پزشکی قانونی آخرین آمار جان باختگان سیل در ایران را ۶۲ نفر اعلام کرد

By | ۱۳۹۸-۰۱-۱۴

پزشکی قانونی آمار جدید قربانیان سیل را منتشر کرده است.

روز چهارشنبه، ١۴فروردین (٣ آوریل)، یک مقام پزشکی قانونی ایران به خبرگزاری ایسنا گفت که تا کنون اجساد 62 تن از جان باختگان سیل اخیر به مراکز پزشکی قانونی تحویل شده است و پزشکی قانون کشته شدن این تعداد را تایید می‌کند.

پس از چندین روز بارندگی و جاری شدن سیل و تلفات و خسارات گسترده در برخی مناطق ایران، هوا ثبات نسبی یافته است. همزمان، مقامات دولتی و نظامی جمهوری اسلامی یکدیگر را به ناتوانی در اقدام به موقع برای امدادرسانی متهم کرده و یک خبرگزاری داخلی هم گفته است احتمال دارد این سیل عمدی بوده باشد.
بی بی سی:

خبرگزاری ایرنا گزارش کرد که پس از چند روز بارندگی سنگین در مناطق غرب و جنوب غرب ایران، هوای این مناطق ثبات نسبی یافته اما هنوز آبگرفتگی برخی مناطق فروکش نکرده و خرابی ناشی از جاری شدن سیل کاملا مشهود است.

براساس این گزارش، برخی از جاده‌های اصلی منطقه و شماری از جاده‌های درون استانی به خاطر آب گرفتگی و ریزش کوه هنوز بسته است. جاده اندیمشک-خرم آباد که از مسیرهای اصلی رفت و آمد بوده و استان خوزستان را به بسیاری از استان‌های دیگر وصل می‌کند از جمله این مسیرهاست. پلیس راه از مسافران خواسته است از سفرهای غیر ضروری خودداری ورزند و قبل از سفر از وضعیت مسیر مورد نظر آگاهی بیابند.

به خاطر تعطیلات نوروزی، شماری از خانواده‌ها به مناطق مختلف از جمله مناطق سیل‌زده سفر کرده‌اند و با پایان گرفتن تعطیلات، در صدد بازگشت به شهرهای خود هستند. علاوه بر مسیرهای جاده‌ای، رفت و آمد قطار تهران به جنوب ایران متوقف شده است و راه آهن دولتی از مردم خواسته برای پس گرفتن بهای بلیت خود مراجعه کنند.

پلدختر – به گزارش منابع خبری ایران عملیات امدادرسانی به سیل‌زدگان آغاز شده اما هنوز کافی نیست

با بروز دشواری در رفت و آمد زمینی بین شهری، گزارش شده است که شرکت‌های هواپیمایی بهای بلیت رفت و آمد به مناطق سیل‌زده را به شکل قابل توجهی افزایش داده‌اند. رئیس انجمن دفاتر مسافرت هوایی و جهانگردی خوزستان به ایرنا گفته است که بلیت مسیر اهواز – تهران در حال حاضر بین هفت میلیون و هفتصد هزار تا هشت میلیون ریال فروخته

 

می‌شود در حالیکه سازمان هواپیمایی کشوری بهای بلیت در این مسیر را بین یک میلیون و پانصدهزار تا چهار میلیون ریال تعیین کرده است. وی افزایش بهای بلیت را تخلف دانسته است.

در مورد امدادرسانی به مناطق سیل‌زده، یک مقام هلال احمر جمهوری اسلامی گفته است که اولین محموله امدادی و زیستی این سازمان به خوزستان وارد شده که شامل دو هزار تخته پتو، تعدادی چادر و مقادیری مواد خوراکی است. این اقلام توسط یک فروند هواپیمای نیروی هوایی ارتش به منطقه ارسال شده است.

تعدادی چادر نیز به استان لرستان رسیده اما به گزارش رسانه‌های

پلدختر

خبری، قطع راه‌های ارتباطی بخش‌هایی از استان مشکلاتی را در زمینه دسترسی و توزیع کمک ایجاد کرده است. بخشدار معمولان، از توابع پلدختر، گفته است که امدادرسانی در حال انجام است اما روند آن رضایتبخش نیست. وی همچنین از فقدان تسهیلات درمانی انتقاد کرده است.

در استان گلستان در شمال ایران هم گزارش شده‌است که تلاش برای تخلیه مناطق آب گرفته در جریان است. این استان از اولین مناطقی بود که با سیل گسترده رو به رو شد.

قابل کلیکسیل در شهر آق‌قلا در استان گلستان

قبل از سیل: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷

سیل در شهر آق‌قلا در استان گلستان

بعد از سیل: ۹ فروردین ۱۳۹۸

سیل در شهر آق‌قلا در استان گلستان

رسانه‌های ایران از خسارات سیل در نقاط دیگری مانند استان‌های اصفهان، قم، مازندران و مرکزی نیز خبر داده‌اند.

جدال دولت و پاسداران

با جاری شدن سیل در ایران، انتقادهایی از نهادهای مختلف جمهوری اسلامی در زمینه مسئولیت در قبال ایجاد شرایط جاری شدن سیل یا تشدید عواقب آن و همچنین نحوه رسیدگی به مناطق سیل زده به خصوص در رسانه‌های اجتماعی مطرح شد. برخی از منتقدان بی‌تدبیری و ناآگاهی در زمینه بهره‌برداری از منابع طبیعی و ساخت و سازهای بعد از انقلاب از جمله توسط تشکیلات نظامی را به عنوان دخالت غیرمسئولانه در طبیعت مورد انتقاد قرار داده و عامل جاری شدن سیلاب‌های ویرانگر دانسته و دستگاه‌های مختلف را به ناتوانی در پیشگیری از سیل و اقدام ناکافی در مقابله با عواقب آن را متهم کرده‌اند.

در مقابل، دستگاه‌های مختلف هرکدام بر نقش مهم خود در مواجهه با آثار سیل تاکید نهاده و در مواردی، تشکیلات دیگر را به کم‌کاری همراه با تبلیغات نادرست مورد انتقاد قرار داده‌اند.

به گزارش برخی رسانه‌های داخلی ایران، روز گذشته، سرتپپ پاسدار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران، در گفتگو با سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، از عملکرد نهادهای دولتی در کمک‌رسانی به پلدختر در استان لرستان انتقاد کرد و گفت که “دولتی‌ها جرات نمی‌کنند به منطقه نزدیک شوند و مردم از وضعیت عاصی شده‌اند.”

براساس این گزارش‌ها، محمد پاکپور با انتقاد از شرایط این شهر، وضعیت مردم را “اسفبار” توصیف کرد و گفت که مردم “به ما می‌گفتند شما پاسدار هستید و احترام می‌گذاشتند.”

در واکنش به این اظهارات، سازمان مدیریت بحران وزارت کشور با صدور اطلاعیه‌ای، گفته است که اظهارات سرتیپ پاکپور به نحوی که در رسانه‌ها منعکس شده باعث شد که “بسیاری به نادرستی آن را در جهت تضعیف خدمات امدادرسانی در منطقه برداشت کنند.” این اطلاعیه می‌افزاید که آقای پاکپور ساعتی پس از رفع موانع گسترده مواصلاتی توسط امدادگران وارد منطقه شد و تاکید کرده است که در حال حاضر هم شرایط در حال بهبود است.

سازمان مدیریت بحران وزارت کشور افزوده است که “چنین اظهارات رسانه‌ای که در معرض عموم بیان می‌شود، قطعا علاوه بر مایوس و نا امید کردن مردم آسیب‌دیده و گرفتار و همچنین عموم مردم کشور، ناخواسته باعث شادی و خوشحالی دشمنان انقلاب شده و کلیت نظام اسلامی را هدف قرار می‌دهد.” این اطلاعیه گفته است که انتظار می‌رفت فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران مشاهدات خود از کمبود ها را به اطلاع مقامات محلی می‌رساند.

پیشتر، حسام‌الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای حسن روحانی، رئیس جمهوری، در توییتر خود نوشته بود “تبدیل مکالمه تلفنی یک مسئول به خبری رسمی که دل مردم را می‌لرزاند، دشمنان را شاد می‌کند و خدمات راناچیز نشان می‌دهد حکیمانه نیست.” وی با اشاره به دو طرف این مکالمه نوشته است: “شاید از گوینده توقع چندانی نباشد اما مطمئنم مخاطب تماس تلفنی با کفایت‌تر از آن است که اجازه انتشار چنین مکالمه‌ای را داده باشد.”

احتمال “عمدی بودن” سیل

جلالی
اظهارات جلالی در مورد “ابر دزدی” با ناباوری و انتقاد کارشناسان مواجه شد

در مطلبی دیگر در مورد سیل اخیر در مناطق مختلف ایران، خبرگزاری تسنیم در گزارشی ویژه تحت عنوان “آیا سیل‌باری‌های اخیر عمدی است؟” این نظر را مطرح کرده است که ممکن است “دشمن” پشت بارندگی‌های شدید و در نتیجه، جاری شدن سیل بوده باشد.

در این گزارش، با اشار به فیلم آمریکایی “ژئواستورم” گفته شده است که سازندگان این فیلم “از کلیت بسیاری از برنامه و دستورکارهای پشت پرده ایالات متحده آگاهند، و هم‌راستای با این برنامه‌ها گام برمی دارندو با اهداف خاصی این برنامه‌ها را می‌سازند.”

موضوع این فیلم علمی-تخیلی تلاش یک کارشناس طراحی ماهواره است که می‌کوشد جهان را از یک توفان شدید ناشی از عملکرد اشتباه ماهواره‌های کنترل آب و هوا نجات دهد.

گزارش خبرگزاری تسنیم، اظهارات سال گذشته سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی، مسئول سازمان پدآقند غیرعامل را به عنوان “یکی از مبرزترین و دقیق‌ترین مسئولان حاکمیتی جمهوری اسلامی در حوزه دفاع و صیانت کاربردی از کشور” یادآور می‌شود که “تغییرات اقلیمی در ایران را مشکوک به دخالت خارجی‌ها” دانسته بود. سرتیپ جلالی در آن زمان با اشاره به خشکسالی در ایران گفته بود که دشمنان خارجی “ابرهای ایران را می‌دزدند.”

این اظهارات با ناباوری از سوی بسیاری از کارشناسان هواشناسی مواجه شد که چنین موضوعی را فاقد مبنای علمی دانستند. از جمله رئیس سازمان هواشناسی گفت که “این اظهارات پایه علمی ندارد چون دستکاری جو توسط بشر ممکن نیست و مدعیان ابردزدی باید ادعای خود را جمع کارشناسی به اثبات برسانند.”

اگرچه در آن زمان خبری از تلاش سرتیپ جلالی برای اثبات نظریه سرقت ابر منتشر نشد، اما خبرگزاری تسنیم در بررسی سیل اخیر گفته است که بارش‌های سنگین اخیر در زمانی روی داد که ادارات دولتی تعطیل بودند، مقامات تعطیلات سالانه خود را می‌گذراندند، “دوستان پیش‌بینی سازمان هواشناسی کم‌دقت بودند و مردم در بی‌دفاع‌ترین شرایط نسبت به تغییرات جوی قرار داشتند،مثلا صف طولانی دروازه قرآن شیراز.”

این گزارش می‌گوید که بر مبنای نظریه احتمالات، احتمال وقوع سیل در هفت روز اول فروردین بسیار ناچیز بوده است و می‌افزاید که “می پذیریم که احتمال اتفاقی بودن این بارش‌ها هم وجود دارد (١ در ١۶٠ هزار میلیارد) اما احتمال عقلانی افزونتری برای دستکاری و تحریک اقلیمی توسط دشمن وجود دارد.” این گزارش ازمقامات رسمی مانند سپاه پاسداران، ارتش، سازمان پدآفند غیرعامل، وزارت اطلاعات، شورای‌عالی امنیت ملی و سایر نهادهای دفاعی خواسته است که “این حوزه‌های نبرد را جدی‌تر بگیرند و بر قله‌های دانش در این حوزه‌ها حرکت کنند.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *