عزیزم دوست داری در آینده چه کاره شوی؟ دلال

By | ۱۳۹۸-۰۲-۱۵

عقل معاش به هیچکسی توصیه نمی‌کند در وضعیت فعلی به سمت کار و تولید برود. حتی توصیه نمی‌کند به سمت کارهای دولتی بروند.

عصرایران؛ مصطفی داننده- سال 97 و 98 را می‌شود سال قدرت نمایی دلال‌ها نامید. بازار این روزهای خودرو را ببیند. دلال‌ها در حال جولان دادن هستند و هیچ‌کسی نیست جلوی آنها را بگیرد.

قیمت‌ها بیشتر شبیه جوک است. ماشین‌هایی که تا یک سال پیش حدود 200 میلیون تومان بود الان بیش از یک میلیارد تومان معامله می‌شود.

مُخ آدم بعد از دیدن این قیمت‌ها سوت می‌کشد و دهان باز می‌ماند که در این کشور چه خبر است؟ مسؤولان نظارتی کجا هستند؟

چرا قدرت دلال‌ها در ایران بیش از تمام کسانی است که وظیفه نظارت و کنترل بازار را دارند؟ الان چه اتفاق عجیبی افتاده است که شاهد رشد این چنینی قیمت‌ها هستیم.

بازار نشان می‌دهد که دولت و نهادهای نظارتی زور مقابله با دلال‌ها را ندارد که اگر داشتند وضعیت قیمت‌ها اینگونه نبود. آنها افسار بازار را به دست کشیده‌اند و به هر طرفی که دوست دارند می‌کشند.

مردم باید چه کنند؟ مردم در این زمانه دلال بازی چگونه باید زندگی کنند؟

این نوع بازار، تنها و تنها باعث گسترش دلالی در کشور می‌شود. شما جای کسی که پراید را از کارخانه حدود 30 میلیون خریده است و حالا می‌بیند در بازار حدود 50 میلیون تومان است، چه می‌کنید؟ بسیاری این پراید را می‌فروشند، با سودی که می‌برند خودرویی دیگر ثبت نام می‌کنند و وارد چرخه دلالی می‌شوند.

دلار را یادتان هست؟ آنقدر قیمت‌ها بالا و پایین شد که بخش بزرگی از مردم به دنبال خرید و فروش دلار رفتند، حتی تمام زندگی خود را وارد این بازار کردند.

رشد دلالی یعنی کشتن کار یعنی کشتن تولید. بامزه است که در سال رونق تولید، دلالی رونق گرفته است.

عقل معاش به هیچکسی توصیه نمی‌کند در وضعیت فعلی به سمت کار و تولید برود. حتی توصیه نمی‌کند به سمت کارهای دولتی بروند. نان در دلالی است. هرکه بهتر دلالی کند، بامش بیشتر و بزرگ تر است.

در سال‌های نه چندان دور وقتی مردم، فردی را می‌دیدند که سوار ماشین‌های گران قیمت شده است، می‌گفتند طرف کارخانه دار است. حالا اما داستان فرق کرده است. مردم می‌گویند طرف بساز بفروش است. طرف دلال دلار است. طرف نمایشگاه خودرو دارد و …

دیگر عرق ریختن برای پول درآوردن، ارزشی ندارد. نه تنها ارزشی ندارد بلکه با حقوق عرق ریزی نمی‌شود چرخ زندگی را چرخاند.

دور نباشد که دلالی شغل محبوب دانش آموزان شود. عزیزم دوست داری در آینده چه کاره شوی؟ دلال!

مشخص نیست تا کی قرار است دهان‌مان برای دیدن قیمت‌ها در بازار باز بماند؟ تاکی قرار است ببینم مسؤولان دست روی دست گذاشته‌اند و دلال‌ها در حال اسکی رفتن به روی قیمت‌ها هستند؟

کاش دولت، مجلس و قوه قضاییه به مردم بگویند برای کنترل بازار چه برنامه‌ای دارند و تا به حال چه کرده‌اند.