بالازدگی فاضلاب در اهواز و خیزش گرد و غبار در شرق ایران

By | ۱۳۹۸-۰۱-۲۰

سیلاب به ورودی اهواز رسیده است. مسیر اهواز به اندیمشک در اثر سیل مسدود شده است. مدارس شماری از استان‌ها، از جمله در لرستان و گلستان به حالت تعطیل درآمده است. سازمان یونسکو از مسئولان ایران خواستار گزارش‌دهی شده است.

اخبار مربوط به سیلاب همچنان در صدر اخبار داخلی ایران قرار دارد. مناطق وسیعی از استان خوزستان زیر آب رفته است. این در حالی است که از احتمال افزایش بارندگی در روزهای آینده سخن می‌رود

خبرگزاری مهر روز دوشنبه ۱۹ فروردین (هشتم آوریل) از به‌راه افتادن آب از سد کرخه خبر داده است. به این ترتیب، بخش‌های گسترده‌تری از خوزستان به زیر آب خواهد رفت.

دویچه وله :

افزون بر آن، گفته می‌شود که آب به ورودی شهر اهواز رسیده است و خطر ورود آب به این شهر، مردم را تهدید می‌کند.

از سوی دیگر، سیلاب در مناطق خرمشهر، کیانشهر و زردشت نیز درحال پیشروی است. در شهر اهواز، بالازدگی فاضلاب باعث شده بخش‌های شمالی این شهر با پدیده آب‌گرفتگی معابر روبه‌رو شود.

رئیس پلیس راه استان خوزستان از خبر مسدود شدن محور اهواز و شوش خبر داده است. در همین رابطه تردد کلیه‌ خودروها، از جمله خودروهای شخصی در محور یاد شده ممنوع اعلام شده است.

درهم شکسته شدن سیل‌بند شیبان نیز، منجر به شتاب گرفتن آب از مسیر پل‌های ریل قطار به سوی اهواز شده است.

ادامه بارش‌های سنگین

هم‌زمان سازمان هواشناسی ایران از افزایش بارش‌ها در نیمه شرقی ایران و به ویژه در شمال شرقی این کشور خبر داده است. پیشبینی می‌شود در اثر شدت بارش‌ها در خراسان، خراسان رضوی و جنوبی و همچنین در استان گلستان بسیاری از معابر در اثر سیلاب مسدود شود.

افزون بر آن، خبرگزاری ایرنا از تشدید بارندگی در یزد، شرق اصفهان، غرب کرمان و جنوب فارس نیز خبر داده است. وضعیت در برخی دیگر از نقاط ایران نیز بحرانی گزارش شده است.

به عنوان نمونه، اداره هواشناسی ایران اعلام کرده است که در اثر وزش بادهای شدید، احتمال خیزش گرد و خاک در استان‌های سیستان و بلوچستان و همچنین کرمان وجود دارد.

خطر فروریزش مدارس در مناطق سیل‌زده

اوضاع مدارس در استان لرستان و گلستان بسیار وخیم گزارش شده است. نماینده ویژه وزیر آموزش و پرورش در استان لرستان هشدار داده است که هیچکس نباید به داخل مدارس وارد شود و از امکان فروریختن ساختمان مدارس در مناطق سیل‌زده خبر داده است.

پل کشکان، پس از سیل اخیرپل کشکان، پس از سیل اخیر

میزان خسارت‌های وارده به مدارس استان گلستان حدود ۲۶ میلیارد تومان اعلام شده است. گفته شده است که برای پیشبرد آموزش دانش‌آموزان کانکس به مناطق سیل‌زده ارسال شده است. تعداد مدارس آسیب دیده استان گلستان ۳۰۰ مورد اعلام شده است.

این در حالی است که هنوز آمار دقیقی درباره میزان آسیب‌های وارده به مدارس استان لرستان منتشر نشده است. مسئولان گفته‌اند که در اثر سیل دست‌کم ۸۱ مدرسه در این استان به طور کامل نابود شده‌اند. بیش از ۱۲۰ مدرسه دیگر در این استان نیز تجهیزات و امکانات آموزشی خود را از دست داده‌اند و حدود ۵۵۰ مدرسه نیز برای استفاده مجدد دانش‌آموزان نیاز به مرمت دارند.

یونسکو و بناهای تاریخی

میراث فرهنگی ایران نیز در اثر سیلاب آسیب جدی دیده است. خبرگزاری دانشجویان ایران، “ایسنا” در گزارشی که روز دوشنبه ۱۹ فروردین منتشر کرده، از خسارات سنگین وارده به میراث فرهنگی ایران خبر داده است. خساراتی که گفته می‌شود بر اساس ارزیابی‌های نخستین بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان می‌گردد.

 

 

تخریب دیوارهای حفاظتی فلک‌الفلاکتخریب دیوارهای حفاظتی فلک‌الفلاک

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی تعداد آثار تاریخی آسیب دیده در اثر سیلاب اخیر را ۷۳۰ مورد اعلام کرده است. به این ترتیب، آثار تاریخی ایران در ۲۵ استان این کشور در اثر بارش باران و سیلاب آسیب دیده‌اند.

از جمله گفته می‌شود دیوارهای حفاظتی فلک‌الافلاک و همچنین پل‌های تاریخی استان لرستان در اثر سیلاب آسیب دیده‌اند. این در حالی است که در اثر وجود آب در محوطه‌های پیرامونی این آثار تاریخی، برآورد دقیق خسارات ممکن نیست.

طالبیان در عین حال به درخواست یونسکو از سازمان میراث فرهنگی اشاره کرده است. گفته می‌شود که کارشناس یونسکو ظرف روزهای آتی برای بازدید از خسارات وارده به آثار باستانی ایران به شوشتر سفر خواهد کرد.

یونسکو از مسئولان جمهوری اسلامی درخواست کرده است درباره میزان خسارت وارده به آثار تاریخی، گزارش‌دهی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *