جان بولتون می‌گوید آمریکا برای هشدار به ایران ناوگروه و بمب‌افکن به منطقه می‌فرستد

By | ۱۳۹۸-۰۲-۱۶

مشاور امنیت ملی ترامپ می‌گوید آمریکا برای این‌که پیام «روشنی» به تهران داده باشد، توان نظامی و تهاجمی خود در منطقه خاورمیانه را افزایش می‌دهد. جان بولتون گفته ایالات متحده به‌دنبال جنگ با ایران نیست، اما اقدام نظامی ایران با واکنش «نیرویی کوبنده» روبه‌رو خواهد شد.

بولتون می‌گوید افزایش توان نظامی آمریکا در منطقه دربرگیرنده «پیامی روشن و عاری از سوءتفاهم برای حکومت ایران است»

جان بولتون روز ۱۵ اردیبهشت اعلام کرد ایالات متحده ناو هواپیمابر و بمب‌افکن به خاورمیانه اعزام می‌کند تا پیامی «روشن و عاری از سوءتفاهم» به ایران داده باشد.

به گفته بولتون این اقدام «در واکنش به شماری از هشدارها، نشانه‌های مشکل‌ساز و تشدیدکننده تنش‌ها» از سوی ایران صورت می‌گیرد. ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و یک یگان بمب‌افکن ارتش ایالات متحده، قرار است در همین راستا به منطقه‌ای اعزام شوند که تحت پوشش و نظارت ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا قرار دارد.

جمهوری اسلامی در واکنش به قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست «سازمان‌های تروریستی» ایالات متحده، گفته است که ستاد فرماندهی مرکزی، «سنتکام» را «تروریستی» می‌داند. فرمانده سپاه نیز در فروردین ماه گفته بود «نیروهای آمریکا دیگر آرامش امروز را نخواهند داشت».

پیشتر فرمانده این ستاد مستقر در خاورمیانه گفته بود تمامی امکانات لازم برای مقابله با خطرات احتمالی ایران در منطقه را در اختیار دارد.

مقام‌های نظامی و سیاسی ایران طی هفته‌های اخیر هشدارهای دیگری نیز داده‌اند که از جمله آن‌ها مطرح‌شدن دوباره «انسداد تنگه هرمز» است.

بولتون می‌گوید افزایش قابل‌توجه توان نظامی آمریکا در منطقه دربرگیرنده «پیامی روشن و عاری از سوءتفاهم برای حکومت ایران است، که هرگونه حمله به منافع ایالات متحده یا متحدانش با نیرویی کوبنده روبه‌رو خواهد شد».

مشاور دونالد ترامپ افزوده است «ایالات متحده به‌دنبال جنگ با حکومت ایران نیست، اما در آمادگی کامل به سر می‌بریم تا به هر حمله‌ای، چه از سوی گروه‌های نیابتی، سپاه پاسداران، یا ارتش منظم ایران، واکنش نشان دهیم».

آقای بولتون جزئیات بیشتری ارائه نکرده‌است.

بیانیه مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا در حالی منتشر می‌شود که تنش‌ها بین ایالات متحده و جمهوری اسلامی فزونی گرفته‌است.

سپاه، آمریکا و احتمال «آن» اتفاق

واشینگتن گفته برای «تغییر رفتار» تهران به کارزاری روی آورده که آن را «فشار حداکثری» می‌نامد. در همین راستا نیز اقدامی انجام داده که از جمله آن‌ها پایان معافیت‌های نفتی، افزودن سپاه پاسداران به فهرست «سازمان‌های تروریستی» یا محدودیت‌ جدید بر فعالیت‌های هسته‌ای است.

مقام‌های دولت ترامپ تاکید دارند که ایران «مهم‌ترین» عامل ایجاد بی‌ثباتی، تنش و بحران در خاورمیانه است. آن‌ها در عین حال می‌گویند از متحدان خود در منطقه، دفاع خواهند کرد.

در دیگر سو، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، اخیرا در چندین مصاحبه و گفت‌وگو با رسانه‌ها در ایالات متحده، اظهار کرده است که گروهی دربرگیرنده جان بولتون و یا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در تلاش هستند تا به تنش‌ها بین تهران و واشینگتن دامن بزنند و ترامپ را «برخلاف خواسته‌اش به سوی جنگ با ایران ببرند».

بولتون در واکنش به این اظهارات، آن را «کاملا خنده‌دار» و «پروپاگاندای به‌دقت تهیه‌شده توسط ایرانی‌ها» توصیف کرده بود.

ظریف: گروه «ب» در صدد تغییر رژیم است؛ بولتون: ایرانیان شایسته حکومتی بهتر هستند

آقای بولتون پیش از آن‌که به‌عنوان مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا مشغول به کار شود، در مصاحبه‌ها و مقالات مختلفی، از «لزوم تغییر رژیم» ایران و یا حمله به برخی تاسیسات آن، سخن گفته بود. به دلیل رویکردهای تند علیه تهران، گزینش او به عنوان مشاور امنیت ملی رئیس‌‌جمهوری آمریکا، گمانه‌هایی مبنی بر افزایش فشارها بر ایران و تندترشدن فضا علیه تهران را همراه داشت.

بولتون سال پیش گفته بود تغییر رژیم ایران در حال حاضر «در دستور کار دولت ترامپ نیست».

مشاور امنیت ملی ترامپ در نخستین روز اردیبهشت ماه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته بود «حکومت ایران باید درک کند که لازم است یا همین الان تغییر رفتار بدهد یا همچنان بهای رفتار مخربش را بپردازد که [در این صورت] فقط به مردم ایران آسیب می‌زند».

تهران اتهام‌های آمریکا در مورد دخالت در منطقه و انجام اقدام‌های مخرب را رد کرده‌است. وزیر خارجه ایران گفته سیاست‌های فعلی ایالات متحده «محکوم به شکست است». تهران هنوز واکنشی به سخنان تازه آقای بولتون نشان نداده‌است.

رویترز، اسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه، رادیو فردا