خط ونشان‌های تهران و واشینگتن در سالروز خروج آمریکا از برجام

By | ۱۳۹۸-۰۲-۱۷

قرار است حسن روحانی در سالروز خروج آمریکا از برجام “کاهش‌های جزیی و کلی در تعهدات ایران در برجام” را رسما اعلام کند. همزمان دولت ترامپ قصد دارد در این روز تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کند.

حسن روحانی رئیس جمهور روز چهارشنبه هفته جاری، ۱۸ اردیبهشت در گفتگوی زنده رادیو و تلویزیونی، برنامه‌های مرحله‌ای ایران برای انجام اقدامات متقابل در برابر خروج امریکا از برجام را اعلام خواهد کرد.

چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت (۸ می)، سالگرد خروج آمریکا از برجام است.
دویچه وله:

خبرگزاری ایلنا با نقل این خبر از قول یک “مقام ایرانی” نوشته است که ” برنامه‌های پیش‌بینی شده در چارچوب بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام بوده و فعلاً موضوع خروج از برجام مطرح نیست.”

این “مقام” کاهش جزئی و کلی برخی تعهدات ایران و آغاز بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای که انجام آن در چارچوب برجام متوقف شده بود” را اولین گام ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و همچنین” بدعهدی کشورهای اروپایی در اجرای تعهداتشان” اعلام کرده است.

مقام مورد اشاره ایسنا همچنین خبر داده است که “مقامات اتحادیه اروپا که در یک سال گذشته تنها به ارائه وعده‌های اجرا نشده اکتفا کرده‌اند به صورت غیر رسمی در جریان تصمیمات جدید قرار گرفته‌اند.”

گسترش تحریم‌ها به صنعت پتروشیمی ایران؟

همزمان یک رسانه آمریکایی  به نقل از دو منبع نزدیک به دولت آمریکا، خبر داده است که رئیسجمهوری این کشور در نخستین سالگرد خروج از برجام، بخش دیگری از اقتصاد ایران را مشمول تحریم خواهد کرد.

به نوشته پایگاه خبری “آکسیوس” انتظار می‌رود موج جدید تحریم‌ها روز چهارشنبه همزمان با نخستین سالگرد خروج دولت آمریکا از برجام، اعلام شود.  گرچه اکسیوس مشخص نکرده که چه بخش از اقتصاد ایران هدف تحریم‌های جدید خواهد بود، ولی روزنامه  وال استریت ژورنال هفته گذشته خبر داد که ترامپ بعد از نفت محدود کردن معاملات دلاری ایران را هدف قرار  داده و تمرکز را بر ایجاد محدودیت برای فروش محصولات پتروشیمی گذاشته است.

اکسیوس در ادامه نوشته است که دولت  آمریکا انتظار دارد مجموعه فشارهای وارده بر ایران سه احتمال را در پی داشته باشد: واداشتن ایران به بازگشت به میز مذاکره و دستیابی به توافق مورد نظر دولت ترامپ، بستن بیشتر دست ایران به گونه‌ای که رهبران آن درباره نحوه اختصاص هزینه‌ها دوراندیش‌تر رفتار کنند و نهایتاً تغییر نظام در ایران آنگونه که جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید دنبال می‌کند.