سپاه، آمریکا و احتمال «آن» اتفاق

By | ۱۳۹۸-۰۱-۲۴

خطوط قرمز اساسی رد شده است… برنامه اتمی تقویت می‌شود… آقای ترامپ، به ناوهایت بگو از کنار قایق‌های سپاه عبور نکنند… نیروهای نظامی ایران با ارتش آمریکا در منطقه «به‌عنوان تروریست» برخورد خواهند کرد… ممکن است اتفاقات جدیدی رخ دهد….

این چکیده بخشی از واکنش‌های مقامات جمهوری اسلامی است به تصمیم کاخ سفید مبنی بر تروریستی برشمردن کلیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که طی چند روز گذشته از تهران به گوش رسید. تصمیمی که به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا با این توجیه اتخاذ شده که سپاه پاسداران «ابزار اصلی حکومت ایران در راستای هدایت و اجرای کارزار بین‌المللی تروریسم است.»
رادیو فردا :

این اقدام بی‌سابقه پرسش‌های زیادی بر جا گذاشته است.

مهم‌تر از همه شاید این‌که تا چه حد احتمال درگیری مستقیم میان سپاه و نیروهای آمریکایی در منطقه وجود دارد؟ به طور مثال اگر روزی شناورهای سپاه و ارتش آمریکا – همچنان‌که بارها در گذشته پیش آمده – در خلیج فارس به هم نزدیک شوند، میان دو نیرویی که یکدیگر را رسما «تروریست» خطاب می‌کنند، چه روی خواهد داد؟

و در کنار این، پرسش‌هایی دیگر همچون این‌که فعالیت‌های سپاه در کشورهای منطقه چه تغییری خواهد کرد؟ با توجه به گستره نفوذ و نقش‌آفرینی سپاه در عرصه‌های تجاری و صنایع ساختاری، نتیجه عملی آن بر اقتصاد و بازرگانی ایران چه خواهد بود؟

در این برنامه به این پرسش‌ها خواهیم پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *