علی خامنه‌ای: کاری کنید نیروهای آمریکایی هرچه زودتر از عراق خارج شوند‎

By | ۱۳۹۸-۰۱-۱۸

چند روز پس از سخنان رئیس جمهور عراق مبنی بر اجماع عمومی درباره حضور نیروهای آمریکایی در این کشور، رهبر جمهوری اسلامی خواستار خروج «هر چه زودتر» نیروهای آمریکایی از این کشور شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آیت الله علی خامنه‌ای روز شنبه در دیدار با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، گفت: «باید کاری کنید که آمریکایی‌ها هر چه زودتر نظامیان خود را از عراق خارج کنند زیرا آنها در هر کشوری که برای مدت طولانی حضور نظامی داشته‌اند، روند بیرون راندن آنها دچار مشکل شده است».

وی تاکید کرد که «هدف آمریکا از حضور در عراق فراتر از حضور نظامیِ صرف» است و «آنها به دنبال حضور و منافع بلندمدت و تشکیل دولتی همچون دولت‌های نظامی در اوایل اشغال عراق هستند».

سخنان رهبر جمهوری اسلامی در حالی بیان شده که برهم صالح، رئیس جمهور عراق، روز جمعه ۹ فروردین‌ماه بر وجود «اجماع عمومی» بر سر حضور نیروهای آمریکایی در کشورش تاکید کرده بود.

پیش از این سخنان آسوشیتدپرس خبر داده بود که قرار است نمایندگان مورد حمایت ایران در مجلس عراق لایحه‌ای برای خروج کامل آمریکا از کشورشان به صحن مجلس ببرند.

در میانه بهمن‌ماه سال ۹۷، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، گفته بود که یک دلیل ادامه حضور نظامیان آمریکایی‌ در عراق این است «تا حدودی ایران را زیر نظر داشته باشد»، چرا که این کشور «یک مشکل واقعی است».

یک روز بعد برهم صالح به اظهار نظر آقای ترامپ این گونه پاسخ داد که رئیس‌جمهور آمریکا «برای این موضوع از عراق اجازه نخواسته و آمریکا نباید در این کشور اولویت‌های خود را دنبال کند».

او تاکید کرده بود که نیروهای آمریکایی در عراق «در قالب توافق دو کشور برای مأموریت ویژه مقابله با تروریسم حضور دارند و بهتر است آنها به همین مأموریت بپردازند».

در حال حاضر بیش از پنج هزار نیروی آمریکایی در خاک عراق حضور دارند که طبق توافقی رسمی قرار است به نیروهای عراقی در نبرد با گروه موسوم به «حکومت اسلامی» یا داعش، مشاوره و کمک بدهند.

آیت الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «دولت و مجلس عراق و مجموعه فعالان سیاسی کنونی در این کشور برای آمریکایی‌ها نامطلوب هستند و بر همین اساس آنها برای خارج کردن این مجموعه از صحنه سیاست عراق طراحی می‌کنند».

وی تاکید کرد که «اظهارات لفظی آمریکایی‌ها و سعودی‌ها درباره عراق با نیات درونی آنها متفاوت است».

عادل عبدالمهدی با وجود سابقه پان‌عربیسم و عضویت در حزب کمونیست عراق بعدها دیدگاه اسلام‌گرایانه پیدا کرد و در کنار محمود هاشمی شاهرودی و محمد باقر حکیم از پایه‌گذاران مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق شد.

سفر عادل عبدالمهدی به تهران چند روز پس از سفر یک هیئت بلندپایه سعودی به بغداد صورت گرفته است.

در جریان سفر هیئت سیاسی – اقتصادی عربستان به بغداد، پادشاه سعودی مبلغ یک میلیارد دلار برای احداث یک شهرک ورزشی در اختیار عراق گذاشت.

به نظر می‌رسد با بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، عراق به یکی از کشورهای کلیدی در مبادلات مالی و تجاری با ایران تبدیل شده‌ است.

در همین حال حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، ابراز امیدواری کرده که حجم تجارت بین دو کشور به ۲۰ میلیارد دلار برسد.

مقام‌های ایران پیش از این گفته بودند که در تلاش هستند در مبادلات با عراق از پول این کشور به جای دلار استفاده کنند.

پس از بازگشت تمامی تحریم‌های آمریکا علیه ایران، دولت آمریکا علاوه بر معافیت موقتی که به ۸ کشور مشتری نفت ایران داد، به عراق نیز موقتا مجوز داد که به خرید برق از ایران ادامه دهد.

عراق در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از برق مورد نیازش را، عمدتا برای مصرف در بصره، از ایران وارد می‌کند و دولت آمریکا حدود دو هفته پیش معافیت عراق در این زمینه را تا سه ماه دیگر تمدید کرد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، ماه گذشته در سفر به عراق با مقام‌های آن کشور دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

منابع: خبرگزاری ایرنا، رادیو فردا؛ ا.م/س.ن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *