علی مطهری: ممکن است نامزد انتخابات ریاست جمهوری شوم

By | ۱۳۹۸-۰۲-۱۳

یک روز پس از آنکه علی لاریجانی، رئیس مجلس، احتمال نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را رد کرد، علی مطهری، نایب رئیس مجلس، از احتمال نامزدی خود در این انتخابات خبر داد.

آقای مطهری روز جمعه ۱۳ اردیبهشت، در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفت که «بسیاری افراد» از او درخواست کرده‌اند، در انتخابات نامزد شود اما نامزد شدن او بستگی به شرایط روز و دیگر کاندیداهای مطرح دارد.

وی اضافه کرد: «باید به شرایط آن روز نگاه کنیم و ببینیم چه افرادی در میان کاندیداها وجود دارد. افراد تندرو داریم یا افراد خوشفکری داریم که رأی ندارند، مثلاً اگر احساس کنم …ممکن است من رأی داشته باشم ولی کسی دیگر رأی ندارد، ممکن است حضور پیدا کنم».

نایب رئیس مجلس درباره احتمال نامزدی خود به صورت مستقل نیز گفت که «من نه اصولگرای مصطلح هستم و نه اصلاح طلب مصطلح ولی از نظر لغوی و معنایی هر دو هستم».

وی تاکید کرد که در مسائل فرهنگی اصول‌گرایان از مواضع او «خوشحال می‌شوند» و در مسائل اجتماعی و سیاسی و آزادی بیان «بیشتر به اصلاح طلبان متمایل»است.

علی مطهری، فرزند آیت الله مرتضی مطهری، از اعضای شورای انقلاب و شاگردان آیت الله خمینی است که سال ۵۸ توسط گروه فرقان ترور شد.

وی که در دهه ۸۰ نامه‌هایی را در انتقاد از سیاست‌های دولت های اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی منتشر کرده بود، سال ۸۶ نماینده تهران در مجلس شد.

آقای مطهری در مجالس هشتم و نهم از منتقدان دولت محمود احمدی نژاد و اقدامات اصول‌گرایان و یکی از طراحان اصلی سئوال از آقای احمدی نژاد بود.

این نماینده مجلس همچنین در چند سال گذشته بارها از حصر رهبران جنبش سبز انتقاد کرده است. وی روز ۱۸ اسفند ۹۳ در فرودگاه شیراز توسط برخی از نیروهای بسیج و سپاه پاسداران مورد ضرب و شتم قرار گرفت و در نهایت مجبور به بازگشت به تهران شد.

آقای مطهری در عین حال در سال‌های گذشته از حجاب اجباری و «تعدد زوجات(ازدواج مردان با بیش از یک زن)» حمایت کرده است.

در حالی که تا دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری ایران دو سال باقی مانده، گمانه‌زنی‌هایی درباره نامزدها و همچنین آرایش نیروهای سیاسی جمهوری اسلامی مطرح شده است.

در همین حال علی لاریجانی، رئیس مجلس، روز پنج شنبه حضور خود به عنوان یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را تلویحا رد کرد.

در مراسمی که در تربت حیدریه برگزار شده بود، استاندار خراسان رضوی هنگام دعوت از علی لاریجانی به جایگاه سخنران، اشتباها او را رئیس‌جمهور معرفی کرد اما در ادامه گفت: «البته شاید ایشان سال ۱۴۰۰ رئیس‌جمهور شدند».

علی لاریجانی در واکنش به این اظهارات گفت: «استاندار با مطلبی که بیان کردند قصد جان ما را دارند، ما در این وادی نیستیم».

آقای لاریجانی پیش از این نیز احتمال نامزدی خود را تلویحا رد کرده بود.

پیش از این نیز گمانه‌زنی‌هایی نیز درباره احتمال نامزدی محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس، و عزت الله ضرغامی، رئیس سابق صدا و سیما، در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مطرح شده است.

این گمانه‌زنی‌ها در حالی مطرح می‌شود که برخی از چهره‌های سیاسی تاکید کرده‌‌اند که شرکت مردم در انتخابات کاهش خواهد یافت و از سوی دیگر اعتراض‌ها به اصل حکومت جمهوری اسلامی افزایش یافته است.

در همین حال محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری سابق ایران، در اسفند ماه سال گذشته در دیدار با اعضای فراکسیون امید مجلس، نسبت به عدم تحقق اصلاحات در جمهوری اسلامی هشدار داده و گفته بود که دیگر دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات آینده سخت است.

ایران دی‌ماه ۹۶ صحنه اعتراضات گسترده‌ای بود که بیش از یکصد شهر کوچک و بزرگ را فرا گرفت. آن اعتراضات که ابتدا متوجه سیاست‌های اقتصادی دولت حسن روحانی بود به سرعت تغییر جهت داد و کل نظام جمهوری اسلامی را هدف قرار داد.

«اصلاح‌طلب، اصولگرا دیگه تمومه ماجرا» یکی از شعارهای معروف آن اعتراضات بود.

با استفاده از خبرگزاری‌های ایسنا، ایرنا، فارس و شبکه‌های اجتماعی /ا.م/ خ