حکم دادگاهی در کانادا برای ضبط دارایی‌های ایران با شکایت خانواده‌های قربانیان حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱

By | ۱۳۹۸-۰۱-۳۰

خانواده قربانیان حملات تروریستی یازده سپتامبر، می توانند برای دریافت غرامت به سراغ دارایی های دولت ایران در استان آلبرتا واقع در کشور کانادا بروند.

به نوشته نشریه تلگرام در روز پنجشنبه ۲۹ فروردین، امکان هدف قرار دادن دارایی های ایران در آلبرتا پس از آن صورت می گیرد که یک رای قضایی «چند میلیارد دلاری» در این استان ثبت شد.

طبق اسناد یک دادگاه در آلبرتا، یک رای داوری به ارزش بیش از ۷ میلیارد دلار (دلار آمریکا) علیه ایران و بیش از ۱۰ سازمان و شرکت دولتی ایران در تاریخ ۱۳ مارس در شهر ادمونتون، مرکز استان آلبرتا، ثبت شده است.
صدای آمریکا:

تلگرام می نویسد با این تصمیم، آلبرتا به جمع آن دسته از حوزه های قضایی در کانادا پیوست که رای عظیم سال ۲۰۱۲ دادگاهی در نیویورک را به رسمیت می شناسند.

به گفته داوگ لنوکس، یک وکیل شاکیان آمریکایی، «معنای ثبت این رای قضایی در آلبرتا این است که می توان دارایی های ایران را در آلبرتا برای پرداخت غرامت به قربانیان تروریسم کشف و ضبط کرد.»

او گفته است میلیون ها دلار دیگر از دارایی های ایران پیشتر برای یک گروه دیگر از شاکیان یک پرونده مشابه که در انتاریو ثبت شد، بدست آمده است.

به گفته این وکیل، ایران برای دفاع از خود در پرونده مطرح شده در آلبرتا، نماینده ای اعزام نکرد. گفته می شود فهرست نهادهای دولت ایران که شاکیان می خواهند به دنبال آنها بروند، شامل سپاه پاسداران، شرکت ملی نفت ایران، خط هواپیمایی ایران و بانک مرکزی ایران می شود.

داوگ لنوکس می گوید نمی تواند درباره اینکه آیا از وجود دارایی های ایران در آلبرتا خبر دارد یا نه اظهار نظر کند. اما مقامات کانادایی فهرستی از دارایی های ایران را در سایت «امنیت عمومی کانادا» داشتند ولی به نوشته تلگرام، لینک این فهرست در روز چهارشنبه، کار نمی کرد.

لنوکس می گوید اگر چنین دارایی هایی در آلبرتا باشد، «ما می توانیم به دنبال آنها برویم.»

ایران دست داشتن در حملات تروریستی یازده سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا را تکذیب کرده است.