دادسرای فرانسه با استرداد یک مهندس ایرانی به آمریکا موافقت کرد

By | ۱۳۹۸-۰۲-۱۰

دادسرای عمومی “اِکس ‌آن ‌پرووانس” در فرانسه با استرداد یک مهندس ۴۱ ساله ایرانی به نام جلال روح الله‌نژاد به آمریکا موافقت کرد. وکلای متهم درخواست دولت آمریکا را سیاسی خوانده و با آن مخالفت کرده اند. قرار است دادگاه تجدیدنظر تصمیم خود را دربارۀ استرداد جلال روح الله‌نژاد در بیست و دوم ماه مه بگیرد.

جلال روح الله‌نژاد در دوم فوریه گذشته از طریق تهران و مسکو وارد فرانسه و به درخواست مقامات قضایی آمریکا در شهر “نیس” دستگیر و زندانی شد. او با روادید تجاری وارد فرانسه شده بود.

قضات فدرال دادگاه منطقۀ کلمبیا در آمریکا، جلال روح الله‌نژاد را متهم کرده اند که قصد داشته سامانه های امواج کوچک صنعتی و همچنین سامانه های ضدپهپاد را در پوشش فعالیت تجاری به قصد امارات متحد عربی خریداری و سپس به ایران صادر کند.

به گفتۀ مقامات آمریکا می توان این سامانه ها را با تغییراتی به سلاح های ویرانگر بسیار هدفمند تبدیل کرد. جلال روح الله‌نژاد قصد داشته این تجهیرات را برای یکی از شرکت های وابسته به سپاه پاسداران موسوم به “رایان رشد افزار” تهیه کند. در صورت اثبات اتهامات جلال روح الله‌نژاد به شصت سال زندان محکوم خواهد شد.

جلال روح الله‌نژاد ضمن رد اتهامات ایراد شده علیه وی گفته است که او تنها طی ده سال تحقیقات صرفاً علمی را برای سازمان هوافضای جمهوری اسلامی ایران انجام داده است، در حالی که دولت آمریکا اظهار می دارد که تحقیقات او در زمینۀ توسعۀ موشک های بالستیکی بوده است.

به گفتۀ دادستان کل فرانسه، “سرژ بوکوویز”، جاسوسی و تحقیقات علمی با یکدیگر در تناقض نیستند و هیچ مانع قضایی برای استرداد جلال روح الله‌نژاد به آمریکا وجود ندارد. به گفتۀ او در قوانین فرانسه جرایم مورد استناد دستگاه قضایی آمریکا وجود دارد.

با این حال، وکلای فرانسوی متهم گفته اند که دولت فرانسه نمی تواند جلال روح الله‌نژاد را برای شصت سال راهی زندان های آمریکا کند. آنان تأکید می کنند که دادسرای عمومی فرانسه نمی تواند در تصمیم گیری خود جنگ سردی را که از چهل سال پیش میان آمریکا و جمهوری اسلامی ایران در جریان است، نادیده بگیرد. یکی از وکلای متهم گفته است که “از همۀ وسایل برای خفه کردن جمهوری اسلامی ایران استفاده می شود.”