۷۷ نفر قربانی سوانح رانندگی ایران طی سه روز

By | ۱۳۹۸-۰۱-۰۱

به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی طی ۷۲ ساعت ۷۷ نفر در حوادث رانندگی در ایران جان خود را از دست داده‌اند. سردار هادیانفر می‌گوید چهل درصد از حوادث جاده‌ای در روزهای پایانی سال واژگونی خودرو بوده است.

روزی چهل تا پنجاه نفر جان خود را در حوادث رانندگی در ایران از دست می‌دهند

سردار کمال هادیانفر ظهر پنج‌شنبه اول فروردین (۲۱ مارس) در جریان بازدید از قرارگاه نوروزی پلیس راه استان البرز در آزادراه تهران – کرج – قزوین به تشریح آمار حوادث رانندگی در جاده‌های ایران طی سه روز گذشته پرداخت.
دویچه وله :

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی می‌گوید در سوانح رانندگی ۷۲ ساعت گذشته ۷۷ نفر کشته و حدود یک هزار و ۷۰۰ نفر مجروح شده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود که تعداد سفرهای برون‌شهری در نوروز امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۰ درصد افزایش داشته باشد. بر این اساس احتمال افزایش سوانح رانندگی در تعطیلات آغاز سال ۹۸ نیز منتفی نیست.

هادیانفر درباره این سوانح گفته است: «براساس آمار‌ها ۴۰ درصد از تصادفات رخ داده درجاده‌های کشور طی ۷۲ ساعت گذشته واژگونی وسایل نقلیه و بیش از ۲۰ درصد عدم کنترل وسیله نقلیه از سوی رانندگان و بقیه سایر موارد بوده است.»

هزاران نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های ایران

در حوادث جاده‌ای سه عامل انسان، جاده و خودرو نقش اصلی را بر عهده دارند. غیراستاندارد بودن اغلب خودروهای تولید داخل موضوعی است که مسئولان نیز از آن انتقاد می‌کنند. سردار تقی مهری رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی (ناجا) نیز تیرماه سال گذشته گفته بود که هنوز حدود پنج هزار و ۴۰۰ نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های ایران وجود دارد که سه هزار و ۴۰۰ نقطه آن در جاده‌های برون شهری قرار دارند.

با این همه، مطابق آمار رسمی نهادهای مسئول در ایران، نزدیک به ۷۰ درصد تصادف‌ها بر اثر خطای انسانی و توجه نداشتن به جلو، انحراف به چپ و سرعت غیرمجاز رخ می‌دهند.

گرچه هنوز آمار قربانیان سوانح رانندگی در ایران به نسبت بسیاری از کشورهای جهان بسیار بالاست، این وضع در یک دهه گذشته بسیار “بهبود” پیدا کرده است.

رئیس پلیس راهور ناجا می‌گوید در سال ۸۴ بیش از ۲۸ هزار نفر قربانی حوادث رانندگی در ایران شده‌اند و این رقم در سال ۹۶، با وجود افزایش شمار خودروها به ۱۶ هزار و ۲۰۰ نفر کاهش یافته است.

افت و خیز در روند رو به کاهش تعداد قربانیان

آمار تلفات حوادث جاده‌ای در سال گذشته هنوز به طور رسمی منتشر نشده و روند تعداد سوانح منجر به مرگ با افت و خیزهایی روبرو است. خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان اردیبهشت ماه سال پیش به نقل از آمار پزشکی قانونی نوشته بود که تعداد قربانیان حوادث رانندگی در سال ۹۶ به نسبت سال قبل یک و هفت دهم درصد افزایش داشته است.

تعداد قربانیان حوادث رانندگی در ایران در فصل‌های مختلف سال و روزهای هفته متفاوت است. بررسی آمارهای موجود نشان می‌دهد تعداد ۷۷ کشته در سه روز منتهی به آغاز سال جدید از میانگین شمار قربانیان در دو سال گذشته کمتر بوده است. بر این اساس تعداد جانباختگان حوادث رانندگی در این مدت کمتر از ۲۶ نفر در روز بوده است.

در سال ۹۶ به طور متوسط ۴۴ نفر در روز در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند. آمار سازمان پزشکی قانونی از تلفات این گونه سوانح در هشت ماه ابتدای سال گذشته، بیانگر افزایش اندک میانگین کشته‌شدگان در روز در این مدت است. در این بازه زمانی شمار قربانیان حوادث جاده‌ای ۱۲ هزار و ۲۶۱ نفر ثبت شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *