نامه ظریف به دبیرکل سازمان ملل در اعتراض به اقدام آمریکا در قرار دادن سپاه در فهرست تروریستی

By | ۱۳۹۸-۰۱-۲۳

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای امنیت، به تصمیم اخیر آمریکا در قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست «سازمان های تروریستی خارجی» اعتراض کرده و گفته است، واشینگتن مسئول پیامدهای این تصمیم است.

خبرگزاری ایرنا متن این نامه را پنجشنبه ۲۲ فروردین ماه منتشر کرده است.

وزیر امور خارجه ایران در این نامه اقدام دولت آمریکا در قراردادن «شاخه‌ای رسمی از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران» در فهرست «سازمان های تروریستی خارجی»را «بی سابقه، غیرقانونی و خطرناک» خوانده است.

آمریکا سپاه پاسداران را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» قرار داد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ۱۹ کلیت سپاه پاسداران را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» وزارت امور خارجه این کشور قرار داد.

به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا، سپاه پاسداران «ابزار اصلی حکومت ایران در راستای هدایت و اجرای کارزار بین‌المللی تروریسم است».

این در حالی است که محمد جواد ظریف در نامه خود به دبیرکل سازمان ملل می‌گوید، این اقدام آمریکا «نقض آشکار اصول مسلم حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد از جمله اصل برابری حاکمیت دولت‌ها است.»

وزیر امور خارجه ایران در ادامه گفته است: «این حرکت تحریک آمیز تنش‌ها را به سطحی تقابلی و غیرقابل کنترل می‌رساند و خطر حوادث و وقایع را در منطقه‌ای که پیش از این هم با چالش‌های بی شماری مواجه بوده، افزایش می‌دهد.»

به دنبال تصمیم دونالد ترامپ برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست «سازمان های تروریستی خارجی»، شورایعالی امنیت ملی ایران، اعلام کرد «فرماندهی مرکزی آمریکا» در غرب آسیا «موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» می‌داند.

با این حال محمد جواد ظریف می‌گوید : اعلان سنتکام«به عنوان یک سازمان تروریستی توسط ایران صرفا بر اساس عمل متقابل است و نباید تغییر در موضع حقوقی ایران در ارتباط با اصل برابری حاکمیت دولت‌ها و تعریف تروریسم تلقی شود.»

تداوم فشار حداکثری بر ایران و سپاه پاسداران

در همین حال،جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز پنجشنبه گفته است که ایالات متحده به فشار حداکثری اقتصادی علیه ایران و سپاه پاسداران ادامه خواهد داد.

جان بولتون در واکنش به تحریم های تازه آمریکا علیه یک شبکه لبنانی مرتبط باگروه حزب‌الله لبنان این موضوع را مطرح کرده است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در توییتر خود نوشته است: خزانه‌داری آمریکا و اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا یک شبکه دیگر پولشویی مواد مخدر و تروریستی که برای حزب‌الله کار می‌کرد را افشا کردند.


جان بولتون تاکید کرده است: ما همچنان به فشار حداکثری اقتصادی علیه ایران و بازوی تروریستی‌اش، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، و گروه‌های نیابتی آن و همدست‌های جنایتکارش در سراسر جهان ادامه خواهیم داد.

دولت آمریکا همواره حکومت ایران را به اقدامات تحریک‌آمیز برای بی‌ثبات کردن منطقه خاورمیانه از جمله لبنان متهم کرده و می‌گوید یکی از اهداف اصلی تشدید فشار و تحریم علیه ایران، کاستن از قدرت مالی تهران و مسدود کردن منابع مالی متحدان منطقه‌ای آن نظیر حزب‌الله لبنان است.

با استفاده از ایرنا، توییتر و رادیو فردا؛ خ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *