از دیک چنی تا «گروه بدنام B» چرا ظریف به ترامپ توصیه کرد فیلم «وایس» را ببیند؟

By | ۱۳۹۸-۰۲-۰۶

 محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران امروز به مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور هشدار داد و به ترامپ توصیه کرد فیلم «وایس» را ببیند.

این هشدار در پی بالا گرفتن تنش لفظی بین سران ایران و ایالات متحده بعد از لغو معافیت از تحریم خرید نفت ایران برای هشت کشور طرف معامله این کشور، از سوی ایالات متحده در روزهای اخیر بود.

از بوش تا ترامپ

ظریف با انتشار ویدئویی در صفحه رسمی خود در توئیتر که در آن مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به سابقه خود در سازمان سیا به مواردی از اقدامات خود در این سازمان اشاره می‌کرد، خطاب به او نوشت: «شما همین کار را در وزارت خارجه آمریکا نیز انجام می‌دهید.»
زیتون ـ یلدا امیری:

ظریف همچنین در این پیام توییتری خطاب به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نوشت: «کارزار انتخاباتی تو علیه مداخلات احمقانه پرهزینه بود. دار و دسته تبهکار جنگ‌طلب و قصاب‌ها، تیم بدنام B ، برای چیزی بسیار فراتر از آنچه تو برای آن چانه می‌زنی، نقشه کشیده‌اند. فیلم وایس را ببین.»

رسانه‌های ایران منظور از ظریف از «تیم بدنام B» را بولتون، بنیامین نتانیاهو، بن سلمان و بن زائد می‌دانند. اما خود ظریف توضیحی در این مورد نداده است.

با وجود این اشاره ظریف به فیلم وایس شاید نکته کلیدی این توییت است.

فیلم vice (معاون) ساخته آدام مک کی کارگردان آمریکایی در سال ۲۰۱۸، فیلمی ضد جنگ و داستان زندگی دیک چنی، معاون رییس‌جمهور ایالات متحده بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹ بود.

این فیلم نشان می‌دهد که  چگونه دیک چنی از یک کارمند اداری در واشینگتن به آرامی تبدیل به یکی از قدرتمندترین مردان جهان در مقام معاون رییس جمهوری جرج دبلیو بوش می‌شود و آمریکا و جهان را دچار تغییر می کند.

در فیلم «معاون» می‌بینیم که چنی خیلی زود فعالیت سیاسی خود را در کاخ سفید و به عنوان رئیس دفتر رئیس‌جمهور نیکسون آغاز می‌کند و از همان زمان تاکید داشته که باید پاکسازی‌هایی در دولت صورت بگیرد و اختیارات برخی سازمان ها محدود شود. اما بخش اصلی فیلم به دوران ریاست جمهوری جورج بوش پسر برمی‌گردد که دیک چنی می‌تواند مقام معاون ریاست جمهوری را به‌دست آورد. فیلم اینگونه القا می کند که قدرت چنی به حدی است که گاهی به جای جورج بوش تصمیم می گیرد و کارها را پیش می‌برد.

در نهایت فیلم دیک چنی را مسئول حمله ایالات متحده به عراق و افغانستان می داند.

چنی بر این موضوع که عراق دارای سلاح کشتار جمعی است، پافشاری می‌کند و با وجود تاکید رئیس وقت سازمان انرژی اتمی بر اشتباه بودن چنین فرضیه ای، چنی متقاعد نمی‌شود و آمریکا را به سوی دو جنگ عراق و افغانستان هدایت می‌کند. جنگی که برای آمریکا هزینه‌های بسیار و انتقادات فراوان به همراه داشت.

به نظر می‌رسد که وزیر امور خارجه ایران با پیشنهاد دیدن این فیلم به دونالد ترامپ و همزمان  هشدار به او برای دوری از گروه B، دوران ریاست جمهوری او را با دوران جورج دبلیو بوش مقایسه کرده است.

به نظر می‌رسد که وزیر امور خارجه ایران با پیشنهاد دیدن این فیلم به دونالد ترامپ و همزمان هشدار به او برای دوری از گروه B، دوران ریاست‌جمهوری او را با دوران جورج دبلیو بوش مقایسه کرده است. در واقع ظریف نقش این تیم برای ترامپ را مانند چنی برای بوش می‌داند. در این توئیت ظریف به دونالد ترامپ در مورد خطر وقوع جنگی برنامه‌ریزی شده از سوی این گروه هشدار می‌دهد.

گسترش «قلمرو اقتدار» سپاه از ایران به جهان

این در حالی است که از این سو فرمانده جدید سپاه پاسداران در مراسم معارفه خود از جنگ و افزایش قلمرو ایران سخن می‌گوید. حسین سلامی که تقریبا همزمان با ورود سپاه به لیست تروریستی ایالات متحده به ریاست این نهاد رسید، امروز در مراسم معارفه‌اش تاکید کرد که سپاه جهان را برای دشمنانش ناامن می‌کند و گفت: «ما در گام دوم انقلاب باید حاکمیت اسلام را به تمدن تبدیل کنیم و سپاه باید ظرفیت نقش آفرینی در گام دوم انقلاب را در خود ایجاد کند. ما باید قلمرو اقتدارمان را از منطقه به جهان گسترش دهیم تا نقطه امنی برای دشمن در سراسر جهان وجود نداشته باشد.»

رییس جمهوری ایران هم امروز هر چند که هماهنگ با وزیر امور خارجه خود یکی به میخ مذاکره و یکی به نعل جنگ کوبید، اما اصطلاحات بی‌سابقه‌ای برای توصیف ایالات متحده و دونالد ترامپ به کار برد. او در جلسه هیأت دولت با بیان اینکه اصلاً چنین نیست که برخی تبلیغ می‌کنند، طرف آمریکایی برای مذاکره آمادگی دارد، آمریکا اصلاً برای مذاکره آمادگی ندارد و اعمالی که انجام می‌دهد برای شکست ملت ایران است، افزود: «ما همواره مرد مذاکره و دیپلماسی بوده همانطوری که مرد جنگ و دفاع هستیم مذاکره در صورتی میسر است که همه فشارها برداشته شده، از اقدامات غیرقانونی خود عذرخواهی کنند و احترام متقابل وجود داشته باشد. بدون تردید قبول خواسته فرد چاقوکشی که به زور و به دروغ به دنبال مذاکره است، مطمئناً به جایی نخواهد رسید و ما با فرد چاقوکش و فرمول چاقوکشی مذاکره نمی‌کنیم و قبول چنین مذاکره‌ای به معنای ذلت و تسلیم است.»

Risultati immagini per ‫حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در جلسه امروز هیات دولت گفت:« با فرد چاقوکش و فرمول چاقوکشی مذاکره نمی‌کنیم.»‬‎

هم زمانی سخنان رئیس جمهور، توییت ضدجنگ وزیر امور خارجه ایران و سخنان فرمانده کل سپاه پاسداران تفاوت و اختلاف دولت رسمی و دولت در سایه را در ایران نشان می‌دهد، اولی به رئیس جمهور آمریکا جنگ طلبان در اطرافش و وقوع جنگ هشدار می‌دهد و دومی از آغاز جنگ‌های بیشتر و فتوحات جدید سخن می گوید.

اما  با این وجود مواضع رییس‌جمهور و معاونش هم لااقل بعد از تصمیمات اخیر ایالات متحده و افزایش فشارها، در مقابله با جنگ و تند شدن فضا، چندان مقتدرانه نیست.

اگرچه وزیر امور خارجه ایران تلاش می‌کند با ارسال پیام به مقامات آمریکایی از بروز جنگ در میان این دو کشور جلوگیری کند، اما هم زمان عده ای در ایران هم بر طبل جنگ می‌کوبند؛ کسانی که ظریف لااقل در این مقطع توصیه ای برای آنان ندارد و حتی تلویحا مواضع آنان را تایید می‌کند و به ایالات متحده می‌گوید برای گذر از تنگه هرمز باید با همین کسانی صحبت کند که آنان را تروریست خوانده، یعنی سپاه پاسداران.