پل امدادرسانی هوایی کویت برای سیل‌زدگان ایران

By | ۱۳۹۸-۰۱-۱۷

سفارت کویت در تهران از ارسال نخستین محموله کمک‌های داوطلبانه این کشور شامل ۴۰ تن مواد غذایی و پزشکی به سیل‌زدگان ایرانی خبر داد. هلال احمر کویت در هماهنگی با هلال احمر ایران این کمک‌ها را در مناطق سیل‌زده توزیع خواهد کرد.

نخستین محموله کمک‌های داوطلبانه کویت به ایران: ۴۰ تن مواد غذایی و پزشکی – «هدیه‌ای از طرف ملت کویت به ملت دوست ایران»

عبداللطیف عبدالله الروضان، دبیرکل شورای وزیران کویت اعلام کرده بود که شورای وزیران این کشور تصمیم گرفته است کمک‌های فوری به سیل‌زدگان در مناطق مختلف ایران ارسال کند. اکنون سفارت کویت در تهران از ارسال نخستین محموله این کمک‌های داوطلبانه خبر داده است.
رادیو زمانه:

سفارت کویت در تهران جمعه ۱۶ فروردین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که برای کمک به سیل‌زدگان ایرانی یک پل امدادرسانی هوایی بین دو کشور ایجاد شده است:

«از امروز پل امدادرسانی هوایی برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و امدادرسانی به ایران که در مرحله اول شامل ۴۰ تن مواد غذایی، پزشکی و امدادرسانی می‌باشد برپا شده است.»

سفارت کویت در ادامه این بیانیه اعلام کرده که در مراحل بعدی کمک‌‌های داوطلبانه این کشور برای بازسازی و توسعه مناطق سیل‌زده، تجهیزات لازم برای ایجاد بیمارستان‌های صحرایی، چند دستگاه آمبولانس و دستگاه‌های مکش آب به ایران ارسال می‌کند. هلال احمر کویت این کمک‌ها را با هماهنگی هلال احمر ایران در مناطق آسیب‌دیده توزیع خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است که کمک‌های یاد شده به دستور امیر کویت ارسال می‌شود و بیانگر مناسبات و روابط حسنه میان دو کشور و هدیه‌ای از طرف ملت کویت به ملت دوست ایران است.

عبدلرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران روز گذشته در یک گفت‌وگوی رادیویی اعلام کرده بود که ایران تاکنون به طور رسمی از کشورهای دیگر تقاضای کمک نکرده است. وزیر کشور یادآوری کرده بود که با این‌حال جمهوری اسلامی از کمک‌های ایرانیان مقیم خارج از کشور به هموطنان زلزله‌زده‌شان استقبال می‌کند. محمد جواد ظریف وزیر خارجه و حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایالات متحده آمریکا را متهم کرده‌اند که با مسدود کردن حساب‌های جمعیت هلال احمر ایران مانع از ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به سیل‌زدگان ایرانی شده است. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اما سه‌شنبه گذشته از آمادگی آمریکا برای کمک به سیل‌زدگان ایران خبر داده و ضمن ابراز همدردی با آسیب‌دیدگان از سیل سراسری مسئولان جمهوری اسلامی را به سوءمدیریت متهم کرده بود. عبدلرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران در پاسخ به انتقادات از مدیریت بحران سیل گفته است که به سبب تحریم‌های آمریکا و با کاهش درآمدها، پیشگیری و مقابله با بحران در اولویت دولت نبود.

سیل سراسری در ایران ۲۹ اسفند در استان مازندران آغاز شد، به استان گلستان رسید و سپس دو شهر معمولان و پلدختر در استان لرستان را زیر آب برد. اکنون شهرها و روستاهای حوضه دز، کرخه و کارون در معرض سیلاب قرار گرفته‌اند.

جمعه ۱۶ فروردین سفیر آلمان در تهران با انتشار پیامی در توییتر از ورود هواپیماهای آلمانی حامل کمک‌های آلمان برای سیل‌زدگان ایران خبر داد. میشائیل کلور برشتولد در این پیام به زبان فارسی نوشت:

«هواپیمای چارتر حامل کمک‌های بشردوستانه آلمان برای حادثه‌دیدگان سیل در ایران در حال فرود در فرودگاه تهران.»

پیش از این سفیر آلمان در ایران خبر داده بود که آلمان برای کمک به سیل‌زدگان توسط صلیب سرخ این کشور ۴۰ قایق و تجهیزات ایمنی برای هلال‌احمر ایران فراهم می‌کند.

کمیسیونر اروپا برای کمک‌های بشردوستانه و مدیریت بحران پنج‌شنبه ۱۳ فروردین از تخصیص بودجه‌ای برای کمک به امدادرسانی به سیل‌زدگان در ایران خبر داد. کریستوس استایلیانیدز با انتشار پیامی در توییتر نوشت:

«پس از سیل شدید در ایران اتحادیه اروپا برای کمک به آسیب‌پذیرترین جوامع ۲ , ۱ میلیون یورو به کمک اولیه اضطراری تخصیص داده است. اتحادیه اروپا در این زمان دشوار با مردم ایران همبستگی کامل دارد.»

خبرگزاری‌های داخلی گزارش داده‌اند که بر اساس آخرین آمارها، در سیل سراسری ایران تاکنون ۶۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *