انفجار در صنایع دریایی بندرعباس؛ حداقل سه نفر کشته شدند

By | ۱۳۹۸-۰۱-۱۸

وقوع انفجار در صنایع دریایی وزارت دفاع ایران در شهر بندرعباس چند کشته برجای گذاشت. این حادثه روز شنبه و در پی «انفجار باتری» یک زیردریایی در «صنایع دریایی شهید درویشی» روی داد.

«صنایع دریایی شهید درویشی» در بندرعباس، وابسته به وزارت دفاع ایران، کار ساخت و تعمیر شناورهای سطحی و زیرسطحی نظامی را بر عهده دارد

به گفته عزیز الله کناری، سرپرست فرمانداری بندرعباس، در این حادثه سه تن از کارکنان صنایع دریایی شهید درویشی بندرعباس کشته شدند.

داود عبدی، مدیرکل روابط عمومی وزارت دفاع، نیز گفت که این حادثه مجروح نداشت.
رادیو فردا:

آقای عبدی همچنین عنوان کرده که این حادثه «هنگام تعمیر یک فروند شناور سبک» رخ داده است. وی اما جزئیات بیشتری درباره این حادثه بیان نکرده است.

صنایع دریایی شهید درویشی زیر مجموعه‌ی وزارت دفاع ایران در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس و در کنار مجتمع ایزوایکو (مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فرا ساحل ایران) واقع شده است. این مجتمع، کار ساخت و تعمیر شناورهای سطحی و زیرسطحی نظامی را بر عهده دارد.

در چند سال اخیر و در برخی از موارد انفجار در تاسیسات نظامی ایران گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال خرابکاری را به دنبال داشته که برخی از این موارد توسط مقامات جمهوری اسلامی تائید و درباره برخی نیز سکوت شده است.

آخرین مورد به روز یکشنبه، ۱۴ بهمن ۹۷ بازمی‌گردد که محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران، خبر داد در حادثه «آتش‌سوزی» در پژوهشکده سامانه حمل و نقل پژوهشگاه فضایی، «سه پژوهشگر» این مرکز جان خود را از دست دادند.

پس از آن محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، با اشاره به گزارش نیویورک تایمز و بدون ارائه شواهد و جزئیاتی اعلام کرد که ممکن است ناکام ماندن پرتاب دو ماهواره ایرانی به دلیل «خرابکاری» آمریکا باشد.

روزنامه نیویورک‌تایمز بهمن ماه در گزارشی به نقل از مقام‌های پیشین و فعلی دولت آمریکا، نوشت که کاخ سفید برنامه محرمانه‌ای برای مقابله با برنامه موشکی جمهوری اسلامی دارد.

این روزنامه همچنین در خرداد ماه سال ۹۱ گزارش داده بود که تأخیر به وجود آمده در برنامه هسته‌ای ایران، نتیجه حمله سایبری مشترک اسرائیلی- آمریکایی است و بدافزار «استاکس نت» به روند غنی‌سازی اورانیوم در ایران ضربه زده است.

طبق این گزارش «استاکس نت» ابتدا در کوره هسته‌ای دیمونای اسرائیل آزمایش و کوره هسته‌ای دیمونا به مدت دو سال به «آزمایشگاهی» برای اطمینان از کار کردن بدافزار استاکس نت تبدیل شده بود.

رضا تقی‌زاده، تحلیل‌گر سیاسی، در یادداشتی در رادیو فردا نوشته بود که شکست پرتاب ماهواره پیام را نمی‌توان بدون ارائه شواهد و مستندات کافی، صرفاً به «نقص فنی» و «شکست متعارفی یک آزمایش فضایی» نسبت داد و سایر احتمالات، از جمله نقش ظرفیت فضایی بازدارنده آمریکایی موسوم به «Left-of-Launch» را که در رابطه با شکست تجربه‌های موشکی کره شمالی مورد استناد قرار گرفته، به سادگی رد کرد».

مهر ماه سال ۹۵ نیز خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده بود که تداوم آتش‌سوزی‌ها در پتروشیمی‌های ایران احتمال سوء‌ظن به هک شدن سیستم‌های پتروشیمی و خرابکاری‌های نرم‌افزاری در ایران را افزایش داده است.

علاوه بر این موارد، می‌توان به انفجار در زاغه مهمات یکی از پادگان‌های سپاه در بیدگنه، حوالی شهر ملارد در ۲۰ کیلومتری تهران، اشاره کرد که آبان‌ماه سال ۹۰ رخ داد. در این حادثه حسن تهرانی‌مقدم، مسئول سازمان خودکفایی و تحقیقات صنعتی سپاه و ۱۶ تن دیگر از نیروهای سپاه پاسداران کشته شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *