابطه دولت جمهوری اسلامی با شرکت فرانسوی توتال، این نمایندگان چون می‌خواهند مدرس‌گونه عمل کنند، طرح سه فوریتی برای مقابله با آن ارائه می دهند.»

او همچنین بیان کرد: «البته بنده در مخالفت این طرح گفتم مدرس بودن در تراز جمهوری اسلامی با مدرس بودن زمان رضاخان و دوره پهلوی متفاوت است. ما باید به دولتمان کمک کنیم که به سرمایه‌گذاری خارجی رونق بدهد و از طرفی بر آن نظارت داشته باشیم که این سرمایه‌گذاری به درستی انجام بشود.»

**عدم توجه به وظایف نمایندگی از ترس رد صلاحیت
گفتنی است برخی نمایندگان وچهره‌های سیاسی نسبت به عملکرد برخی افراد انتقاداتی دارند و با بیان اینکه آنها با سواستفاده از جایگاه خود؛ خواسته‌های مردم را نادیده می‌گیرند و حتی آنهایی که شئونات را رعایت نمی‌کنند ادعای عملکرد مدرس‌گونه دارند.

مازنی با طرح این مسئله که آیا مجلس فعلی در راس امور است یا خیر و اینکه مجلس مثل مدرس عمل می‌کند یا خیر و آیا این نمایندگان در تراز مدرس هستند یا خیر و چند نفر نماینده مدرس‌گونه در مجلس فعلی داریم، گفت که پاسخ‌گویی به این موارد جای بحث و بررسی دقیق‌تری دارد. او همچنین تاکید کرد: «گاهی مشاهده می‌کنیم نمایندگانی که از طرف مردم متهم به استبداد رای هستند و متهم به ضدیت با نظام مشروطیت و جمهوریت مردم در نظام هستند و با آرا و انتخاب مردم مشکل دارند، نماینده منتخب مردم را از ورود به مجلس منع می‌کنند و بعد زمینه را برای ورود خودشان به مجلس مهیا می‌کنند و البته آنها هم ادعای مدرس بودن و شان مدرسی دارند.»

رضایی هم با بیان اینکه هر فرد را باید در ظرف خودش سنجید به این پرسش که نمایندگان فعلی تا چه اندازه مدرس‌گونه عمل می‌کنند، گفت:‌«مدرس در ظرف زمانی خودش حرکتی کرده و مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به شرایط زمانی، چگونگی عملکردها متفاوت است. ممکن است در زمانی نماینده‌ای با صدای بلند موضوعی را بیان کند که مورد اقبال مردم قرار بگیرد و در زمانی دیگر نماینده‌ای در تصویب قوانین قدم‌هایی بردارد که نتیجه‌اش مطلوب مردم باشد. بنابراین در وضعیت فعلی می‌طلبد ما نمایندگان شان و وقار مجلس را حفظ کنیم و صدای مردم باشیم و از ترس رد صلاحیت سکوت نکنیم و خودمان را در محاقی قرار ندهیم که از ترس رد صلاحیت وظیفه خود را انجام ندهیم.»

او همچنین افزود:‌ «یک نماینده باید آنچه منطبق با قانون و وظیفه تقنینی و نظارتی است در جامعه انجام دهد و از رد صلاحیت شدن‌ها نترسد و اگر به وظیفه قانونی که بر عهده دارد عمل کند، یک نماینده واقعی است.» مازنی هم با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که آیا مجلس در راس امور است یا خیر و آیا با اندیشه مدرس هماهنگ است یا خیر؛ نیاز به گفت‌وگوی عمیق فرهنگی و اجتماعی دارد تا بتوان به این پرسش‌ها پاسخ داد.»

مدرس بودن و مدرس‌گونه عمل کردن به عنوان نماد استبدادستیزی و حریت و آزادگی و شجاعت یک نماینده برای خانه‌ملتی‌ها تعریف شده است. به هر حال موضوعی که نباید از نظر دور داشت این است که روز دهم آذر به عنوان روز مجلس باید برای نمایندگان روز خاصی باشد که هرساله بتوانند به مقایسه عملکرد خود نسبت به سال گذشته بپردازند و در آن روز با افتخار به مردم بگویند که نسبت به مجالس گذشته چه اقدامات مثبتی انجام داده‌اند و کارنامه موفقی در پایان 4 ساله نمایندگی خود به مردم ارائه دهند.

*منبع: روزنامه ابتکار؛ 1396،9،11
**گروه اطلاع رسانی**2059**2002 انتشاردهنده: فاطمه قنادقرصی

1
علیرضا رحیمی
امید
مجلس در رأس امور است به معنای حاکمیت قانون است نه به معنای بالا بودن رتبه‌ای مجلس و هر وقت ما حاکمیت قانون رَا داشته باشیم قاعدتاً مجلس در رأس امور است
2
حشمت‌الله فلاحت پیشه
مستقلین
مجلس در سال 97 قویتر از گذشته عمل کرد اما هنوز مجلس در رأس امور نیست. برای در رأس امور بودن، مجلس باید وارد حوزه ایجابی شود و برای حل مشکلات طرح بدهد.
3
کمال دهقانی فیروزآبادی
مستقلین
نمایندگان اقدامات خوبی در مجلس دهم انجام دادند که قابل تقدیر است، ولی ایرادات ساختاری در کشور داریم و همین ایرادات دلیل در رأس امور نبودن مجلس است
4
حمیدرضا حاجی‌بابایی
ولایی
با توجه به عملکرد نمایندگان، مجلس در رأس امور نیست
5
علی ادیانی‌راد
ولایی
مجلس در رأس امور است اما آحاد نمایندگان در رأس امور نیستند
6
محمد محمودی شاه‌نشین
امید
مجلس تحت تأثیر اتفاقات روزمره و جوسازی‌های فضای مجازی قرار می‌گیرد و در جایگاه در رأس امور بودن به عنوان قوه عاقله مملکت نقاط ضعف زیادی دارد که با تجدید نظر در ساختار مجلس باید رفع شود
7
حسن نوروزی
ولایی
مجلس در رأس امور است
8
محمدجواد جمالی
مستقلین
عملکرد نمایندگان می‌تواند مجلس را در رأس امور قرار دهد. اگر نمایندگان خبره باشند و به وظایف نمایندگی آشنا، مجلس در رأس امور خواهد بود. در حال حاضر مجلس از درون و برون تضعیف شده است. نماینده‌ای که مردم از او آسفالت، پل، جابجایی دانشجو، معافیت از سربازی و… را بخواهند باید از دولت تقاضاهایی داشته باشد و طبعاً این نماینده نمی‌تواند ناظر قوی بر عملکرد دولت باشد. بنابراین مجلس از رأس امور بودن دور می‌شود.
9
عزت‌الله یوسفیان ملا
مستقلین
طبق قانون اساسی، فرمایشات رهبر انقلاب و امام مجلس در رأس امور است اما عملاً خیر
10
محمدعلی پورمختار
ولایی
در حال حاضر نمی‌بینم که مجلس در رأس امور باشد. بنابراین به دلیل عملکرد نمایندگان و هیات رئیسه مجلس در رأس امور نیست
11
محمدجواد ابطحی
ولایی
مجلس در قعر امور است. چون مجلس کارکرد خود را از دست داده که این موضوع به دلیل عملکرد نمایندگان و هیات رئیسه است
12
محمدمهدی زاهدی
ولایی
در حال حاضر به دلیل ناکارآمدی در نظارت و تصویب برخی قوانین انقلابی که نمایندگان پای کار نمی‌آیند، عملاً مجلس در رأس امور نیست
13
محمد قمی
امید
مجلس باید کاری کند که در رأس امور باشد و به زور نمی‌توان گفت که مجلس در رأس امور است. در حال حاضر کمی مجلس از جایگاه در رأس امور بودن پایین آمده است
14
محمدرضا بادامچی
امید
مجلس می‌تواند در رأس امور باشد و شاید در برخی مقاطع در رأس امور هم باشد اما با توجه به شرایطی که در حال حاضر ایجاد کرده‌اند نمی‌توان گفت که مجلس در رأس امور است
15
ابوالفضل ابوترابی
ولایی
مجلس در رأس امور نیست و وکیل‌الدوله بودن برخی نمایندگان موجب شده که مجلس از جایگاه در رأس بودن، پایین بیاید
16
شهاب‌الدین بی مقدار
امید
مجلس در رأس امور نیست چون تصمیمات در جاهای مختلف گرفته می‌شود
17
جواد کولیوند
ولایی
مجلس در رأس امور است. یک دستی به دنبال این است که به زبان خود نمایندگان بگویند مجلس در رأس امور نیست
18
عبدالرضا هاشم‌زایی
امید
مجلس در این سال‌ها تضعیف شده و نمی توان گفت که در راس امور است. شوراهایی که درست شد و نظارت استصوابی که در رابطه با رد صلاحیت‌ها وجود دارد موجب شده که نمایندگان آن قاطعیتی که باید را در ورود به مسایل کشور نداشته باشند
19
رسول خضری
مستقلین
با وضعیتی که شاهد آن هستم مجلس در راس امور نیست
20
الهیار ملکشاهی
ولایی
مجلس بر اساس قانون در راس امور است چون سایر قوا باید تصمیمات مجلس را اجرا کند. مجلس برای کشور ریل گذاری می کند. اما اینکه آیا مجلس وظیفه در راس امور بودن خود را خوب انجام می دهد، شاید نیاز باشد که بیشتر تلاش کند.
21
غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی
مستقلین
هر راس اموری یک تهدید هایی دارد و متاسفانه دخالت های مجمع تشخیص ما را نگران کرده است. آن طور که باید و شاید کماکان مجلس در راس امور نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *