انجمن جهانی قلم نسبت به محاکمه سه عضو کانون نویسندگان ایران ابراز نگرانی کرد

By | ۱۳۹۸-۰۲-۱۵

انجمن جهانی قلم طی بیانیه ای نسبت به محاکمه بکتاش آبتین، رضا خندان مهابادی و کیوان باژن سه تن از اعضای کانون نویسندگان ایران ابراز نگرانی کرد. در این بیانیه اشاره شده است که محاکمه این نویسندگان با انگیزه های سیاسی صورت گرفته و نقض آشکار حق آزادی بیان آنها است. این سه عضو کانون نویسندگان طی هفته گذشته از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی” و “تبلیغ علیه نظام” در دادگاه انقلاب تهران محاکمه شده بودند.

روز جمعه ۱۳ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، انجمن جهانی قلم با انتشار بیانیه‌ای نسبت به محاکمه سه تن از اعضای کانون نویسندگان ایران ابراز نگرانی کرد.

در این بیانیه با اشاره به برگزاری جلسه دادگاه بکتاش آبتین، رضا خندان مهابادی و کیوان باژن آمده است که محاکمه این افراد با انگیزه‌های سیاسی و به دلیل عضویت آنها در کانون نویسندگان ایران و آثار انتقادی آنها در خصوص سانسور در ادبیات و هنر ایران صورت گرفته است.

در این بیانیه همچنین اشاره شده است که با توجه به اتهامات مطروحه احتمال آن می‌رود که در ماه جاری احکام سنگینی علیه این اعضای کانون نویسندگان ایران صادر شود.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: “ما در کنار همکاران ایرانی خود می‌ایستیم که بخاطر نوشتن و فعالیت‌های صلح‌طلبانه خود هدف قرار گرفته‌اند. همچنین از مقامات ایرانی می‌خواهیم که اتهامات مطروحه علیه آنها را برداشته و حق آزادی بیان آنها را رعایت کنند”.
انجمن جهانی قلم همچنین بر این باور است که اتهامات مطروحه علیه این سه نویسنده نقض آشکار آزادی بیان است و از مقامات ایرانی خواسته است که بلافاصله آنها را آزاد کرده و رعایت کامل حقوق آنها مانند ارائه دفاعیات و ارتباط با مشاوران و وکلای انتخابی را تضمین کند.

لازم به یادآوری است که جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات رضا خندان مهابادی و کیوان باژن، دو تن از اعضای کانون نویسندگان ایران در تاریخ ۸ اردیبهشت‌ماه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. این در حالی است که یک روز پیشتر جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات بکتاش آبتین در همان شعبه برگزار شده بود.
اتهامات عنوان شده در دو جلسه دادگاه علیه بکتاش آبتین، رضا خندان مهابادی و کیوان باژن “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی” و “تبلیغ علیه نظام” عنوان شده است. گفته می‌شود برخی مصادیق این اتهامات در ارتباط با کتاب‌های کانون نویسندگان از جمله کتاب «پنجاه سال کانون نویسندگان ایران»، برگزاری جلسات کانون نویسندگان، بیانیه‌های کانون نویسندگان، نشریه داخلی کانون نویسندگان ایران، یادداشت‌ها و مطالب منتشر شده در صفحات شخصی و در ارتباط با مراسم یادبود احمد شاملو، محمد مختاری و محمدجعفر پوینده در امامزاده طاهر کرج بوده است.

گفتنی است در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۳۹۷، ماموران وزارت اطلاعات ۱۲۰ نسخه کتاب “پنجاه سال کانون نویسندگان ایران” (شامل ۳۰ دوره ۴ جلدی) که توسط هیئت تحریریه‌ کمیسیون پنجاه سالگی کانون نویسندگان ایران به مناسبت پنجاه سالگی این نهاد غیردولتی منتشر شده بود را ضبط کرده و با خود برده بودند.
بکتاش آبتین، رضا خندان مهابادی و کیوان باژن در مردادماه سال گذشته از بابت همین پرونده در شعبه ۷ دادسرای اوین با عنوان “تبلیغ علیه نظام” و در تاریخ ۱۲ آبان‌ ماه در پی احضار مجدد به این شعبه با عناوین دیگر “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی” و “تشویق بانوان کشور به فساد و فحشا” تفهیم اتهام شدند.

در تاریخ ۲ بهمن‌ماه ۹۷، کیوان باژن، رضا خندان مهابادی و بکتاش آبتین برای رسیدگی به پرونده‌شان در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران حاضر شده و به دلیل افزایش قرار صادره از کفالت به وثیقه یک میلیارد تومانی و عدم توانایی در تامین آن بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بودند. طی این جلسه قاضی مقیسه با درخواست آنها جهت حضور وکیل مورد نظرشان مخالفت کرده بود.

رضا خندان مهابادی در تاریخ ۶ بهمن‌ماه، بکتاش آبتین در تاریخ ۸ بهمن ماه و کیوان باژن در تاریخ ۱۰ بهمن ماه هر یک با تودیع قرار وثیقه یک میلیارد تومانی و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شدند.

لازم به یادآوری است در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴ پنج مأمور وزارت اطلاعات با حکم شعبه ۱۲ بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه به خانه بکتاش آبتین رفتند و ضمن تفتیش منزل او بیش از دو هزار قلم فیلم، عکس‌های خانوادگی، موبایل، لپ‌تاپ و اسناد کانون نویسندگان ایران را ضبط کردند و پس از آن ایشان طی بیش از ۱۷ جلسه در خصوص فعالیت‌های هنری، ادبی و سینمایی خود بازجویی شدند. دلیل احضار و بازجویی ایشان “انتشار نشریه غیرقانونی” و “تبلیغ علیه نظام” عنوان شده بود.

یک هفته بعد از احضار بکتاش آبتین، رضا خندان (مهابادی) و کیوان باژن نیز به ترتیب احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفتند. دلیل احضار و بازجویی ایشان، تبلیغ علیه نظام عنوان شده بود.

کانون نویسندگان ایران یک نهاد غیردولتی متشکل از نویسندگان، مترجمان، ویراستاران و بخشی از انجمن جهانی قلم است، این کانون در سال ۱۳۴۷ رسما با هدف تشکل یابی صنفی نویسندگان و مبارزه با سانسور اعلام موجودیت کرد، کانون نویسندگان و اعضای آن از ابتدای تشکیل و به ویژه طی دهه های ۶۰ و ۷۰ با درجات مختلف سرکوب، از سانسور و تعقیب قضایی گرفته تا قتل روبرو بوده‌اند. محمدجعفر پوینده و محمد مختاری از از جمله اعضای کانون نویسندگان بوده‌اند که در جریان قتل‌های زنجیره‌ای توسط وزارت اطلاعات به قتل رسیدند