سه ماهه اول ۲۰۱۹؛ خرید خانه توسط ایرانی‌ها در ترکیه سه برابر شد

By | ۱۳۹۸-۰۱-۳۰

اداره آمار ترکیه گزارش داد که ایرانی‌ها در سه‌ ماهه اول ۲۰۱۹، حدود ۹۴۶ منزل در ترکیه خریده‌اند که نسبت به مدت مشابه پارسال و سال ۲۰۱۷ به ترتیب سه برابر و هفت برابر شده است.

با خروج آمریکا از برجام در ۱۸ اردیبهشت پارسال، خرید خانه توسط ایرانی‌ها در ترکیه اوج گرفت و در سال ۲۰۱۸ به سه هزار و ۶۵۲ خانه رسید که نسبت به سال ۲۰۱۷ حدود ۳.۶ برابر افزایش یافت.

ارزش کلی خانه‌های خریداری شده توسط ایرانی‌ها در ترکیه طی سال گذشته میلادی حدود نیم میلیارد دلار بود.

در همین زمینه، یک شهروند ایرانی با نام حسین روز پنج‌شنبه ۲۹ فروردین به خبرگزاری رویترز گفت، ترکیه شرایط سرمایه‌گذاری برای خارجی‌ها را تسهیل کرده، اما برای وی، مساله اصلی گرفتن شهروندی ترکیه است، چرا که با گذرنامه ترکیه هم می‌توان راحت به کشورهای دیگر سفر کرد و هم به کارهای تجاری پرداخت.

سرمایه‌گذاری حداقل یک میلیون دلاری در بازار املاک ترکیه شرط این کشور برای دادن تابعیت به خارجی‌ها بود، اما از تابستان پارسال این رقم به ۲۵۰ هزار دلار کاهش یافته است.

حسین به‌خاطر وجود محدودیت‌های قانونی در خروج ارز از ایران، از افشای نام خانوادگی‌اش خودداری کرده، اما می‌گوید اقامت در ترکیه به عنوان کشوری مسلمان و با فرهنگ و غذایی شبیه ایرانی‌ها، برای وی مناسب است.

وضعیت خرید منزل توسط ایرانی‌ها در ترکیه
وضعیت خرید منزل توسط ایرانی‌ها در ترکیه

به گزارش مرکز آمار ترکیه، طی سه‌ ماهه اول سال جاری میلادی حدود ۹ هزار و ۷۱۷ منزل به خارجی‌ها فروخته شده است که شهروندان عراقی‌ها در صدر جدول خریداران قرار دارند. ایرانی‌ها در مقام دوم هستند و بعد از آن به ترتیب شهروندان روسیه، افغانستان، عربستان، کویت، اردن، یمن و آلمان قرار دارند.

۴۵ درصد خانه‌های فروخته شده به خارجی‌ها در استانبول، نبض اقتصادی ترکیه واقع شده است. شهرهای آنتالیا، آنکارا و بورسا در رده‌های بعدی قرار دارند.

فروش منزل در ترکیه به خارجی‌ها سال گذشته تقریبا دو برابر شد و در سه ماهه اول سال جاری میلادی نیز نسبت به دور مشابه پارسال حدود دو برابر شده است.

یکی از علل اوج‌گیری فروش خانه به خارجی‌ها، افت ارزش لیره، واحد پول ترکیه است که باعث شده خرید خانه برای خارجی‌ها با ارز دلار یا یورو ارزان‌تر تمام شود.

برای نمونه، لیره در سال گذشته ۳۰ درصد ارزش خود را از دست داد و در سه‌ ماهه اول سال ۲۰۱۹ نیز حدود ۱۰ درصد ارزش خود را از دست داده است، در حالی که قیمت املاک در ترکیه رشدی زیادی نداشته است.

البته برای ایرانی‌ها که پول ملی آنها، ریال، از ابتدای سال ۲۰۱۸ تاکنون ۷۰ درصد ارزش خود را از دست داده، وضعیت فرق می‌کند.

رویترز می‌نویسد خارجی‌ها طی سال گذشته ۴.۶ میلیارد دلار برای خرید خانه در ترکیه سرمایه‌گذاری کرده‌اند و طی سال جاری انتظار می‌رود این سرمایه‌گذاری به ۱۰ میلیارد دلار برسد.

منابع: مرکز آمار ترکیه، رویترز/ د.خ/ ک.ر, رادیو فردا