تلف شدن وحوش در پارک ملی گلستان بر اثر سیل یا سرما

By | ۱۳۹۸-۰۱-۱۳

همشهری آنلاین: منابع محلی و روستائیان حاشیه پارک ملی گلستان از تلف شدن وحوش و حیوانات بر اثر سیل یا سرمای اخیر در استان گلستان سخن می‌گویند.

منابع محلی به خبرنگار ایرنا گفتند: حدود ۵۰ راس حیوان در سیل و سرمای اخیر پارک ملی گلستان تلف شده‌اند که تقریبا بیشتر آنها قوچ و میش بوده است.

گفته می‌شود به دلیل متلاشی شدن لاشه گونه‌های تلف شده؛ شناسایی آنها بصورت دقیق ممکن نیست.

مدیر پارک ملی گلستان در این خصوص گفت: مطابق بررسی و پایش‌های اولیه چند راس از گونه‌های مختلف قوچ و میش تلف شده‌اند و سایر وحوش خیلی درگیر حادثه نبوده‌اند.

مهدی تیموری اظهار داشت: روز گذشته، یازده فروردینف یک اکیپ متشکل از محیط بانان و کارشناسان کشوری و استانی، رابطین محیط زیست، دامپزشکانی از تهران و شهرهای مختلف؛ منطقه آسیب دیده از سیل در پارک ملی گلستان را بررسی کردند که اثری از بیماری و خطرات ناشی از آن مشاهده نشد.

وی با بیان این که کار بررسی و پایش امروز هم ادامه خواهد داشت، در خصوص تعداد دقیق حیوانات تلف شده در پارک ملی گلستان گفت: هنوز نمی‌توان آمار دقیق و قطعی ارائه داد. مدیر پارک ملی گلستان افزود: با نظر کارشناسان و متخصصان دامپزشکی حیوانات تلف شده در مکانی دیگر و به روش مخصوص دفن می‌شوند.

تیموری اظهار داشت: حیوانات تلف شده بیشتر در منطقه میرزابایلو یکی از زیستگاه‌های وحوش پارک ملی گلستان بودند و تاکنون در سایر مناطق پارک اثری از تلف شدن آنان وجود ندارد.

وی در خصوص علل و عوامل تلف شدن حیوانات پارک ملی گلستان گفت: هنوز نمی‌توان راجع تلف شدن وحوش ناشی از سیل نظر قطعی داد و باید منتظر بررسی دقیق و آزمایش های تخصصی ماند و احتمال دارد سرما در این موضوع موثر بوده باشد.

پارک ملی گلستان قدیمی‌ ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم‌ نظیر برای حیات ‌وحش است که ۱۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه ‌های پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع گستره خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره ‌گاه زیست ‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده ‌است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *