“افشاگری‌” شهرزاد میرقلی‌خان مدیر سابق روابط بین‌الملل پرس تی‌وی درباره نحوه دورزدن تحریم‌ها

By | ۱۳۹۸-۰۲-۱۶

نام شهرزاد میرقلی‌خان، مدیر سابق روابط بین‌الملل پرس تی‌وی، بعد از مصاحبه رئیس پیشین صدا و سیما با برنامه اینترنتی “اتاق شیشه‌ای” بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاد. میرقلی‌خان در ویدیویی جدید “افشاگری” کرده است.

شهرزاد میرقلی‌خان، مدیر سابق روابط بی‌الملل پرس‌تی‌وی و بازرس ویژه صدا و سیما در ویدیویی که به تازگی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده بخش‌هایی از کتاب خود را که به گفته او تا ۲ ماه آینده منتشر می‌شود، منعکس کرده است.

دویچه وله :

میرقلی‌خان پیش از انتشار این ویدیو در برنامه اینترنتی “اتاق شیشه‌ای” به صورت تلفنی شرکت کرده بود. محمد سرافراز، رئیس پیشین صدا و سیمای جمهوری اسلامی، در این برنامه مدعی شد که شهرزاد میرقلی‌خان زیر فشار سازمان اطلاعات سپاه بوده و این نهاد به او اتهام جاسوسی زده است.

محمد سرافراز آبان سال ۱۳۹۳ از سوی رهبر جمهوری اسلامی رئیس صدا و سیما شد و میرقلی‌خان را به عنوان بازرس ویژه خود منصوب کرد. اخیرا فیلمی از او و خانم میرقلی‌خان منتشر شد که در آن سرافراز اسنادی را تحویل شهرزاد میرقلی‌خان می‌داد. سرافراز به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته بود: “اسنادی که دو هفته پیش تحویل خانم میرقلی خان دادم، مربوط به پنج سال زندان و مکاتبات ایشان با دادگاه‌های آمریکا به اتهام تلاش برای خرید دوربین‌های دید درشب است.” شهرزاد میرقلی‌خان اکنون درباره این ماجرا و همچنین نقش همسر سابقش دست به “افشاگری” زده است.

میرقلی‌خان همسر سابق محمود سیف رئیس شرکت تهران فناور است و “به دلیل مشارکت و همکاری با سیف” دستگیر شده است. میرقلی‌خان در ویدیوی خود از محسن سبحانی‌نیا (محمود سیف) همسر سابق خود به عنوان “مهره کلیدی دور زدن تحریم‌ها” نام برد و مقامات جمهوری اسلامی را تهدید کرد در صورتی که خواسته‌های هشت گانه‌اش که به گفته خودش در نامه به آیت‌الله خامنه‌ای مطرح شده برآورده نشود فرآیند دور زدن تحریم‌ها را افشا خواهد کرد.

میرقلی‌خان همچنین اتهاماتی را علیه برخی چهره‌ها از جمله مجتبی خامنه‌ای، محمود احمدی‌نژاد، حسین طائب، محسن رضایی و محمدباقر قالیباف و محمود سیف، همسر سابق خود مطرح کرد.

میرقلی‌خان در ابتدای ویدیوی خود گفت: «کتاب دومم معضل حیاتی برای حکومت جمهوری اسلامی ایران است. به مجرد اینکه از زندان آمریکا به ایران برگشتم می‌دانستند من شاهدی هستم که در صورتی که زبان به سخت بگشایم مرگ نظام حتمی است…»

او تاکید کرد که در زندان آمریکا خیلی مسائل را در مورد محمود سیف نوشته است و شوهر سابقش را “مغز متفکر دورزدن تحریم‌ها” و خرید تسلیحات برای سپاه، نیروی انتظامی و ارگان‌های وابسته به آن‌ها معرفی کرده است.

او در ادامه ویدیوی خود تاکید کرد که ناخواسته “قربانی برنامه‌های سپاه” بوده و “به دام آنها افتاده است” و شوهر سابقش محمود سیف در “رساندن محموله‌ها به پیروان جمهوری اسلامی در لبنان، سوریه، افغانستان و عراق نقش اساسی داشت”.

او در ادامه ویدیوی خود به اعتراضات ۸۸ هم اشاره کرد و مدعی شد که سال ۸۸ اتفاقات زیادی در ایران افتاده و خرید تمام ماشین‌های ضد شورش، سپرها، دستبندها و باتوم‌های برقی توسط محمود سیف برنامه‌ریزی و انجام شده است.

شهرزاد میرقلی‌خان درباره دور زدن تحریم‌ها به تاسیس شرکت‌های صوری هم اشاره می‌کند که این شرکت‌ها بدون ذکر نام محمود سیف ثبت شده است: «ایشان با ثبت شرکت‌های مختلف در کشورهای مختلف از جمله امارات، اسپانیا، آلمان، ایتالیا و… از طریق ال‌سی‌های یوزانس این خریدها را انجام می‌داد. بدون اینکه نامی از محمود سیف برده شود.»

میرقلی‌خان همچنین گفته است که محمود سیف برای مجتبی خامنه‌ای پسر رهبر جمهوری اسلامی و حسین طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه “مهره بسیار مهمی” بوده است: «وقتی من می‌گویم شاهدی هستم که برای آقایان قیامت بر پا می‌کنم، حقیقت را می‌گویم. (افشاگری) برای من خرجی ندارد. خرج‌اش ۴ تا ایمیل به سفرای کشورهای مختلف است که در آن اسم بانک‌ها و شرکت‌ها را بدهم و مدل ماشین‌های ضد شورش و سپرها را بگویم. کشورها می‌دانند این را به چه کسی فروخته‌اند.»

او در ادامه “افشاگری” خود مدعی شد که خریدهای نظامی با هدف سرکوب داخلی انجام گرفته و کشورهای فروشنده هم از رسیدن این تجهیزات به دست سپاه اطلاع داشته‌اند.