آسیب سیل در ایران: ۷۶ کشته و ۲۰ هزار میلیارد تومان خسارت

By | ۱۳۹۸-۰۱-۲۶

در جریان سیل تاکنون ۷۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند. بنا به آمار موجود سیل تاکنون حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان زیان وارد کرده است. چند استان در جنوب ایران همچنان در معرض سیل هستند. در استان کرمان هم‌اکنون سیل جاری است.

بنا به آخرین اطلاعیه سازمان پزشکی قانونی ایران در روز ۲۵ فروردین، پنج نفر در حوادث سیل استان خوزستان و یک نفر در استان ایلام، جان خود را از دست داده‌اند؛ این افراد در شهرهای مسجدسلیمان، شوشتر، الهایی، پل‌دختر و اهواز قربانی سیل شدند. بدین ترتیب شمار کشته‌شدگان سیل اخیر در ایران به ۷۶ نفر رسید.

بیشترین قربانیان سیل از استان‌های فارس و خوزستان و لرستان بوده‌اند.

مطابق تازه‌ترین هشدارهای سازمان هواشناسی ایران، با ورود سامانه بارشی جدید، طی روزهای یکشنبه و دوشنبه همچنان احتمال جاری شدن سیلاب در استان‌های جنوبی ایران وجود دارد.

یک سیل ویرانگر

از آماری که مقام‌های مسئول در مجلس ایران ارائه داده و در خبرگزاری‌ها انعکاس یافته است، چنین بر می‌آید که سیل ایران تاکنون حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان خسارت بار آورده است.

در جلسه علنی روز یکشنبه (۲۵ فروردین) مجلس ایران که به بررسی سیل و بارندگی‌های اخیر اختصاص داشت، وزیران چهار وزارتخانه کشور، نیرو، راه و جهاد کشاورزی به همراه چند مقام مسئول دیگر حضور داشتند و گزارش‌هایی درباره حوزه عملیات و فعالیت‌های خود در رابطه با سیل ارائه دادند.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، گفت که در جریان سیلاب اخیر به حدود ۱۱ هزار ابنیه فنی (از جمله پل‌ها و آب‌رو‌ها) آسیب وارد شده و ۷۲۵ پل به طور کامل تخریب شده است.

او زیان مالی سیل را سه هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان خسارت به راه‌ها، مسیرهای ریلی، ابنیه فنی و تاسیسات راه و شهرسازی ارزیابی کرد.

او گفت که حدود ۱۲ هزار نفر همکاران وزارت راه از ۲۶ اسفند تا ۱۷ فروردین در ۲۴ استان کشور با پدیده سیل روبرو بوده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در سیلاب اخیر حدود ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در شهر و روستا دچار آسیب شد که ۵۰ هزار واحد نیازمند ساخت مجدد است و ۱۰۰ هزار واحد نیز باید تعمیر و بازسازی شود.

دویچه وله :

فاجعه برای کشاورزی

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، مجموع خسارت وارده به تولیدکنندگان زیربخش‌های مختلف بخش کشاورزی ایران را ۱۳ هزار میلیارد تومان برآورد کرد.

به گفته وزیر جهادکشاورزی، بیشترین آسیب به استان خوزستان وارد آمده است. زیربخش‌های زراعت، باغبانی، دامپروری، زنبور عسل و مرغداری‌ها آسیب زیادی متحمل شده‌اند.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو، بامداد یک‌شنبه در مجلس اعلام کرد که سیل هفته‌های اخیر تا کنون دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت به تاسیسات آب و برق وارد کرده است.

وزیر نیرو از قطع آب مصرفی ۳۸۰ روستا­ در روز‌های اول سیل‌زدگی خبر داد و افزود: «کل خسارات آب و برق را می‌توان ۲۱۰۰ میلیارد تومان بیان کرد.»

پیش از این بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، از وارد آمدن خسارت یکهزار میلیارد تومانی به تاسیسات نفتی خوزستان در جریان سیل خبر داده بود.

مصیبت تغییرات اقلیمی

به گفته کارشناسان برخی از مقام‌های ایرانی، که “فاقد صلاحیت علمی” هستند، سیلاب اخیر را “برکت و رحمت” خوانده و ابراز شادمانی کرده‌اند که این سیل به خشکسالی شدیدی که دامن این سرزمین را گرفته، پایان داده است.

اما نهادهای مسئول و شخصیت‌های علمی این خوش‌بینی را از “بنیاد رد می‌کنند”.

در نشست روز یکشنبه مجلس ایران سحر تاج‌بخش، رئیس سازمان هواشناسی، اظهار داشت که سیل اخیر ناشی از پیامدهای تغییر اقلیم و موج گرمایش جهانی بوده است.

خانم تاج‌بخش تصریح کرد که ایران هنوز تحت‌تأثیر خشکسالی قرار دارد و وارد دوره ترسالی نشده است. او افزود: حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد از کشور همچنان گرفتار خشکسالی است.

در همین ارتباط عباس رنجبر، رئیس پژوهشکده هواشناسی، می‌گوید: «ما در آینده هم سیل‌های بسیار مخرب و شدید و هم خشکسالی‌های گسترده، هم امواج گرمایی و هم امواج سرمایی را خواهیم داشت. لذا رخداد بارش‌های اخیر دلیلی بر این نیست که ما سال آینده خشکسالی شدید نداشته باشیم».

این کارشناس در گفتگو با خبرگزاری ایسنا درباره اقدامات پژوهشکده هواشناسی برای ایجاد سامانه‌های پیش‌بینی و هشدار سیل در حوضه‌های آبریز گفت: «در سال ۹۶ پیشنهاد انجام طرح سامانه پیش‌بینی و هشدار سیل شیراز را به مسئولان ذیربط استان ارائه کردیم، ولی حمایت لازم از آن صورت نگرفت».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *