در گرامیداشت روز جهانی کارگر

By | ۱۳۹۸-۰۲-۰۵

در آستانه روز جهانی کارگر؛ کارگران ایران از هر زمانی بیشتر با تورم لجام گسیخته، با گرانی روز افزون کالاهای مورد نیاز روزانه، با عدم پرداخت حقوقها و دستمزدهای معوقه، با عدم امنیت شغلی، با حوادث و اتفاقات ناگوار ناشی از نبود ایمنی محیط کار، با دستمزدهای بمراتب پائین‌تر از خط فقر، با دربند بودن و به بند کشیدن فعالان و رهبران خود از جانب دژخیمان جمهوری اسلامی ایران رو برو بوده و شرایط بسیارسختی به آنان تحمیل شده است.

کارگران در برابر مشکلات و مصیبتهایی که زندگی و آینده آنان را تهدید میکند، در سال گذشته نیز، اعتراضات و اعتصابات کم نظیر و گسترد‌ه‌ای را در اقصی نقاط ایران و به منظور کسب حقوقشان برگزار کردند. اعتصاب دامنه‌دار کارگران نیشکر هفت تپه و فولاد اهواز، که حمایت و پشتیبانی مردم محل از خواستهای برحق آنان، و حمایت معلمان و دانشجویان در سطح سراسری را بهمراه داشت، نمود برجسته آن اعتصابات بود.

زمینه اجتماعی و شرایط عینی و مادی که اعتراضات کارگری در سال گذشته در آن روی داد، نشان از تغییر در توازون قوای اجتماعی به نفع ستمکشان و به زیان حاکمان اسلامی سرمایه در ایران دارد. توجه به  سخنان و شعارهایی  که کارگران در تجمعات خویش و در اعتراضات خیابانی ابراز میکردند نیز، نشان از جهت گیری طبقاتی ودرک آنان از شرایط جدید است. شعارهایی از قبیل “نان، کار، آزادی”،  و “کنترل کارگران بر تولید” و همزمان افشای فساد مالی مقامات رژیم در چگونگی به اصطلاح خصوصی سازیها، از جانب فعالان کارگری، معنای ویژه‌ای به حرکات اعتراضی کارگران میداد. و این گویای آن است که فاز جدیدی از مبارزه علیه حاکمان اسلامی سرمایه‌داری در ایران، به پیشاهنگی طبقه کارگر آغاز شده است. این پدیده جدید برای جنبش کارگری و فعالان و مبارزان چپ و سوسیالیست، جهت پیشبرد مبارزات اعتراضی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران امیدوار کننده و همزمان برای سران رژیم جرم و جنایت اسلامی ایران وحشت آفرین است.

فعالان و پیشروان کارگران ایران دریافته‌اند که این رژیم جهت برآورده کردن مطالبات و خواسته‌های آنان کاری نمیکند. تجربه چهل سال حاکمیت توأم با فساد و اختلاس و غارت و سرکوبگری این رژیم نیز همین را نشان میدهد. بنابراین کارگران با کلیت نظام  در افتاده‌اند. کارگران میگویند “ما گرسنه‌ایم” و این رژیم برای سیر کردن کارگران و خانواد‌هایشان، هیچگاه برنامه‌‌ای نداشته و همواره به آنان دروغ گفته است. خواست کارگران؛ نان، کار، آزادی، مسکن، زندگی بهتر، آموزش رایگان و بهداشت رایگان برای عموم و برقراری عدالت اجتماعی است. و برآورده کردن چنین خواسته‌هایی، در اندیشه و تفکر سران فاسد جمهوری اسلامی ایران جایی ندارد. فعالان و پیشروان کارگری ایران به خوبی دریافته‌اند که نه جمهوری اسلامی، و نه اپوزیسیون بورژوایی این رژیم، برای تغییر شرایط ناهموار زندگی آنان و بهبود وضعیت زندگی‌شان برنامه‌ای ندارند.

طی اعتراضات اخیر نسل جدیدی ازمبارزان و پیشروان جنبش کارگری رو آمده‌اند که عنصر اعتراض به بیعدالتی در آنان برجسته است، و به خوبی میدانند که کسب حقوق کارگران و پیشبرد موفقیت آمیز هر حرکت اعتراضی شان، در گرو حفظ اتحاد و همبستگی کارگران است. آنان در افشا کردن و خنثی کردن توطئه‌های مشترک کارفرما و مسئولان رژیم برای شکاف انداختن در بین کارگران و به شکست کشاندن مبارزاتشان، با مهارت و کاردانی و با اتکا به همبستگی کارگران واکنش نشان میدهند. آنان درطرح کردن شعار مناسب با موقعیتی که در آن بسر میبرند، با هوشمندی عمل کرده و با جسارت و هوشیاری برای بهبود شرایط زندگی‌شان و ایجاد تغییرات اساسی در جامعه،  مبارزات هدفمند و از پیش فکر شده‌ای را سازمان میدهند.

پیشروان کارگری به این نکته واقفند که برای رسیدن به خواسته‌‌هایشان، باید حمایت و پشتیبانی دیگر جنبشهای مترقی و آزادیخواهانه و عدالت طلبانه اجتماعی را همراه داشته باشند. از همین رو است که شعار؛ کارگر، معلم، دانشجو، پیوندتان مبارک سر میدهند و پاسخ مناسب خود را در اعتراضات معلمان و دانشجویان نیز دریافت کردند. ازیکطرف همبستگی کارگران و تلاش بی‌وقفه برای ایجاد تشکل سراسری کاگران و از این طریق هماهنگ نمودن اعتراضات و اعتصابات کارگران در سراسر کشور امری حیاتی برای برآورده شدن خواسته‌های کارگران است، و از طرف دیگر تلاش برای پیوند و هماهنگی با دیگر جنبشهای اجتماعی، آن نیاز اجتماعی فوری و آن ضرورت تاریخی است که در این برهه زمانی بر دوش کارگران ایران است، تا در شوراندن و به میدان آوردن مردم ایران علیه رژیم جرم و جنایت اسلامی ایران و برای سرنگونی این رژیم و رهایی از دست این جرسومه فساد و سرکوب و جنایت کارساز افتد.

کارگران!

روز اول ماه مه  روز جهانی کارگر را به سرآغازی برای متحد شدن در جهت خاتمه دادن به این وضعیت فلاکتبار تبدیل کنیم و نشان دهیم که دوران بی حقوقی و عوامفریبی دیری است که بسرآمده و دیگر جایی و دلیلی برای تحمل این مصائب نیست. به امید برگزاری یک روز جهانی با شکوه. پیروز باشید.

زنده باد آزادی

زنده باد سوسیالیزم

سرنگون باد جمهوری اسلامی ایران

روند سوسیالیستی کومه‌له

24.04.2019