«ننگ بر دانشگاه جاسوس‌پرور»؛ اعتراض دانشجویان نسبت به آیین‌نامه جدید انظباطی در مراسم دستیار روحانی

By | ۱۳۹۸-۰۲-۱۲

دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی روز ۱۱ اردیبهشت ماه در زمان حضور شیهندخت مولاوردی دستیار ویژه رییس جمهور در دانشگاه با سر دادن شعارهای و پلاکاردهای در دست به «تغییرات آیین‌نامه جدید انظباطی» اعتراض کردند. طبق آین آیین‌نامه که در تاریخ ششم اردیبهشت ماه به تصویب رسیده، دانشجویان حتی نسبت به فعالیت‌ها و نوشته‌هایشان در فضای مجازی هم توبیخ خواهند شد.

در عکس‌هایی که از سوی خبرگزاری دولتی ایرنا منتشر شده دانشجویان با دست داشتن پلاکاردهای که بر روی آنها جملاتی مانند «دانشجو می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد»، «همه دانسته یا نداسته جاسوس» و «ننگ بر دانشگاه جاسوس‌پرور» به آیین‌نامه انظباطی در مقابل دستیار ویژه رییس جمهور اعتراض کردند.

روز ۱۱ اردبیهشت ماه قرار بوده مراسم اولین جایزه حقوق شهروندی در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شود. اما دانشجویان معترض به آیین‌نامه انظباطی که مغایر با حق شهروندی دانشجویان است در این مراسم همراه با پلاکاردهای شعارهای اعتراضی سر داده‌اند. خبرگزاری ایرنا نوشته به دلیل همین اتاق درگیری‌های لفظی بین دانشجویان معترض و عوامل اجرایی برنامه نیز پدید آمده و تعدادی از دانشجویان معترض حتی از سوی حراست دانشگاه به بیرون از سالن مراسم منتقل شده‌اند.

خبرگزاری ایرنا نوشته برخی از دانشجویان معترض به خبرنگار این رسانه گفته‌اند حمایت از حقوق شهروندی در حد شعار باقی مانده است و برخورد با دانشجویان در دولت روحانی نیز متوقف نشده است. این دانشجویان در زمان سخنرانی خانم مولاوردی سالن را به نشانه اعتراض ترک کرده‌اند.

روز ششم اردبیهشت ماه در خبرگزاری‌های رسمی اعلام شد که در جلسه ۳۲۵ شورای اسلامی دانشگاه ها و مراکز آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی آیین‌نامه جدید انظباطی دانشجویان تصویب شده است. در این جلسه علاوه بر وزیر علوم، نماینده رهبری در دانشگاه‌ها نیز حضور داشته است.

طبق این آیین‌نامه جدید، کمیته‌های انظباطی دانشگاه‌ها اجازه دارند تا بر عملکرد دانشجویان در فضای مجازی نظارت کرده و در صورتی که آنها را «غیراخلاقی» تشخیص دهند با دانشجویان برخورد کنند.

جاماسب نوروزی مدیرکل امور دانشجویان داخل در همان روز ششم اردبیهشت ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا گفت: «انتشار عکس‌های غیراخلاقی یا مرتکب شدن کار خلاف اخلاق در فضای مجازی همچنین انتشار تصاویر نامناسب در کانال‌های اطلاع‌رسانی، شامل برخوردهای انضباطی با دانشجویان می‌شود.»

با موج اعتراضات دانشجویان نسبت به این آیین‌نامه انظباطی در فضای مجازی، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد و عضو شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها با اظهار اینکه کنترل فعالیت دانشجویان در فضای مجازی «خلاف قانون اساسی کشور» و «نقض حریم شخصی» است منکر این بند در آیین‌نامه جدید انظباطی دانشجویان شد.

کلانتری روز هفتم اردبیهشت ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت: «دخالت در فعالیت دانشجویان در صفحات مجازی شخصی ارتباطی به دانشگاه‌ها ندارد و دخالت در این موضوع نقض حریم شخصی و قانون اساسی است. بنابراین فعالیت دانشجویان در فضاهای مجازی خارج از فضاهای دانشگاهی ارتباطی به دانشگاه‌ها ندارد و فقط سایت‌‌ها، کانال‌ها و فضاهای ویژه دانشگاهی که هویت دانشگاهی دارند و دانشجویان با هویت دانشگاهی در آن فضا سروکار دارند شامل این آیین‌نامه خواهند شد.»

با این حال در همان روز وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در واکنش به انتقادها با انتشار اطلاعیه‌ای دخالت در فضای مجازی دانشجویان را امر تازه‌ای ندانست گفت:‌ «در خصوص فضای مجازی تغییر خاصی پیش‌بینی نشده و در حال حاضر نیز شوراهای انضباطی در دانشگاه ها به تخلفات آشکار در فضای مجازی که شاکی خصوصی داشته باشد، ورود پیدا می‌کنند و این، موضوع جدیدی نیست.»

البته گفته منصور غلامی درست است، احضار، تنبیه و حتی اخراج دانشجویان به دلیل نوشته‌هایشان در فضای مجازی پیش از این هم صورت گرفته فقط به که شکل یک آیین‌نامه مکتوب و تصویب شده نبوده است. حرکت غیرقانونی که سال‌هاست اتفاق می‌افتد.

پیش از این، با وجود آنکه از نظر قانونی کمیته‌های انضباطی اجازه برخورد با دانشجویان را به دلیل عملکرد خارج از دانشگاه را نداشتند، در مواردی دانشجویان به دلیل انتشار تصاویرشان در مهمانی‌های خارج از دانشگاه از تحصیل محروم شدند. به عنوان نمونه چند تن از دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، به دلیل شرکت در یک مهمانی به همراه خانواده هایشان و تصاویری که از این مهمانی در صفحه فیس‌بوکش شخصی آنها منتشر شده بود به مدت یک ترم از تحصیل محروم شده بودند.

غزل معصوم‌شاهی ‏عضو انجمن دانشجویی دانشگاه پلی‌تکنیک تهران در واکنش به این آیین‌نامه در حساب توییتری خود نوشت:‌ «دانشجویان سال ٩١ بخاطر گزارش تمامیت‌طلبان از عکس‌های شخصی دانشجویان در صفحات فیس‌بوک مثل عکس‌های اردو و تورهای تفریحی، مهمانی و نداشتن روسری دانشجویان را احضار و تهدید می‌کردند، خلاف قانون و آیین‌نامه. اگر بندی از قانون شود چه می‌کنند؟»

وزیر علوم در اطلاعیه خود نوشته بود در این آیین‌نامه به پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی «برخی اصلاحات حداقلی در آیین‌نامه انضباطی دانشجویان» صورت گرفته است. او در دفاع از آن گفت آیین‌نامه انضباطی بیش از ۲۰ سال از تصویب‌اش گذشته بوده و حالا باید به روز می‌شده است.