ارزیابی صندوق بین‌المللی پول از سال ۲۰۱۹؛ رشد اقتصادی ایران منفی ۶ درصد

By | ۱۳۹۸-۰۱-۲۰

صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود پیرامون اقتصاد جهانی، آمارهای مربوط به ایران را نیز منتشر و پیش‌بینی کرده است که در سال جاری میلادی، نرخ تورم و بیکاری در ایران افزایش و اقتصاد کشور به شدت کوچکتر خواهد شد.

این گزارش، یک روز بعد از گزارش بانک جهانی منتشر می‌شود که پیش‌بینی کرده بود رشد اقتصادی ایران در سال جاری منفی ۳.۸ درصد باشد. اما ارزیابی صندوق بین‌المللی پول بسیار بدبینانه‌تر از بانک جهانی است و پیش‌بینی می‌کند رشد اقتصادی ایران (رشد تولید ناخالص داخلی) در سال ۲۰۱۹ منفی ۶ درصد باشد.

بر اساس این گزارش، رشد اقتصادی ایران در سال گذشته نیز منفی ۳.۹ درصد بوده است، در حالی که بانک جهانی این رقم را منفی ۱.۶ درصد ارزیابی کرده است.

هر دو گزارش می‌گویند وضعیت اقتصادی ایران تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا، بیشتر از آن چیزی که قبلا تصور می‌شد، آسیب دیده است.

نرخ تورم

صندوق بین‌المللی پول می‌گوید نرخ تورم در ایران در سال گذشته به ۳۱.۲ درصد رسیده و در سال جاری میلادی به ۳۷.۲ درصد اوج خواهد گرفت.

این ارزیابی، بسیار بالاتر از ارزیابی خود ایران است که نرخ تورم آخر پاییز (تقریبا برابر پایان سال گذشته میلادی) را ۲۰.۶ درصد اعلام کرده است.

بانک جهانی: اقتصاد ایران بیشتر از آن چه پیش‌بینی می‌شد کوچک‌ می‌شود

آخرین گزارش مرکز آمار ایران که روز سه‌شنبه ۲۰ فروردین همزمان با گزارش صندوق بین‌المللی پول منتشر شد، تورم سالانه منتهی به اسفند ۹۷ را نیز تنها ۲۶.۹ درصد پیش‌بینی کرده است که بسیار پایین‌تر از ارزیابی صندوق بین‌المللی پول است.

گزارش‌های رسمی ایران درباره شاخص‌های اقتصادی معمولا مورد تردید جدی کارشناسان و نهادهای بین‌المللی است.

نرخ بیکاری

صندوق بین‌المللی پول می‌گوید نرخ بیکاری در ایران در پایان سال گذشته میلادی به ۱۵.۴ درصد رسید، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۳.۹ درصد بود.

این آمار نیز بالاتر از آمارهای رسمی خود ایران است.

آخرین گزارش مرکز آمار ایران که اتفاقا نرخ بیکاری آخر پاییز سال گذشته که تقریبا همزمان با پایان سال ۲۰۱۸ است را در بر می‌گیرد، مدعی است که نرخ بیکاری تنها ۱۱.۷ درصد بوده است.

ایران همچنین کسانی را که هفته‌ای تنها یک ساعت کار می‌کنند، در لیست شاغلان قرار می‌دهد.

صندوق بین‌المللی پول می‌گوید نرخ بیکاری در ایران طی سال آینده به ۱۶.۱ درصد اوج خواهد گرفت.

گزارش بانک جهانی پیش‌بینی کرده است که در میان کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، ایران تنها کشوری باشد که رشد اقتصادی منفی را در سال جاری تجربه می‌کند و حتی یمن که با جنگ داخلی مواجه است، رشد اقتصادی مثبت خواهد داشت.

صندوق بین‌المللی پول نیز می‌گوید تنها سودان و ایران در سال ۲۰۱۹ رشد منفی خواهند داشت.

منابع: بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول، مرکز آمار ایران. د.خ ,رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *